مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-  البرز- خبرنگار: بخش بزرگی از محدوده قدیمی کرج جزو محدوده خدماتی منطقه ۹ شهرداری کرج است که از خیابان شهید بهشتی تا جاده محمدشهر و همچنین حدفاصل سه‌راه رجایی‌شهر تا خیابان دانشکده را شامل می‌شود.

مطالبات اهالی از شهرداری

از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه قدیمی با داشتن ۱۰ محله در دل خود، قرار گرفتن در هسته مرکزی شهر کرج، وجود ادارات مرکزی برخی  تالار بزرگ شهیدان نژادفلاح، میادین اصلی شهر، مهدیه کرج و بسیاری از پاساژها و مراکز تجاری است که این ویژگی حجم تردد و مسئولیت و رسیدگی به امور شهری را دوچندان می‌کند.  

قرار داشتن کانال‌ها و انهار متعدد در این منطقه و همچنین جاری شدن آب‌های سطحی در زمان بارش از مناطق بالای کرج به این سمت باعث آبگرفتگی در خیابان‌های اصلی و کوچه پس‌کوچه‌ها می‌شود که به‌ویژه در یک سال گذشته به عنوان یک مشکل و دغدغه برای شهروندان این محدوده مطرح است و خواهان رسیدگی ریشه‌ای به آن هستند تا باز هم در زمان بارش‌ها با مشکل مواجه نشوند. تخریب و نامناسب بودن آسفالت برخی محله‌ها در این منطقه نیز از مشکلات اساسی و مطالبات شهروندان است که درخواست رسیدگی به آن را دارند.

  • آبگرفتگی، یکی از معضلات بزرگ۲ سال اخیر

یکی از اهالی کوی کارمندان جنوبی می‌گوید: سال‌های زیادی بود بارش نداشتیم اما در ۲ سال گذشته آبگرفتگی معابر به مشکل بزرگی در محله تبدیل شده است. «حسین قادریان» می‌افزاید: در سال‌های اخیر جوی‌ها را کوچک و باریک کرده‌اند که اکنون با کمترین بارشی آب از آنها خارج و در خیابان جاری می‌شود. از طرفی هم آب‌هایی که از بالای کرج به سمت پایین جاری می‌شود در این محدوده جمع و آبگرفتگی ایجاد می‌شود. وی با بیان این‌که اکنون فصل بارش نیست می‌گوید: امیدوارم مسئولان شهری تا فرصت مناسب است برای حل ریشه‌ای این معضل اقدام کنند تا از پاییز به بعد باز هم با این مشکلات مواجه نشویم.

  • چاله‌ها و آسفالت نامناسب 

یکی دیگر از شهروندان کرج که در محله اصفهانی‌ها سکونت دارد، می‌گوید: آسفالت برخی کوچه‌ها خیلی آسیب دیده و وجود چاله‌های متعدد که کنده شده است تردد را هم برای شهروندان و هم برای خودروها با سختی مواجه می‌کند و علاوه بر آن به خودروها نیز آسیب می‌زند. «اشکان صفایی» می‌افزاید: گاهی برای اجرای یک طرح خیابان را شخم می‌زنند و برای مدت زیادی آن را به حال خود رها می‌کنند و آسفالت کردن آن فراموش می‌شود. وی وجود نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار منطقه را از دیگر مواردی عنوان می‌کند که علاوه بر زشت کردن چهره شهر باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود و نیاز است مسئولان شهری به آن رسیدگی کنند.

  • برنامه‌ریزی مشترک برای جمع‌آوری آب‌های سطحی

مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج با اشاره به بارش‌های ابتدای سال و مشکلاتی که در کلان‌شهر کرج به وجود آمد می‌گوید: در ایام بارش برای پیشگیری از بروز آبگرفتگی در منطقه، لایروبی کانال‌ها به طور مرتب انجام می‌شد و هنوز هم علاوه بر اجرای مستمر لایروبی انهار، طرح ویژه لایروبی کانال‌ها و تخلیه آبگرفتگی معابر اصلی به وسیله پمپ‌های مکنده در خیابان‌های منطقه به طور مرتب انجام می‌شود.

«آرش یگانی» می‌افزاید: با پیش‌بینی هوا و اعلام وضعیت بارش و بحران، تجهیزات آماده می‌شد و با حضور و گشت‌زنی چندین اکیپ خدمات شهری آمادگی لازم برای مقابله با آثار مخرب بارندگی وجود داشت و علاوه بر شناسایی نقاط آبگیر، استقرار نیرو به همراه تجهیزات، کنترل و بازبینی چاه‌های جذبی و اولویت‌بندی معابر اصلی و فرعی برای رفع آبگرفتگی در زمان بارش‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: اما در نظر داریم در برنامه‌های آینده، تمهیدات لازم را به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه از طریق ایجاد همکاری و ارتباط حوزه‌های خدمات شهری، فنی و عمرانی و همچنین اداره آب و فاضلاب در نظر بگیریم و با توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری و جلوگیری از ورود فاضلاب به شبکه آب‌های سطحی، از مشکلات کم کنیم.

  •  جمع‌آوری زودهنگام نخاله و مصالح ساختمانی

مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج با بیان این‌که لایروبی کانال‌ها و جوی‌ها پس از بازدید روزانه و تعیین محل به صورت هفتگی با هدف رفع انسداد احتمالی انجام می‌شود می‌افزاید: پاکسازی نخاله در خیابان‌های اصلی و کوچه‌های فرعی در محلات مختلف منطقه به صورت محله‌محوری و با اولویت معابر اصلی به طور مرتب در حال انجام است. یگانی با اشاره به این‌که برخی افراد که به ساخت‌وساز مشغول هستند، نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی بعد از پایان کار اقدام نمی‌کنند می‌گوید: این امر هنگام بارندگی‌ها باعث مشکل و مزاحمت در رفع و آمد مردم و همچنین نازیبا شدن چهره شهر می‌شود که لازم است مالکان نسبت به جمع‌آوری زودهنگام نخاله و مصالح ساختمانی در معابر عمومی اقدام کنند.

وی اضافه می‌کند: طرح تنظیف شهری به صورت محله به محله در محلات منطقه، اطراف بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، ادارات، مدارس و مراکز آموزشی مساجد و حسینیه‌ها در حال اجراست و با توجه به برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام‌شده، خیابان‌ها برای پاکسازی اولویت‌بندی شده‌اند.
مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج اظهار می‌کند: در مرحله اول طرح، شست‌وشوی جداول و معابر منطقه، پاکسازی اراضی خالی، پاکسازی و لایروبی انهار، پاکسازی محوطه تالار شهیدان نژادفلاح، مساجد و تکایا و حسینیه‌ها، پاکسازی حاشیه اتوبان و همچنین بلوار بلال و خیابان دانشکده از جمله خیابان‌های مرکزی شهر توسط نیروهای خدمات شهری منطقه از خاک و نخاله انجامشد.

به گفته یگانی، در اجرای طرح پاکسازی محله به محله تعداد یک دستگاه بابکت (لودر یا بیل مکانیکی خاص)، یک دستگاه کامیون، خاور و ۲۰ نفر نیروی انسانی در اختیار گرفته شد. وی با تاکید بر نقش مردم در داشتن شهری سالم و مناسب می‌گوید: شهروندان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را با شماره تلفن ۳۲۷۱۸۳۶۸ «روابط عمومی منطقه» و «خدمات شهری منطقه» در میان بگذارند.

  • بهسازی آسفالت معابر

مدیر منطقه ۹ شهرداری کرج در مورد آسفالت نامناسب برخی خیابان‌ها می‌گوید: عملیات آسفالت پس از بارندگی‌های ابتدای سال شروع شد و چندین تیم از نیروهای عمرانی منطقه در نقاط مختلف شهر مشغول لکه‌گیری معابر هستند و کار ترمیم آسفالت در همه منطقه ادامه دارد. «آرش یگانی» با بیان این‌که تاکنون بیش از ۴ هزار متر مربع از معابر منطقه لکه‌گیری آسفالت با تناژ ۴۲۱ تن انجام شده است، می‌افزاید: مرحله جدید لکه‌گیری و ترمیم معابر شهر تا رسیدن به وضعیت مطلوب در معابر ادامه دارد.

وی با تاکید بر این‌که بخش زیادی از این خرابی‌ها در حوزه کار شهرداری نیست، می‌گوید: بیش از ۸۵ درصد از کنده‌کاری‌ها و چاله‌های خیابان‌های منطقه مربوط به فعالیت دستگاه‌های خدمات‌رسان است اما این نهاد، برای رفاه حال شهروندان نسبت به ترمیم معابر اقدام می‌کند. یگانی بیان می‌کند: لازم است برای برقراری نظم و رضایت عمومی در شهر این دستگاه‌ها درخصوص پوشش و ترمیم حفاری‌های انجام‌شده همکاری لازم را با نیروهای شهرداری داشته باشند.

کد خبر 446029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha