سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
۰ نفر

عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: پوشاک یکی از پرقاچاق‌ترین کالاها در ایران است. قاچاقی که نه تنها موجب کاهش رقابت‌پذیری محصولات داخلی می‌شود، بلکه تاثیر بسزایی در تضعیف تولید داخل و همچنین کاهش اشتغال و افزایش نرخ بیکاری دارد.

پایان خودنمایی پوشاک قاچاق در بازار اصفهان

با توجه به مزیت‌های نسبی صنعت پوشاک در کشور از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری، پاک بودن این صنعت و همچنین سهم آن در ایجاد اشتغال و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان، حمایت از این بخش طی سال‌های اخیر به طور جدی در دستور کار بوده است. برنامه‌ریزی و ساماندهی پوشاک داخلی، برندسازی و شناسه‌دار کردن پوشاک و برخورد جدی و قاطع با واردات پوشاک قاچاق از محورهای اصلی اقدام‌هایی است که قرار است کرکره تولیدی‌های پوشاک داخلی را بالا بکشد تا جانی تازه به این کسب و کار دهد. در یک ماه گذشته ۲۲ واحد صنفی که عمدتا در خیابان‌های جنوب شهر اصفهان پوشاک قاچاق عرضه می‌کردند، شناسایی شدند و سه هفته به آنها فرصت داده شد تا کالاهای خارجی و قاچاق خود را جمع‌آوری کنند. از آنجا که بیشترین سهم قاچاق متعلق به پوشاک است در راستای حمایت از «رونق تولید» مبارزه با پوشاک قاچاق با شتاب پیش می‌رود.

  • فرهنگسازی برای استفاده از پوشاک داخلی

رئیس اتحادیه خرازی و تریکو به همشهری می‌گوید: در درجه اول باید معنای قاچاق مشخص شود. دقیقا پوشاک قاچاق به چه معناست؟ مشتری از فروشنده انتظار پوشاک برند خارجی را دارد و این پوشاک از بنکدارها در تهران با فاکتور خریداری می‌شود و در مسیر قانونی از تهران به اصفهان می‌رسد، اما ناگهان برخورد می‌شود که کالای قاچاق عرضه می‌کنید.

«احمد صمدیه لباف» ادامه می‌دهد: براساس تاکید مقام معظم رهبری همه تلاش ما رونق تولید داخلی است اما سوال اینجاست که وقتی پوشاک با فاکتور خرید در تهران تهیه می‌شود و توسط فروشنده‌ها در اصفهان بنا به تقاضایی که وجود دارد عرضه می‌شود، آیا باید با فروشنده برخورد شود که چرا پوشاک قاچاق می‌فروشید؟

وی افزود: همین برخوردها باعث می‌شود که این لباس‌ها به صورت مخفیانه به فروش برسد چون سودآوری دارد، مگر آن‌که با فرهنگسازی تقاضای پوشاک قاچاق و خارجی کاهش یابد و پوشاک داخلی از لحاظ کیفیت به سطح پوشاک خارجی نزدیک شود، آن وقت مجموعه خریدار، فروشنده و بنکدار به سمت حمایت از تولیدکنندگان داخلی پوشاک می‌رود.  

  • جلوگیری از  عرضه پوشاک قاچاق

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت به همشهری می‌گوید: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شناسایی واحدهای عرضه‌کننده پوشاک قاچاق به‌ویژه پوشاک برند از سال ۹۵ تاکنون پیگیری شده است. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با همکاری سایر بخش‌های مرتبط بالغ بر ۱۶۱۵ مورد بازرسی در شهر اصفهان انجام و تعداد ۱۰۴ واحد عرضه‌کننده پوشاک برند شناسایی شدند که ضمن اطلاع‌رسانی و دو مرحله اخطار کتبی به واحدهای مذکور مبنی بر جمع‌آوری کالا و تابلوهای نصب شده در این واحدها بر رعایت قوانین تاکید شد.

«حمیدرضا خشنود» با بیان این‌که غالب فروشگاه‌ها پس از اخذ تذکر اقدام به جمع‌آوری پوشاک و تابلوها کردند، ادامه می‌دهد: واحدهایی که پس از اطلاع‌رسانی و تذکر کتبی پوشاک و تابلو خود را جمع‌آوری نکردند با همکاری پلیس اماکن و بازرسی اصناف اعمال قانون شدند و بالغ بر ۱۱ پرونده تخلف تنظیم و به منظور   رسیدگی، به مراجع ذی‌صلاح (تعزیرات حکومتی) ارسال شد.  

وی می‌افزاید: به منظور ساماندهی پوشاک برند قاچاق و مطابق با ماده ۱۳ قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و آیین‌نامه‌های مربوطه در خصوص شناسه‌دار کردن کالا برای پوشاک به عنوان اولین گروه کالایی، برنامه‌ریزی و مقرر شد اقلامی که ثبت سفارش شده بود از تاریخ ۳۱/۰۴/۹۶ تا ۳۱/۰۴/۹۷ تعیین تکلیف و شناسه‌دار شود. معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که واردات پوشاک قاچاق از سال ۹۶ متوقف شد، تصریح می‌کند: از تاریخ اول مرداد ۹۷ کلیه اقلام پوشاک موجود در سطح عرضه که فاقد شناسه کالا بودند، به عنوان کالای قاچاق محسوب شدند. مجدداً در سال ۹۷ بررسی میدانی روند عرضه پوشاک وارداتی قاچاق در سطح عرضه در دستور مراجع ذی‌صلاح قرار گرفت و پس از شناسایی این واحدها برخورد قانونی با عوامل عرضه‌کننده در کشور انجام شد. قطعاً مجموعه اقدامات انجام شده گام مهمی در تقویت تولیدات داخل، افزایش اشتغال، ساماندهی و شناسه‌دار کردن پوشاک داخلی در کشور خواهد بود.

  • کاهش هزینه‌های اولیه

رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان  می‌گوید: از سال گذشته تاکنون با افزایش تولید پوشاک داخلی در استان اصفهان مواجه بودیم. با بالا رفتن تیراژ تولید کارخانه‌های داخلی و افزایش کیفیت پوشاک ایرانی، می‌توان رقابت را افزایش داد و این امر باعث کاهش قیمت پوشاک تولید شده می‌شود. «ابراهیم خطابخش» اضافه می‌کند: متاسفانه فرهنگ اشتباهی که در جامعه رایج است و پوشاک خارجی را در مزیت رقابتی برتر می‌شمارد، باعث شده تولیدات پوشاک در کارگاه‌های اصفهان با برچسب خارجی عرضه شود.  

وی با بیان این‌که تنها چالش موجود در صنعت پوشاک، ورود مواد اولیه از کشورهایی مانند چین و ترکیه است، بیان می‌کند: با کاهش هزینه‌های اولیه تولید پوشاک داخلی و فرهنگسازی می‌توان زودتر از آنچه که تصور می‌شود به عرضه پوشاک قاچاق پایان داد و از واردات بی‌نیاز شد. رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان با اشاره به ۷۰۰ واحد تولیدی پوشاک در استان اظهار می‌کند: بالغ بر ۳۰۰ واحد تولیدی پوشاک به صورت فعال در استان مشغول به کار هستند. پوشاک تولیدی داخل از نظر کیفیت در رقابت با نوع خارجی برابری می‌کند و امیدواریم با فرهنگسازی تمایل برخی از شهروندان به برندگرایی و پوشاک خارجی کاسته شود تا با حمایت تولید داخلی موجبات اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی فراهم شود.  

  • شناسایی عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق 

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که جمع‌آوری پوشاک قاچاق در استان و به‌ویژه شهر اصفهان پیگیری شده است، می‌گوید: طی یک ماه گذشته تاکنون در شهر اصفهان ۲۲ واحد عرضه پوشاک برند فاقد مجوز و قاچاق شناسایی و آخرین تذکر به صورت کتبی و فرصت کافی به منظور جمع‌آوری تابلو و اقلام قاچاق داده شده است. «حمیدرضا خشنود» تصریح می‌کند: برخورد با واحدهایی که از  قانون تمکین نکرده، همچنان به عرضه اقلام قاچاق اقدام می‌کنند از تاریخ ۲۰/۰۳/۹۸ با همکاری سایر دستگاه‌های استان در حال انجام است که طی چند روز ابتدایی طرح ۶ واحد بازرسی شناسایی شدند که ۲ واحد محصولات و تابلو خود را جمع‌آوری کردند و ۴ واحد که همچنان برعرضه اقلام قاچاق اصرار داشتند اعمال قانون شدند و پرونده‌های مربوطه به منظور رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد. طرح برخورد با عرضه کنندگان پوشاک قاچاق و برند همچنان ادامه دارد.

کد خبر 446018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha