مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

آوا صادق-  اراک - خبرنگار: بوم‌گردی و گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های این صنعت عوامل توسعه، تولید اشتغال، رونق اقتصادی و ایجاد امکانات در روستاها به شمار می‌رود. وجود زیبایی‌های طبیعی در دل روستاها و آب و هوای مناسب و دل‌نشین و آرامش وصف ناشدنی امکانات خدادادی است که هزینه‌ای برای ایجاد آن صورت نگرفته و فقط در انتظار توجه مسئولان است.

بوم‌گردی، ظرفيتي جديد در توسعه گردشگري مركزي

بوم‌گردی با ایجاد اشتغال، فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی جایگزینی است برای سایر منابع درآمدی ساکنان مناطق روستایی که می‌تواند علاوه بر ماندگاری روستاییان از رو آوردن آنها به راه‌های دیگر کسب درآمد، مانند فروش زمین‌های کشاورزی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.
ایجاد زیرساخت‌ها به‌خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دل این روستاها می‌تواند این مناطق را برای گردشگران به محلی برای فرار از خستگی‌های زندگی ماشینی در زیرآسمان پرستاره و به دور از آلایندگی‌های زیست‌محیطی و آرامشی رویایی تبدیل و برای مردم روستا اشتغال و درآمدهای خوبی ایجاد کند.

اقامتگاه بوم‌گردی به معنای محل اقامت مسافر است که متناسب با معماری سنتی ساخته می‌شود و علاوه بر طبیعت بکر مکانی برای آشنایی گردشگران با جاذبه‌های مردم‌شناسی مانند آداب و رسوم، غذاهای سالم، طبیعی، محلی و صنایع دستی اهالی منطقه است. بی‌شک اقامتگاه‌های گردشگری در روستاها موجب اشتغال مردم روستا و به‌ویژه جوانان روستاها می‌شود. جوانان با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند درآمد پایداری برای خود ایجاد کنند که موجب ماندگاری آنان در روستاها و رونق گرفتن روستاها می‌شود.

  • مزایای تقویت بوم‌گردی و گردشگری روستایی

یک کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: رونق گردشگری روستایی بستری برای ایجاد اشتغال پایدار است. توسعه گردشگری روستایی یا همان بوم‌گردی سبب رونق فروش محصولات روستایی می‌شود و این موضوع یکی از عوامل ایجاد اشتغال است. همچنین استان نیاز به امکاناتی از جمله مکان‌های اسکان گردشگران دارد تا اشتغال و درآمدزایی در این حوزه دوچندان شود.

«علی حسنی» بیان می‌کند: به منظور رونق گردشگری به‌ویژه بوم‌گردی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه کارشناسی است که با بهره‌گیری از این برنامه‌ها می‌توانیم بیشترین بهره‌برداری را از ظرفیت‌های موجود در روستاها به ویژه روستاهای حاشیه تالاب میقان  داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: برای رونق گردشگری روستایی باید صنایع دستی و هنرهای هر منطقه احیا شود و تولید سوغات مورد توجه قرار گیرد. قطعا این مسأله به رونق گردشگری در روستاها کمک می‌کند و جذابیت‌های روستا برای حضور گردشگران را افزایش می‌دهد.

  • حفظ ۳ اصل مهم در بوم‌گردی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی نیز با اشاره به این‌که توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، می‌گوید: بی‌شک چرخش گردشگر از شهرگردی به بوم‌گردی و روستاگردی یکی از انتخاب‌های آینده نزدیک گردشگران خواهد بود. به همین دلیل آماده‌سازی بستر توسعه و خدمات مطلوب در استان مرکزی که از ویژگی‌های خاص روستایی برخوردار است، اصلی مهم به شمار می‌رود تا از این فرصت مطلوب به منظور ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی روستاها بهترین استفاده برده شود.

«علیرضا ایزدی» بیان می‌کند: اگرچه توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی اولویت اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان است، اما حفظ، احیا و نگهداری بافت‌های روستایی، محیط‌زیست و همچنین حفظ بافت جامعه محلی از اصولی است که اگر به هر عنوان رعایت نشود، نه فقط اقدام مثبتی انجام نداده‌ایم بلکه یکی دیگر از ثروت‌های تاریخی استان را از بین برده‌ایم. بنابراین پیش‌نیاز در نظر گرفته شده اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان برای هر پروژه بوم‌گردی حفظ این ۳ اصل مهم است. وی توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را موجب ثبات جایگاه اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی می‌داند و ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های گردشگری هر روستا با توجه به داشته‌های متفاوت هر منطقه یک فرصت استثنایی برای توسعه گردشگری و به دنبال آن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است.

  • برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی در روستاها

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار می‌کند: مرکزی روستاهای بسیاری دارد و همچنین از ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی و مناظر زیبایی در مناطق روستایی برخوردار است. بر همین اساس توجه به ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و توسعه بوم‌گردی یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی استان به شمار می‌آید. از همین رو از سرمایه‌گذاران این بخش استقبال می‌کنیم و با همه توان حامی آنها خواهیم بود.

ایزدی به وجود بیش از ۱۲۰۰ روستای منحصر به فرد در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا روند توسعه بوم‌گردی در مرکزی شود و در روستاهای هدف گردشگری که دارای ارزش تاریخی هستند، بر رونق گردشگری و ترویج و توسعه صنایع دستی به منظور افزایش اشتغال پایدار متمرکز شویم. وی بیان می‌کند: هدف از بوم‌گردی، حفظ و احیای روش زندگی بومی است و این توسعه باید به ارتقای جایگاه اجتماعی روستا منجر شود و در ماهیت اجتماعی و فرهنگی روستا مشکلی به وجود نیاورد. بنابراین برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری باید شرایط محیطی و طبیعی و داشته‌های روستا را به خوبی مورد مطالعه قرار داد و هرگونه اقدامی در روستا باید با حفظ و صیانت از بافت روستا صورت گیرد.

  • توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری

یک کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: محرومیت استان از وجود زیرساخت‌های گردشگری روستایی یکی از مشکلات در مسیر توسعه این نوع گردشگری است. البته اقداماتی تا به حال انجام شده، اما کم است و برای این موضوع کافی به نظر نمی‌رسد. «علی حسنی» می‌افزاید: برای جذب و حضور پررنگ گردشگران در روستاها باید زیرساخت‌های جذب گردشگر را در روستاها فراهم کنیم که یکی از این زیرساخت‌ها ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

وی می‌گوید: شناساندن ظرفیت‌های گردشگری روستایی و معرفی این توانمندی‌ها به گردشگران و مردم منطقه و سایر نقاط کشور علاوه بر به حرکت درآوردن چرخ‌های اشتغال و درآمدزایی در روستاها، موجب رونق بیشتر صنعت گردشگری نیز می‌شود. این کارشناس حوزه گردشگری بیان می‌کند: حفظ، احیا و نگهداری از بافت‌های روستایی، محیط زیست، حفظ جامعه محلی، صیانت از ثروت‌های تاریخی، اشتغال بومی، ایجاد رونق اقتصادی در جوامع محلی، پویایی روستاییان در حفظ آیین‌ها و سنن و جلوگیری از مهاجرت به شهرها از مهم‌ترین دستاوردهای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که باید به آنها توجه جدی شود. حسنی با اشاره به این‌که مهاجرت بی‌شمار روستاییان به شهرها که اغلب در حاشیه شهرها سکنی گزیده‌اند موجب بسیاری از مشکلات ریز و درشت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده است ادامه می‌دهد: با تقویت ظرفیت‌های بوم‌گردی روستاها و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان می‌توان علاوه برتقویت گردشگری روستایی از مهاجرت روستاییان به سمت شهرها جلوگیری کرد.

کد خبر 446016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha