محمد سرابی: تونل‌های متروی تهران ساخته شده است اما برای اینکه بتوان از این زیرساخت بزرگ شهر استفاده کرد باید واگن‌های کافی داشته باشیم تا قطارها بتوانند با فاصله کمتر به ایستگاه‌ها برسند و جمعیت بیشتری از مسافران را جابه‌جا کنند.

كارخانه ساخت واگن هاي مترو

شهردار تهران پیش از این کمبود متروی تهران را ۲۰۰۰ واگن اعلام کرده بود. به گفته پیروز حناچی، هم‌اکنون ٢ میلیون سفر با مترو انجام می‌شود اما هدف ٧ میلیون سفر روزانه است که برای رسیدن به آن باید ۲۰۰۰ هزار واگن به ناوگان مترو اضافه کنیم.

اما عددی که مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه اعلام می‌کند متفاوت و مربوط به فعالیت کنونی شبکه مترو است.

علی امام با بیان اینکه خطوط متروی تهران حداقل به هزار واگن نیاز دارد، می‌گوید: هم‌اکنون ۱۴۰۰واگن در تهران داریم که تمام آنها فعال نیست و بخشی به حالت استندبای جهت تعمیر و نوسازی درآمده است.

او می‌افزاید: اکنون در خطوط یک تا ۷مترو خدمت‌رسانی به شهروندان انجام می‌گیرد و براساس‌ آخرین بازنگری طرح جامع ریلی، ۴خط دیگر به خطوط مترو اضافه می‌شود.

امام با بیان اینکه اکنون از همه ظرفیت‌های خط یک تا ۷استفاده نمی‌شود و مهم‌ترین دلایل آن کمبود واگن است، تأکید می‌کند: البته کارخانه‌های متعددی در این زمینه داشته‌ایم ولی فعالیت آنها تاکنون به ۴۰درصد هم نرسیده است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه ادامه می‌دهد:‌ هم‌اکنون با توافق شهرداری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش شده که ظرفیت تولید داخل را جهت ساخت واگن‌های مترو از کمتر از ۴۰درصد به ۸۵درصد برسانیم.

امام در پایان بیان کرد: اگر خط ۷مترو کامل شود به‌طور کلی هزار واگن مترو در تهران کم داریم و اگر ۴خط دیگر به خطوط مترو اضافه شود هزار واگن دیگر هم کمبود خواهیم داشت.

  • واگن‌ها ۳۰سال کار می‌کنند

با توجه به شیوه کار مترو، واگن‌ها در معرض فرسودگی قرار دارند و به همین دلیل رسیدگی و کنترل دائمی برای آنها ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: سن فرسودگی واگن‌های مترو ۳۰ سال است که هنوز هیچ واگنی به این سن نرسیده است. تا ۳۰ سال واگن‌های مترو فرسوده نیستند و هر واگن پس از طی مسافتی اورهال می‌شود و باردیگر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

محسن هاشمی‌ درباره وعده شهردار تهران برای بهره‌برداری ایستگاه‌های مترو، می‌افزاید: این وعده آقای شهردار یک اگر داشت یعنی این قابلیت در شهرداری وجود دارد که ماهی یک ایستگاه به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید می‌کند: اکنون مترو تجهیزات متحرک ندارد و اگر ایستگاه جدید به بهره‌برداری برسد و تعداد سفرها افزایش پیدا کند، گرفتار مشکل واگن خواهیم شد. هم‌اکنون از خطوط قبلی یعنی خط یک، ۲، ۳ و ۴برای ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری در خط ۶ و ۷ واگن گرفته و به این خطوط تزریق شده است.

کد خبر 446003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha