دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

مقابله با مصرف مواد مخدر هر سال پیچیده‌تر می‌شود. ورود انواع مواد مخدر صنعتی و متنوع شدن آنها از یک‌سو و تغییر سن مصرف، افزایش گرایش زنان و نوجوانان به مصرف مواد و نیز جایگزین شدن مواد جدید به جای مواد قبلی بر این پیچیدگی‌ها افزوده است.

طرح پاکسازی محله‌ها

به گزارش همشهری، این مشکلات در استان‌های کردستان و کرمانشاه هم دیده می‌شود. گرچه کردستان جزو ۱۰ استان کمتر آلوده شده در مصرف و قاچاق مواد مخدر است و استان کرمانشاه هم با اقدام‌های پیشگیرانه انجام شده در سال‌های اخیر از استان‌های پرخطر به استان‌های میانگین کشوری رسیده است.

  • کشف ۶۶۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه از کشف ۶۶۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته و تاکنون ۸ باند بزرگ مواد مخدر منهدم شده است. سرهنگ «علیرضا دلیری» افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۳۳ معتاد جمع‌آوری شده‌اند و کشفیات مواد مخدر استان ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.  

وی با بیان این‌که حدود ۷۰درصد علت زندانی‌ شدن در ارتباط با اعتیاد است و ۵۸ درصد آنها مستقیما به اعتیاد برمی‌گردد، افزود: مبارزه با این پدیده شوم بسیار پیچیده شده و امروز در فضای مجازی نیز خرید و فروش می‌شود و به‌راحتی در دسترس کاربران قرار دارد. دلیری‌ بر بازنگری قوانین برای برخورد با موادفروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر تاکید کرد و گفت: پلیس تمام تلاش خود را می‌کند ولی اگر حلقه‌های برخورد با این پدیده شوم ناقص باشد نمی‌شود کار چندانی کرد.  

  • ۸ میلیارد تومان برای درمان معتادان ‌ 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: طی ۲ سال گذشته برای احداث زیرساخت‌های اشتغال و توانمندسازی و سکونت معتادان بهبود یافته استان ۸ میلیارد تومان هزینه شده است. «علی شمشیری» افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده درمان معتادان بهبودیافته محل سکونت و اشتغال آنها است که دوباره به دام اعتیاد گرفتار نشوند. بر همین اساس در حال راه‌اندازی یک اردوگاه نگهداری از ۳ ماه به ۶ ماه، احداث یک مجتمع توانمندسازی برای مهارت‌آموزی و اشتغال و بازسازی در اردوگاه آوارگان عراقی برای سکونت این افراد هستیم.

وی بیشترین مواد مخدر مصرفی استان را به ترتیب تریاک و مشتقات آن، حشیش گل و شیشه دانست و گفت: متاسفانه معتادان به مواد مخدر سنتی زمانی که هزینه مصرف آنها بالا می‌رود نشئه نمی‌شوند و به مصرف مواد صنعتی روی می‌آورند. این مسئول ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ مرکز توزیع مواد مخدر در استان کرمانشاه پلمب شده، ۹۰۵ خرده‌فروش نیز دستگیر و تحویل محاکم قضایی شده است.  

شمشیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان کرمانشاه در زمینه اعتیاد با اقدام‌های پیشگیرانه انجام شده، از استان‌های پرخطر به استان‌های میانگین کشوری رسیده است. وی با بیان این‌که در مقابله با مواد مخدر هرگز کوتاهی نخواهیم کرد، ادامه داد: به دلیل سود زیادی که این حوزه برای قاچاقچیان دارد اگر یک مصرف‌کننده هم وجود داشته باشد، ۲ عرضه‌کننده مواد مخدر به وجود خواهد آمد، بنابراین باید به سوی انجام کارهای فرهنگی و پیشگیری برویم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان این‌که قوانین مقابله با خرده‌فروش‌ها و قاچاقچیان این عرصه به بازنگری و تشدید شدن نیاز دارد، افزود: اجتماعی کردن پیشگیری از اعتیاد از مهد کودک‌ها و مدارس استان شروع شده و باید همه را از این معضل آگاه کنیم.

  • افزایش کشفیات در کردستان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، هم بیشترین کشفیات را مربوط به شهرستان سنندج، سقز و دیواندره ذکر و اعلام کرد: رشد کشفیات از یک‌سو برای ما خوشحال‌کننده و از یک‌سو نگران‌کننده است، چراکه این مهم نشان از افزایش تقاضا نسبت به مصرف مواد، بین جوانان استان است. سرهنگ «فرامرز شاکری» با اشاره به این‌که مبارزه با مواد مخدر نیاز به کار و همت جمعی دارد، افزود: تشدید مقابله و مبارزه با عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان مواد مخدر یکی از اولویت‌های اصلی پلیس مبارزه با مواد مخدر است.  

وی به طرح‌های مبارزه با مواد مخدر استان اشاره و عنوان کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر به صورت ماهانه طرح‌هایی شامل پاک‌سازی نقاط آلوده، کنترل محورهای مواصلاتی، پاک‌سازی محیط پیرامون مراکز آموزشی و دانشگاهی که یکی از معضلات اصلی این حوزه است و... را به منظور مقابله با مواد مخدر در استان کردستان انجام داده است.  

وی با تاکید بر این‌که طرح‌های مقابله با مواد مخدر به صورت هدفمند و مستمر انجام می‌شود، بیان کرد: در ۳ ماه گذشته ۲۸۵ طرح مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۳ درصد افزایش یافته است. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کردستان اعلام کرد: با توجه به اهمیت بحث کشفیات مواد مخدر تمرکز ما بر کار و اشراف اطلاعاتی، شناسایی و دستگیری افراد فعال و کسانی است که به صورت عمده کار تهیه و توزیع مواد مخدر را انجام می‌دهند.  

  • کشف ۵۴۰ کیلوگرم مواد مخدر در ۳ ماه

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کردستان عنوان کرد: در ۳ ماه نخست سال جاری ۵۴۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۷۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در استان را داشته‌ایم.  شاکری تعداد دستگیرشدگان در مدت یاد شده را هزار قاچاقچی، حمل‌کننده و توزیع‌کننده مواد مخدر اعلام کرد و افزود: در بخش دستگیری عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر نیز یک درصد افزایش داشته‌ایم. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کردستان ادامه داد: حوزه مواد مخدر کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته مقابله با مواد مخدر دارد که وظیفه آنها مبارزه با عرضه‌کنندگان، تولیدکنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر است. با افزایش فعالیت‌های این کمیته، کشفیات را افزایش داده‌ایم.  

  • شناسایی ۶۰ نقطه آلوده به مواد مخدر 

این مسئول به شناسایی ۶۰ نقطه آلوده به مواد مخدر در استان اشاره و تصریح کرد: در این طرح بیشترین نقاط آلوده مربوط به شهر سنندج و قروه بوده است. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، قروه را یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های استان اعلام کرد و افزود: لازم است اقدامات مقابله موثرتری در این شهرستان صورت گیرد. شاکری اذعان کرد: تمرکز ما در بخش مناطق آلوده بر این است که محیطی عاری از توزیع مواد مخدر در استان داشته باشیم، اما تعدادی افراد سودجو و حتی گمنام در این حوزه اقدام به آلوده کردن مناطق می‌کنند که باعث نارضایتی مردم شده است.

وی با اعلام این‌که ما در استان با قاچاقچیان مواد مخدر به دلیل اشراف اطلاعاتی، هیچ‌گاه درگیری نداشته‌ایم و بیشتر قاچاقچیان بدون هیچ مقاومتی و شلیک حتی یک تیر هم دستگیر می‌شوند، افزود: تمام کارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری و هماهنگی مراجع قضایی استان کردستان صورت می‌گیرد و در این بخش تعامل خوبی با مراجع قضایی استان داریم.  رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان بیان کرد: یکی دیگر از وظایف پلیس مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهری است که هم چهره شهر را نازیبا می‌کنند و هم اسباب نارضایتی مردم در شهر و عامل اکثر سرقت‌های خرد هستند.

  • جمع‌آوری ۲۲۵ معتاد متجاهر 

این مسئول با اشاره به این‌که از طریق شورای مبارزه با مواد مخدر کشور مجوز نگهداری ۱۵۰ معتاد متجاهر استان داده شده است، عنوان کرد: ۲۲۵ معتاد متجاهر جمع‌آوری و تحویل کمپ‌ها شده است که از این آمار، تعدادی هم چند بار به کمپ رفته‌اند. شاکری با تاکید بر مراقبت‌های لازم بعد از خروج معتادان از کمپ‌ها اعلام کرد: بعد از خروج از کمپ به دلیل حمایت نکردن خانواده و پذیرش نشدن از سوی جامعه، نبود شغل و مراقبت‌های بعد از خروج، باز هم به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

وی تصریح کرد: ما به عنوان متولی طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در صورتی که بستر و شرایط لازم نگهداری از معتادان وجود داشته باشد، در کمتر از ۷۲ ساعت کل معتادان متجاهر را جمع‌آوری می‌کنیم.  رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان افزود: در حال حاضر ظرفیت کمپ‌های استان محدود است. در جلسه اخیر شورای مبارزه با مواد مخدر قول مساعد برای رفع این مشکل داده شد. امیدواریم با رفع این مشکل بیشتر بتوانیم در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر کار کنیم.  

وی مراقبت‌های بعد از خروج را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: معتاد بیمار است و باید برای مداوا و درمان وی اقدام شود و یک چتر حمایتی از سوی خانواده، جامعه و ارگان‌های ذی‌ربط برای حمایت از آنان وجود داشته باشد تا شاهد بازگشت دوباره آنان به دام اعتیاد نباشیم. شاکری عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان بهزیستی استان کردستان جزو ۱۰ استان کمتر آلوده شده در مصرف و قاچاق مواد مخدر بوده است.  

وی با اعلام این‌که در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی جامع در مورد تعداد معتادان متجاهر نداریم، اظهار کرد: به طور کلی و بر اساس آمار اعلام شده در استان کردستان، ۱۸۰ معتاد متجاهر در استان وجود دارد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اشاره به وضعیت یکی از معتادان متجاهر و دارای بیماری جسمی در شهر سنندج که طی چند وقت اخیر حضورش در شهر موجب نارضایتی مردم شده بود، بیان کرد: این فرد توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.  

وی اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان را شامل مقابله با مواد مخدر، آموزش و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و افزود: کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر در قالب مشاوره با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی به امر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام می‌کنند.  
شاکری با ابراز تاسف از پایین آمدن سن اعتیاد بین جوانان ۱۶ تا ۱۷ سال در کشور افزود: این امر زنگ خطری برای خانواده‌هاست که بر فعالیت‌های فرزندانشان نظارت بیشتری داشته باشند.  وی افزود: سیگار و قلیان کشیدن دریچه‌ای برای گرایش به سمت مواد مخدر است، لذا باید خانواده‌ها به این امر حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک‌بار تفننی تجربه مصرف مواد مخدر را داشته باشند. ‌

  • تریاک و مواد صنعتی؛ عمده‌ترین مواد مخدر مصرفی کردستان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کردستان عمده‌ترین مواد مخدر مصرفی این استان را تریاک و مواد صنعتی ذکر و بیان کرد: مصرف گل و شیشه امروز بین جوانان رونق دارد که بیشترین آسیب را به فرد معتاد می‌زند. شاکری تبلیغات سوء توزیع‌کنندگان را یکی از دلایل اصلی مصرف گل دانست و یادآور شد: امروزه بانوان از ماده مخدر گل برای کاهش وزن استفاده می‌کنند و از آسیب‌های مصرف آن غافلند. این امر نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر است.

  • شرکت ۲۰ هزار دانش‌آموز در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد  

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه با اشاره به اجرای «طرح نماد» گفت: در این طرح ۲۰ هزار دانش‌آموز با مباحث تقویت مهارت زندگی و پیشگیری از اعتیاد در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری شرکت کردند. «مجتبی موسوی» در ادامه با بیان این‌که تا زمانی وضعیت اجتماعی جامعه را بهبود ندهیم نمی‌توان به موفقیت دست یافت، خواستار استفاده از ظرفیت فرهنگیان در مناطق روستایی، زلزله‌زده و سیل‌زده برای آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان و والدین آنها در پیشگیری از اعتیاد شد که در برنامه آموزش و پرورش استان قرار دارد.  

وی در ادامه اجرای طرح مشارکت با کمک اداره کل بهزیستی را یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش در راستای توانمندسازی، مهارت‌آموزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و والدین آنها دانست که سال آینده در دوره دوم متوسطه استان اجرا خواهد شد. این مسئول در ادامه گفت: رشد و پیشرفت و آگاهی بخشی جامعه حاصل نخواهد شد، مگر این‌که توجه به آموزش و پرورش در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

  • نجات یک معتاد نجات جامعه است  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه با اشاره به آیه قرآنی هرکس یک نفر را نجات دهد، همه انسان‌ها را نجات داده است، گفت: پیشگیری از اعتیاد یا درمان یک معتاد نجات یک انسان است، مثل این است که تمام جامعه را نجات داده‌ایم.   «بهمن مرادی‌فر» بر کمک دستگاه‌های حمایتگر به آموزش و پرورش برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس تاکید کرد و گفت: باید در مبارزه با مواد مخدر حتی سرویس‌های دانش‌آموزان تحت آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار گیرند.  وی در ادامه برای مقابله با اعتیاد، از همه ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه ادارات حمایتگر مثل کمیته امداد و بهزیستی خواست قرارگاهی عمل کنند، نه جدا و جزیره‌ای؛ تا تمام حلقه‌های درمان و بهبودیافتگی و پیشگیری به‌درستی عمل کنند.  

  • جای خالی خیران

فرماندار کرمانشاه از خیرین خواست برای کار کردن در حوزه مبارزه با مواد مخدر پای کار بیایند. به‌گزارش همشهری، «فضل‌الله رنجبر» با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بهترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد است. وی اضافه کرد: باید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را در دانشگاه‌ها، مدارس و حتی در مقطع دبستان و مهدکودک داشته باشیم، به نحوی که همه به طور صریح در جریان پیامدهای ناشی از اعتیاد قرار گیرند.

این مسئول اضافه کرد: پیشگیری از اعتیاد فقط وظیفه دولت نیست، بلکه وظیفه همگانی است و تحقق این امر به بسیج همگانی نیاز دارد. فرماندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به ضرورت آموزش خانواده‌ها در حوزه مقابله با اعتیاد تاکید کرد: اگر بتوانیم خانواده‌ها را با پیامدهای اعتیاد آشنا کنیم می‌توانیم گام مهمی در مقابله با اعتیاد برداریم.  وی اضافه کرد: باید آموزش‌ها به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها به فرزندانشان قدرت «نه» گفتن در برابر تعارفات گروه‌های همسالان برای مصرف مواد مخدر را بیاموزند.

  • اخبار نگران‌کننده‌ از فعالیت کمپ‌های غیرمجاز

رنجبر در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت کمپ‌های ترک اعتیاد بخش خصوصی افزود: باید مجوز راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد بخش خصوصی به افراد توانمند داده شود. وی با بیان این‌که اخبار نگران‌کننده‌ای از فعالیت کمپ‌های غیرمجاز داریم، افزود: در برخی موارد دیده شده که در این کمپ‌ها افراد معتاد را شکنجه می‌دهند.  

رنجبر به خانواده‌ها توصیه کرد: از سپردن افراد معتاد به کمپ‌های غیرمجاز و بدون شناسنامه صرف نظر کنند. فرماندار کرمانشاه همچنین از خیرین و نیکوکاران برای هزینه کردن در حوزه مبارزه با اعتیاد به عنوان یک بلای خانمان‌سوز دعوت کرد. رنجبر با بیان این‌که شهرستان کرمانشاه نسبت به گذشته در حوزه اعتیاد وضعیت بهتری دارد، افزود: این به معنی حل مشکل اعتیاد نیست، چراکه در این حوزه خیلی کار داریم.

کد خبر 445978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha