همشهری آنلاین: مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار کشور گفت: ایران در بخش پایش و ارزیابی در زمینه مقابله با گرد و غبار ضعف‌هایی دارد که امید می‌رود با تعامل هرچه بیشتر با اتحادیه اروپا بتوانیم این ضعف‌ها را برطرف سازیم.

تعامل با اتحادیه اروپا ضعف در مقابله با گرد و غبار در ایران را کاهش می‌دهد

به گزارش ایرنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی روز شنبه در نشست با نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در محل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز بیان کرد: ستاد ملی گرد و غبار نقش هماهنگی بین ۱۵ سازمان و وزارتخانه را بر عهده دارد چرا که هماهنگی بین دستگاه‌ها در کشور یکی از معضلات جدی است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند در زمینه مقابله با گرد و غبار کمک شایانی باشد، هماهنگی بین دستگاه‌ها است.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار کشور گفت: ایران به همراه چین در زمینه مقابله با گرد و غبار جزو کشورهای مطرح است.

وی ادامه داد: این کارگروه به مدت پنج سال برنامه اندازه‌گیری مستقیم گرد و غبار را با روش الگوبرداری در دستور کار داشت که به نتایج مهمی نیز دست یافت.

طهماسبی گفت: انتظار می‌رود اعضای این هیأت اروپایی در طرح‌های بررسی آلودگی زیست محیطی با توجه به اهمیت گرد و غبار در کشور، بحث آلودگی را با آلودگی صنعتی اشتباه نگیرند.

وی همچنین به تبادل دانشجو در زمینه تحقیق و پژوهش برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین مقابله با گرد و غبار با کشورهای اروپایی اشاره کرد و از نمایندگان اتحادیه اروپا خواست تا در این زمینه نیز از این ظرفیت استفاده کنند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در نخستین سفر ۲ روزه به خوزستان از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز، آزمایشگاه و ایستگاه پایش هوا در اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان دیدن کردند. اعضای این هیأت پنج نفره قرار است از سایت دفن زباله صفیره اهواز نیز دیدن کنند.

حضور در جلسات کارگروه گرد و غبار و کارگروه پسماند در استانداری خوزستان از دیگر برنامه‌های این هیأت اروپایی در سفر به خوزستان است.

هدف از این بازدیدها، بررسی امکان انتقال تجارب اتحادیه اروپا در مباحث پسماند و آلودگی هوا به ایران بیان شده است.

بر اساس توافق بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و اتحادیه اروپا، خوزستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پایلوت برای طرح‌های مربوط به پسماند و آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

معضل گرد و غبار از ۱۵ سال گذشته تاکنون گریبانگیر استان خوزستان و برخی دیگر از استان‌های کشور شده است که عوامل مختلفی چون تغییرات اقلیمی آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها، خشکسالی، احداث سدها و … از جمله عوامل دخیل در این پدیده به شمار می‌آیند.

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارد و گفته می‌شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد این گرد و غبارها منشأ داخلی دارد.

بر اساس مطالعات، مساحت کانون‌های فرسایش بادی و ماسه‌های روان در خوزستان ۲۸۰ هزار هکتار و وسعت کانون‌های رُسی ۳۵۰ هزار هکتار است که کانون‌های رسی، بحرانی معرفی شده است.

حدود ۴۰ هزار هکتار از این کانون‌ها در جنوب و شرق اهواز کانون‌های فوق بحرانی است که در اولویت طرح مقابله با گرد و غبار قرار دارد.

کد خبر 445888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha