همشهری آنلاین: جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، مشروعیت ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا را زیر سئوال برد و گفت که او به دلیل "مداخله روسیه" هم‌اکنون در کاخ سفید است.

جیمی کارتر

به گزارش بی بی سی، کارتر که در نشستی در دانشگاه ویرجینیا سخن می‌گفت، به شکل غیر مستقیم، دونالد ترامپ را به همدستی با روسیه نیز متهم کرد.

جیمی کارتر گفت: "تردیدی وجود ندارد که روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کردند. من فکر می‌کنم یک تحقیقات کامل نشان خواهد داد که ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز نشد. او در انتخابات شکست خورد، و به خاطر مداخله روسیه که به نمایندگی از او انجام دادند، او را در قدرت قرار دادند. "

در این لحظه، مجری برنامه از آقای کارتر پرسید که با این وصف آیا او معتقد است که دونالد ترامپ یک "رئیس‌جمهور نامشروع" است؟ آقای کارتر در پاسخ گفت: "با توجه به حرفی که زدم و حالا نمی‌توانم پس بگیرم، بله. "

آقای کارتر در فاصله سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رئیس‌جمهور آمریکا بود. او یک سیاستمدار بازنشسته حزب دموکرات است که رقیب سیاسی حزب جمهوریخواه در آمریکا محسوب می‌شود.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در پایان تحقیقاتشان درباره انتخابات سال ۲۰۱۶ اعلام کردند که روسیه در یک عملیات دولتی، با حملات سایبری (مانند هک کردن ایمیل‌های رقیب دونالد ترامپ) و همچنین انتشار گسترده خبرها و گزارش‌های غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی، در انتخابات آمریکا مداخله کرده است.

این موضوع موجب شد تا وزارت دادگستری آمریکا رابرت مولر را به عنوان بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات تعیین کند. در پی این تحقیقات، علیه تعدادی از شهروندان کشور روسیه اعلان جرم شد و برخی نزدیکان آقای ترامپ مانند پل مانفورد، رئیس کمپین تبلیغاتی او، مایکل کوهن، وکیل شخصی او و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی او محاکمه شدند.

برخی از این افراد هم‌اکنون در زندان هستند.

ضمن اینکه رابرت مولر در نهایت اعلام کرد که نمی‌تواند شخص دونالد ترامپ را نیز از اتهام تلاش برای اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضایی (ممانعت از اجرای عدالت) تبرئه کند. آقای مولر اعلام کرد که بر اساس اختیارات قانونی نیز او نمی‌تواند به عنوان بازپرس ویژه علیه رئیس‌جمهور اعلان جرم کند و این کار بر اساس قانون اساسی آمریکا برعهده کنگره است.

برخی از شهروندان آمریکایی که عموما به حزب دموکرات گرایش دارند، خواستار استیضاح دونالد ترامپ و برکناری وی از قدرت هستند

اظهارات تازه جیمی کارتر درباره اهمیت مداخله روسیه در انتخابات آمریکا در زمانی بیان می‌شود که با آغاز مناظره‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۰، عملا فصل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده است و بسیاری از فعالان دموکرات این نگرانی را بیان می‌کنند که روسیه کماکان به نفع دونالد ترامپ در این انتخابات مداخله کند.

همزمان ملاقات دوجانبه دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست جی‌۲۰ نیز موجب شد تا باردیگر بحث مداخله مسکو در انتخابات آمریکا مطرح شود.

در این دیدار و زمانی که دو رئیس‌جمهور در برابر خبرنگاران قرار گرفته بودند، آقای ترامپ در پاسخ به پرسشی در این ارتباط با لحنی نه چندان جدی رو به دیپلمات‌های روس گفت: "در انتخابات ما مداخله نکنید. "

برخی رسانه‌های آمریکایی لحن آقای ترامپ را طنزگونه توصیف کردند.

انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا در روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد.

کد خبر 445840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha