جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا در مقابل کنگره این کشور اظهار کرد، اختلافات امارات و عربستان با قطر به این دلیل ثروت دوحه و نقش فعال آن در منطقه بود. او توضیحاتی هم درباره ترامپ داد.

رکس تیلرسون

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در اظهاراتی در ۲۱ ماه مه در برابر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر، "مردی که نگاه رو به جلو داد" و همسرش هر دو از ذهنیت اصلاحات برای ملت‌شان برخوردارند و این باعث فشارهایی بر دیگران در منطقه می‌شود.

تیلرسون در این شهادت خود که کیمته نسخه آن را منتشر کرده می‌آورد، محاصره تحمیل شده بر قطر از سوی مصر، عربستان و امارات در ابتدای ژوئن ۲۰۱۷ در نتیجه افزایش اختلافات قدیمی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: بسیاری از مسائل بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با گذشت زمان انباشته شده بود و از بین این مسائل شبکه الجزیره قطر در سال ۱۹۹۶ است که بعدها به شبکه جهانی است.

وی افزود: من در پی هک خبرگزاری قنا با رهبری قطر تلفنی صحبت کردم و آنها به من گفتند، آنچه از زبان امیر قطر منتشر شده صحت ندارد و من هیچ شکی به حرف‌های آنها نداشتند.

تیلرسون اظهار کرد: قطر از ثروت هنگفتی برخوردار است و می‌تواند نقش مثبت بی‌سابقه‌ای را ایفا کند. آن احیانا منجر به وقوع اختلاف آرا بین طرف‌های خارجی می‌شود.

وی افزود: من با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در اینکه گفت قطر شریک استراتژیک مهمی است، هم‌عقیده‌ام.

تیلرسون گفت، من اطلاعی از ضیافت شامی که در ۲۰ مه (چند روز قبل از تحریم محاصره بر قطر) مشاوران کاخ سفید از جمله استیو بنن و جارد کوشنر با مقامات عربستان و امارات نداشتم و این امر مرا عصبانی می‌کند زیرا من حرفی برای گفتن نداشتم اما نظر وزارت خارجه آمریکا در این باره آماده نبود.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت، از تصمیم برای محاصره قطر اطلاعی نداشتم چون در آن تاریخ او با جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق درسفر به استرالیا بوده و از خبر در آنجا مطلع شده بود.

وی تاکید کرد: انتقال مقر فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا به قطر به درخواست عربستان بازگشت و همه در منطقه با این اقدام متفق بودند.

رکس تیلرسون که در یک سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ در رأس دستگاه دیپلماسی آمریکا بود مارس ۲۰۱۸ از پست خود اخراج شد. شهادت وی در تاریخ ۲۱ مه در مقابل کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان که به صورت غیرعلنی برگزار شد نقش غیرعادی جرد کوشنر در دولت ترامپ را نمایان کرد.

به گفته تیلرسون داماد ترامپ به گونه‌ای دفتر برنامه‌های خاص خود را داشته است. تیلرسون همچنین اظهار کرد که برخی اوقات از اطلاعاتی همچون تصمیم‌های مهم درباره خلیج فارس باخبر نمی‌شده است.

وی ادامه داد که کوشنر از اخباری مطلع بوده که او در جریان آنها نبوده است به طور مثال تحمیل محاصره به قطر که مشاور ترامپ با عربستان و امارات گفت‌وگو کرده بود ولی تیلرسون را مطلع نساخته بودند. به گزارش کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان کوشنر و مشاور سابق ترامپ استیو بنن این تصمیم را با رهبران سعودی و اماراتی در ضیافت شامی که تیلرسون از وجود آن خبر نداشته است، گرفته اند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در این زمینه اظهار کرد: این مساله مرا بسیار عصبانی می‌کند، چرا که من حرفی برای گفتن نداشتم.

وی همچنین مثال دیگری را بیان کرده است که روزی وزیر امور خارجه مکزیک به دیدار داماد ترامپ در واشنگتن رفته بود بدون این که تیلرسون از حضور وی خبر داشته باشد. تیلرسون زمانی این خبر را می‌شود که در همان ساختمانی که آنها حضور داشتند در حال صرف شام بود. او گفته است که وقتی که به میز آن دو نزدیک شده وزیر مکزیکی رنگش پریده است. در آن زمان تیلرسون به وزیر امور خارجه مکزیک می‌گوید که نمی‌خواهد صحبت‌های آنها را قطع کند ولی بار دیگر که به واشنگتن می‌آید حتماً تماس بگیرد.

در طول ریاست تیلرسون در سمت وزیر امور خارجه آمریکا دونالد ترامپ او را چندین بار معلق کرده بود. وی بیان کرده از زمانی که یکی از اعضای دولت شد رئیس جمهوری برخی اوقات خواسته است تا کارهای غیرقانونی انجام دهد.

ترامپ نیز در مقابل وزیر سابق خود را "احمق همچون پاهایش" خوانده است.

کد خبر 445734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha