مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از بهره‌برداری ۳ پهنه جدید برای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال آینده دو پهنه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پارك حاشيه‌اي

به گزارش شهرنوشت، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاهمین جلسه شورا در تذکری به شهرداری تهران گفت: تاکنون اقدامی در جهت ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای انجام‌نشده و پیش‌بینی می‌شود درآمد شهرداری از این محل کاهش چشمگیری داشته باشد.

این تذکر که تاکنون شهرداری گامی در خصوص ساماندهی پارک هوشمند حاشیه‌ای برنداشته توسط برخی از اعضای شورای شهر بیان شده است. لازم به ذکر است اولین طرح پایلوت در منطقه ۲ از خردادماه سال ۹۸ به صورت غیررسمی به بهره برداری رسیده است.

بهره‌برداری از پارک هوشمند حاشیه ای در منطقه ۲ 

در همین رابطه وحید سرلک، سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: براساس مصوبه‌ی شورای شهر، تهران برای ساماندهی پارک هوشمند حاشیه‌ای به ۵ پهنه (مرکزی، شمای، جنوبی، شرقی و غربی) تقسیم‌بندی شده است. منطقه ۲ به عنوان اولین پهنه در این خصوص انتخاب شده است، از اول خردادماه هم طرح به صورت پایلوت و غیررسمی درحال اجراست و از یکشنبه ۹ تیر به بهره برداری رسمی خواهد رسید.  

او با اعلام این خبر که درحال حاضر اسناد مناقصه پهنه مرکزی درحال آماده سازی است و تا دو ماه آینده پهنه مرکزی به مزایده گذاشته خواهد شد، اضافه کرد: تا پایان سال دو پهنه دیگر به بهره برداری می‌رسد و در کل می‌توان گفت که در سال ۹۸، سه پهنه برای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

سرلک با تأکید براین‌که براساس مصوبه‌ی شورای شهر ساماندهی پارک هوشمند حاشیه‌ای باید ظرف دو سال انجام شود، عنوان کرد: باتوجه به این این‌که طرح مدیریت پارک هوشمند نسبت به کشورهای دیگر پیشرفته و جدیدتر است به همین علت لازم دانسته شد ابتدا یک طرح به صورت پایلوت اجرا شده تا مشکلات فنی آن مشخص شود، سپس در پهنه‌های دیگر به بهره‌برداری برسد. دقت در این طرح بسیار مهم‌تر از این است که طرح زودتر اجرا شود.  

سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: تعداد ظرفیت پارک حاشیه‌ای طبق مطالعات انجام شده ۱۰۰هزار خودرو است، اما ممکن است تا پایان اجرای طرح این رقم افزایش پیدا کند.

جزئیات نحوه پرداخت هزینه پارک هوشمند

همچنین امیرحسین حیدرنیا، معاون حمل و نقل ترافیک منطقه ۲ تهران گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۹۶، بخشی از معضلات ترافیکی منطقه ناشی از عدم مدیریت پارک حاشیه‌ای بود. برنامه‌ای برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای از گذشته وجود نداشته است و همین موضوع موجب نارضایتی شهروندان شده بود. پس از انتخاب منطقه ۲ به عنوان پایلوت طرح، مطالعاتی توسط مشاوران ذی‌صلاح برای اجرای پروژه انجام شد. معابر دارای پتانسیل مدیریت پارک هوشمند شناسایی و ۹۵ معبر مشخص شد. در شهریور ماه سال گذشته هم طرح به مزایده گذاشته شد.

او افزود: ابلاغ قرارداد در اوایل زمستان سال گذشته انجام شد و طبق قرارداد سه ماه مهلت آماده‌سازی به بهره‌بردار داده شد. به واسطه بارندگی‌ها مدت زمان اجرای طرح طولانی شد. درحال حاضر معابر آماده سازی شده، هفتاد درصد تابلوها نصب و خط‌کشی‌ها (تقریبا) انجام شده است. البته لازم به ذکر است تعداد ۹۰ معبر به ۸۰ معبر کاهش پیدا کرده اما ظرفیت تقریبا همان ۱۵ هزار فضای پارک در محدوده منطقه ۲ خواهد بود. درحال حاضر هم از ۱۵ هزار فضا، ۱۱هزار فضای پارک هوشمند آماده سازی شده است. هم زمان با آماده سازی فضا، نحوه برداشت اطلاعات مشخص نیز شد.  

حیدرنیا در ادامه اضافه کرد: پیش‌بینی شده بود که ۱۵ خودرو برای ثبت و برداشت پلاک خودروها فعالیت کنند و درحال حاضر ۸ خودرو آماده شده است. به صورت آزمایشی هم برداشت پلاک خودروها از اول خرداد درحال انجام است و بهره‌برداری قطعی از هفته آینده انجام می‌شود. برای خودروهایی که تاکنون در سامانه «تهران من» ثبت‌نام نکرده‌اند پیامک حاوی ضرورت ثبت‌نام ارسال می‌شود و برای کسانی‌که ثبت‌نام کرده‌اند پیامک حاوی شارژ حساب کاربری ارسال خواهد شد. برداشت عوارض پارک هوشمند هم از حساب کاربری افراد در سامانه «تهران من» انجام می‌شود. همچنین درحال تفاهم با پلیس راهنمایی و رانندگی برای جریمه افرادی که حساب کاربری خود را شارژ نمی‌کنند، هستیم.

معاون حمل و نقل ترافیک منطقه ۲ تهران با اشاره به این‌که شهروندان در یک ماه اخیر اجرای طرح را پذیرفته‌اند، گفت: نیم ساعت اول توقف به صورت رایگان خواهد بود. هیچ پارکبانی قرار نیست در این پهنه‌ها حضور داشته باشد و تمام اقدامات به صورت هوشمند انجام می‌شود و اگر فردی برای تذکر یا دریافت وجه اقدام کند، شهروندان توجه داشته باشند که این امرغیرقانونی است.

کد خبر 445576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha