چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکسازی تالاب عینک از گیاه مهاجم سنبل آبی با مشارکت‌ آتش‌نشانان، پاکبانان مجموعه شهرداری و گروه‌های مردم نهاد زیست محیطی آغاز شده است.

آغاز پاکسازی تالاب عینک از سنبل آبی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت در این باره گفت که برای پاکسازی و نجات اکوسیستم تالاب عینک، این سازمان از روز گذشته دو فروند قایق موتوری به همراه سه آتش‌نشان و یک دستگاه خودروی عملیاتی آتش‌نشانی به منطقه ارسال کرده و تا پاکسازی تالاب عینک از گیاه سنبل آبی این کار هر روز ادامه خواهد داشت.

بابک رمضانی بیان کرد: پاکسازی تالاب عینک از گیاه مهاجم سنبل آبی با مشارکت آتش‌نشانان، پاکبانان شهرداری و گروه‌های مردم نهاد زیست محیطی انجام می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش نیروهای یاد شده شاهد پاکسازی کامل تالاب عینک از گیاه سنبل آبی باشیم.

سنبل آبی، گیاه بومی آمریکای جنوبی است که از سال ۱۳۹۰ در تالاب عینک رشت مشاهده شد و هم اکنون به عنوان خطرناک‌ترین دشمن تالاب‌ها، آبگیرها و شالیزارهای گیلان قد علم کرده و درصورتی که مهار نشود به یکی از خطرناک‌ترین دشمنان طبیعت استان تبدیل خواهد شد، به دلیل طبیعت تهاجمی و طغیانگری این گیاه، از آن به عنوان شیطان نیلگون و مرگ سبز در کشورهای دیگر یاد شده است.

به گفته کارشناسان، قدرت نابودی و مرگ‌آوری این گیاه آبزی از سرخس آزولا که در دهه ۶۰ از کشورهای آسیای جنوب شرقی بطور آزمایشی وارد تالاب بین‌المللی انزلی شد و هم اکنون بسیاری از محیط‌های آبی و تالابی استان‌های شمالی را فرا گرفته، به مراتب بیشتر است.

گیاه آبزی سنبل آبی در محدوده تهاجمی خود اجازه رشد و نمو به هیچ گیاه آبزی دیگری را نمی‌دهد و محیط های آبی را کاملاً در تسلط خود می‌گیرد، ترکیب سبز و یاسی زیبای سنبل آبی، رهگذران را فریب می‌دهد و با توجه به خطرات و آسیب‌های آن، باید با هرگونه خرید و فروش این گیاه برخورد شود، اگرچه آگاه‌سازی مردم در مورد این گیاه زیبا ولی خطرناک، می‌تواند زمینه همکاری مردم در خودداری از خرید و فروش و همچنین کمک برای جمع‌آوری و مهار آن باشد رسانه‌ها نیز باید در زمینه فرهنگسازی برای جلوگیری از خرید و فروش و انتشار این گیاه خطرناک نقش‌آفرینی کنند.

تالاب عینک در حاشیه پارک دانشجو، در غرب کلانشهر رشت قرار دارد، این تالاب بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است.

محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است. طول این تالاب دو هزار و ۶۳۰ متر و عرض آن به طور متوسط ۱۲۰ متر است. این تالاب به علت آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام شهره شده است.

تالاب عینک از مناطق مهم گردشگری شهر رشت محسوب می‌شود.

کد خبر 445557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha