مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

لیلا خاکسار: اتحاد و یگانگی رمز پیروزی، رمز ماندگاری دستاوردهای پیروزی و به‌طور کلی رمز بقای ملت‌ها و تمدن‌هاست و در مقابل تشکیک و تردید و بی اعتمادی نسبت به محور ایجاد وحدت در جامعه، عاملی برای گسست پیمان‌های فردی و اجتماعی است، انقلاب اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

 بی تردید آنچه موجب پیروزی شده موجب بقای آن نیز خواهد بود.

زهره طبیب زاده نوری در همایش سراسری زن، اتحاد ملی و انسجام اسلامی و جشن برترین‌های پژوهش  گفت: انقلاب اسلامی به دلیل خصوصیت ذاتی خود همواره توسط دشمنان در ساحت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد تهدید قرار گرفته و خواهد گرفت.

 ولی مهم‌ترین تهاجم دشمن به نقطه‌ای است که بدون صرف هزینه‌های زیاد مادی و تسلیحاتی، انقلاب اسلامی و کشور ما را از نظر اتحاد داخلی با وجود قو میت‌های گوناگون و در میان کشورهای اسلامی به دلیل وجود مذاهب مختلف هدف قرار دهد.

دکتر شبابی دبیر این همایش نیز گفت: اتحاد ملی و انسجام اسلامی در عین اعتبار بخشی به هویت فردی،  دینی و  ملی باعث اعتبار بخشی به هویت‌های منطقه‌ای و جهانی می‌شود.

وی افزود: زنان به عنوان نیمی از جامعه که تاثیر گذار بر نیم دیگر می باشند و با توجه به نقش‌های همسری، مادری و همین طور مشارکت‌های اجتماعی و غیره می‌توانند ضمن اینکه خودشان در ایجاد اتحاد ملی موثر باشند با ارتقای دانش معرفتی سیاسی و تربیتی  نسبت به حفظ وحدت از کوچکترین نهاد اجتماع که خانواده است ایفاء نقش نمایند تا محیط‌ها‌ی پیرامونی فرد و جامعه تا موضوعات دیگر و موضوع وحدت و اتحاد در سطح ملی می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند و انتقال دهنده خوبی هم برای مبانی اتحاد خواهند بود.

وی افزود: این همایش درصدد است ضمن بررسی ابعاد مختلف و بررسی مبانی نظری و پژوهشی، اتحاد ملی و انسجام اسلامی به فعال نمودن گفتمان علمی پیرامون موضوع بپردازد و نقش زنان و استفاده از توان و نفوذ آنان در ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی را مورد مداقه قرار دهد.

شبابی در ادامه گفت: تلاش شده که در این همایش به شاخص‌های جامعه منسجم در محورهای مشارکت‌های اجتماعی‌، نقش تربیتی در خانواده، افزایش ظرفیت‌های فکری، کاهش تعارضات و آسیب شناسی و شناسایی موانع اتحاد ملی و انسجام اسلامی با تاکید بر نقش زنان بپردازد.

دبیر این همایش در ادامه همچنین افزود: در کنار این همایش جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهشی با هدف فراهم آوردن گسترش زمینه‌های همکاری و توسعه تحقیقات و مطالعات کاربردی در حوزه زنان‌، جوانان و خانواده از پژوهشگران صاحبان دانش و نظر در رشته‌های مختلف علمی، روانشناسی‌، جامعه شناسی‌، فلسفه‌، معارف اسلامی، مشاوره، روانپزشکی دعوت به عمل آمد تا در خصوص این 3 حوزه زنان(آسیب شناسی‌، اشتغال‌، آموزش‌، تربیت ) جوانان(آسیب شناسی‌، آموزش، اوقات فراغت، ازدواج و اشتغال)خانواده(آسیب شناسی و تقویت ارکان) آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

در ادامه این همایش دکتر افسر افشار نادری با ارائه مقاله‌ای به بررسی نقش زنان در ارتقاء سرمایه اجتماعی پرداخت و گفت‌: سرمایه اجتماعی یکی از اشکال سرمایه است که عبارت است از شبکه و فرصت‌هایی که برای بسیج منابع به منظور حل بسیاری از مشکلات به کارگرفته می‌شود.

وی افزود: سرمایه اجتماعی، بده بستان اجتماعی است و به منزله سیمان چسبنده‌ای است که نهادهای اجتماعی، روابط و هنجارهای اجتماعی را به هم ربط می‌دهد و حاصل آن عملکرد اجتماعی است.

از جمله کارکردهای سرمایه اجتماعی می‌توان افزایش تولید در سطح ملی و کاهش هزینه‌ها، کارکرد بهتر بازار تقویت هنجار مطلوب جامعه و ... نام برد.

افشار نادری همچنین افزود: زنان به عنوان مهمترین منابع تبادل اجتماعی در تاریخ به شمار می‌روند.

مشارکت اجتماعی زنان و مردان تحت تاثیر شرایط در سطوح خرد و میانی و کلان کم و کیف متفاوتی دارد و در جوامع در حال توسعه این تفاوت جنبه جنسیتی به خود گرفته است و اثرات منفی بر سرمایه اجتماعی داشته است.

وی در ادامه گفت: علی رغم مساعد بودن شرایط جهانی‌، پدیده مشارکت مدنی و رشد نهادهای غیر وابسته به دولت‌، مشارکت مدنی زنان سرکوب شده و شکاف جنسیتی ایجاد شده و این شکاف مانع شکل گیری یک الگوی انسجامی مبتنی بر تعامل و همکاری متقابل در جامعه است.

وی در ادامه افزود: هابرماس وفاق و کنش ارتباطی و هنجارهای عام فرا گروهی را محصول جهان حیاتی و حوزه عمومی ‌دانسته و رفتارهای  واحد شمول را در نظر گرفتن افراد بدون در نظر گرفتن رویکرد جنسیتی می داند.

کد خبر 44537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز