مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: استفاده از کولرهای آبی روی سقف اتوبوس‌های شهری یزد در سال‌های گذشته سوژه بسیاری از رسانه‌ها شده بود به طوری که برخی این روش را خلاقانه ‌دانستند و برخی نیز آن را به شوخی گرفتند.

تابستان داغ در اتوبوس‌های بی‌کولر

این در حالی است که گرمای بالای ۴۰ درجه تابستان که از اواخر فصل بهار در شهر یزد شروع می‌شود، برای بسیاری از شهروندان طاقت‌فرسا و عاملی برای کاهش مسافران ناوگان شهری است. خیابان‌های شلوغ و کم‌عرض یزد به‌ویژه در مرکز شهر دیگر تحمل ترافیک سنگین به‌ویژه خودروهای تک‌سرنشین را ندارد و تجهیز و ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی راهکاری برای بهبود این وضعیت است، هرچند در کنار این روش باید راهکارهای جدید برای کاهش ترافیک در معابر شهر یزد اجرا شود.

اتوبوس‌ها که خنک نیستند هیچ، ایستگاه‌ها و پایانه‌ها هم شرایط مساعدی ندارند و بسیاری از مسافران در گرمای تابستان زیر نور مستقیم آفتاب می‌ایستند، از این رو سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اقداماتی را برای تجهیز پایانه‌ها در دستور کار دارد، هرچند گرمای طاقت‌فرسای تابستان یزد گریزناپذیر است.

  • نارضایتی شهروندان

شهروندان یزدی رضایت چندانی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر به‌ویژه اتوبوس‌های شهری ندارند، آنها از مسئولان می‌خواهند برای درک وضعیت، فاصله یک یا دو ایستگاه را در فصل تابستان با اتوبوس‌های شهری طی کنند تا این دشواری‌ها را لمس کنند و چاره‌ای بیاندیشند. یک شهروند یزدی می‌گوید: گرمای تابستان یزد تحمل‌ناپذیر است و اگر قرار باشد این گرما را در اتوبوس‌های شهری با سرعت حرکت پایین و توقف‌های مکرر تحمل کنیم، دشواری‌های آن دوچندان می‌شود.

«محمد جعفری» ادامه می‌دهد: ترافیک مرکز شهر سرعت حرکت اتوبوس‌ها را کند و در نتیجه زمان سفرهای شهری را طولانی می‌کند و در این شرایط، اتوبوس‌ها سیستم سرمایشی مناسبی هم ندارند، بنابراین نباید انتظار داشت که اتوبوس‌های شهری مملو از مسافر شوند. یکی دیگر از شهروندان با اشاره به نامناسب بودن سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها اظهار می‌کند: پایانه‌های مسافری و ایستگاه‌های اتوبوس نیز شرایط بهتری نسبت به داخل اتوبوس‌ها ندارند.

«مریم سهیلی» ادامه می‌دهد: انتظار در ایستگاه‌های فاقد سایه‌بان یکی از عوامل گریز مسافران از اتوبوس‌هاست، ولی اگر پایانه‌ها برای استفاده در فصل تابستان آماده و حداقل به سایه‌بانی برای فرار از آفتاب مستقیم مجهز شوند، قطعاً در افزایش آمار مسافران ناوگان شهری موثر خواهد بود. این شهروند می‌گوید: تعدادی ایستگاه مکانیزه در شهر یزد وجود دارد که حتی آنها هم برای فصل تابستان به سیستم‌های سرمایشی مجهز نشده‌اند.

  • فقط ۷۰ اتوبوس سیستم سرمایشی دارند

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به این‌که تنها ۷۰ دستگاه از بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس‌ شهری دارای سیستم سرمایشی هستند، می‌گوید: طرحی برای ارتقای سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها به شورای شهر ارسال شده است. «محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: یکی از مشکلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر یزد در فصل تابستان نبود سیستم سرمایشی در برخی از اتوبوس‌های شهری است. با توجه به این مطالبه مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تلاش‌هایی برای تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی صورت گرفته که امیدواریم با همراهی شورای اسلامی شهر به سرانجامبرسد.

این مسئول اظهار می‌کند: یکی از روش‌هایی که در سال‌های گذشته برای تامین سرمایش اتوبوس‌ها به کار می‌رفت، استفاده از کولرهای آبی بود که این شیوه استاندارد نبوده و دیگر اجرا نمی‌شود. شفیعی می‌گوید: سیستم استاندارد سرمایشی برای اتوبوس‌ها، کولرهای گازی است که در اتوبوس‌های جدید تعبیه شده و اتوبوس‌های فعلی به‌ویژه ناوگان فرسوده فاقد این سیستم سرمایشی هستند.

وی در مورد مناسب‌سازی پایانه‌های مسافری برای تلطیف هوا در فصل تابستان نیز می‌گوید: این اقدام برای تحمل گرمای تابستان با مسقف کردن برخی پایانه‌ها از جمله پایانه سه‌راه شحنه در دستور کار است. رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد درباره تجهیز ایستگاه‌های مکانیزه اتوبوس به سیستم سرمایشی نیز اظهار می‌کند: ایستگاه‌های مکانیزه کارایی مناسبی در شرایط اقلیمی شهر ندارند از این رو برنامه‌ای برای تجهیز آنها در دستور کار نیست.

  • افزایش بازدهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی‌ شهر یزد از تلاش برای ارتقای خدمات حمل‌ونقل عمومی شهر برای افزایش بازدهی ناوگان حمل ونقل عمومی شهر یزد خبر می‌دهد. «محسن عباسی هرفته» می‌افزاید: تهیه طرح‌های اصلاح خطوط اتوبوسرانی، طرح محدودیت ترافیکی مرکز شهر، یک طرفه‌سازی محدوده مرکزی شهر، محدودیت ترافیکی بافت تاریخی و طرح تفصیلی مسیر دوچرخه‌سواری امسال در دستور کار است تا از ترافیک معابر شهر کاسته شود.

وی با تأیید فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس‌ها با اشاره به گران‌ بودن قیمت اتوبوس‌های جدید، از حمایت شورای شهر برای اجرای حمل‌ونقل ترکیبی در شهر جهت افزایش بهره‌وری خبر می‌دهد. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به این‌که ساماندهی حمل‌ونقل عمومی با اجرای حمل‌ونقل ترکیبی شامل اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و دوچرخه در دستورکار شورای اسلامی شهر یزد است، خواستار مشارکت بیشتر شهروندان برای تحقق این اهداف شد. وی همچنین بر ضرورت پیاده‌محوری تاکید می‌کند و می‌افزاید: پیاده محوری به‌ویژه در مرکز شهر باید در شهر تاریخی یزد اجرا شود تا هم نشاط و شادابی شهروندان ارتقا یابد و هم از میزان ترافیک و آلایندگی هوا کاسته شود.

  • واگذاری اتوبوس‌های درون شهری یزد به بخش خصوصی

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و عمران شورای شهر یزد  همچنین از واگذاری خطوط و اتوبوس‌های درون شهری یزد به بخش خصوصی خبر می‌دهد. هرفته با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون معماری، شهرسازی و عمران شورای شهر یزد اظهار می‌کند: این کمیسیون با حضور رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری با محوریت واگذاری اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های درون شهری و خطوط به بخش خصوصی برگزار شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۱۶۶ دستگاه اتوبوس در ۵۵ مسیر مشغول سرویس‌دهی به مردم هستند، عنوان می‌کند: برای هر دستگاه اتوبوس هم‌اکنون مبلغی معادل ۵/۱۱ میلیون تومان پرداخت می‌شود. سخنگوی شورای شهر یزد خاطرنشان می‌کند: در کمیسیون معماری، شهرسازی و عمرانشهری شورای شهر با پیشنهاد سازمان حمل‌ونقل و با موافقت شورا برنامه‌ریزی‌هایی در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و همچنین واگذاری آنها به بخش خصوصی انجام شد. وی می‌افزاید: پیش از این ۱۲ دستگاه اتوبوس خریداری شده و قرار است ۲۵ دستگاه بالای ۲۰ سال نیز از رده خارج شود. عباسی هرفته همچنین خاطرنشان می‌کند: بر اساس مصوبه این کمیسیون، به‌زودی فراخوان واگذاری اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به بخش خصوصی نیز منتشر خواهد شد.

  • تلاش برای افزایش مسافران

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد می‌گوید: استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل ونقل عمومی نسبت به گذشته کاهش یافته است و تلاش می‌کنیم که با فرهنگسازی و ارتقای خدمات‌رسانی این استقبال را افزایش دهیم. «محمدرضا شفیعی» از دلایل کاهش استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل ونقل عمومی شهر را فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر با اتوبوس با توجه به معابر کم‌عرض و ترافیک سنگین عنوان می‌کند و از تلاش برای حل مشکلات برای سفری ایمن، سریع و راحت با اتوبوس‌های شهری خبر می‌دهد.

  • تلاش برای افزایش مسافران

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد می‌گوید: استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل ونقل عمومی نسبت به گذشته کاهش یافته است و تلاش می‌کنیم که با فرهنگسازی و ارتقای خدمات‌رسانی این استقبال را افزایش دهیم. «محمدرضا شفیعی» از دلایل کاهش استقبال شهروندان یزدی از ناوگان حمل ونقل عمومی شهر را فرسودگی ناوگان و طولانی بودن زمان سفر با اتوبوس با توجه به معابر کم‌عرض و ترافیک سنگین عنوان می‌کند و از تلاش برای حل مشکلات برای سفری ایمن، سریع و راحت با اتوبوس‌های شهری خبر می‌دهد.

کد خبر 445330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha