سرانه جنگل و فضای سبز در آذربایجان غربی ۰۴/۰ هکتار برآورد می‌شود که بسیار کمتر از سرانه کشوری و حدود یک‌شانزدهم سرانه جهانی است. این استان سهم چندانی از جنگل‌های موجود در کشور ندارد و تنها ۷/۰ درصد جنگل‌های کشور را در اختیار دارد.

گرما  جنگل‌های آذربایجان‌غربی را تهدید‌ می‌کند

به گزارش همشهری، ۱۵ شهرستان از ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی بدون جنگل است و تنها شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت به دلیل قرار گرفتن در ابتدای ناحیه جنگلی زاگرس، از این نعمت برخوردارند و حفاظت از این داشته کم به همت عالی نیاز دارد. هر چند که همین مساحت کم منابع سبز استان هم در معرض تهدید آتش‌سوزی ناشی از عواملی نظیر افزایش دما، وزش بادهای گرم و عوامل انسانی و کمبود امکانات و نیروی انسانی برای جلوگیری از حوادث قرار دارد.  

  • حضور دلگرم‌کننده مردم در مواجهه با حوادث

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب سال جاری شاهد افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌های ملی در استان هستیم و این موضوع آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و سایر نهادهای مرتبط را برای پیشگیری از آتش‌سوزیمی‌طلبد. «میرصمدسیدموسوی» افزود: سال گذشته با وجود کمبودها در بخش یگان حفاظت، شاهد حضور مردمی در مواقع اضطراری در عرصه‌های ملی بودیم و این موضوع ما را بیش از هر چیز دیگری به آمادگی برای مقابله با بحران‌های طبیعی مانند آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی دلگرم می‌کند.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۴۵ مورد گزارش آتش‌سوزی عمده در عرصه‌های ملی استان به مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی اعلام شد و بلافاصله نیروهای امدادی در محل حضور یافتند و با همراهی مردم این آتش‌سوزی‌ها مهار شد. سیدموسوی با اشاره به این‌که در این آتش‌سوزی‌ها ۳۵۰ هکتار از عرصه‌های ملی استان در سال گذشته آسیب دید بیان کرد: چالش عمده در بحث حفاظت از عرصه‌های ملی به‌خصوص در بخش اطفای حریق، نبود امکانات به‌روز و نیروی انسانی است که باید برای این موارد چاره‌ای جدی اندیشیده شود. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به این‌که اعتبارات خوبی در سال جاری برای فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان مصوب شده، ادامه داد: این رقم بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال است و امیدواریم با تخصیص صددرصدی آن، توان آمادگی و به‌روز بودن این یگان در سال جاری بیش از پیش ارتقا یابد.

  • استقرار اکیپ‌های حفاظتی در ۳۳ نقطه بحرانی

آذربایجان غربی با مساحتی معادل ۴ میلیون و ۳۶۶ هزار هکتار  ۶۵/۲ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده که ۴۸۱ هزار هکتار آن را دریاچه ارومیه و بقیه را مساحت خشکی استان تشکیل می‌دهد. از ۳ میلیون و ۷۴۱ هزار هکتار مساحت خشکی استان، ۲ میلیون و ۷۴۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است که ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار آن مراتع و ۱۰۱ هزار هکتار آن را عرصه‌های جنگلی دربرمی‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درباره نظارت بر اراضی منابع طبیعی استان اظهار کرد: اکیپ‌های این نهاد در ۳۳ نقطه بحرانی عرصه‌های ملی استان برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی آمادگی کامل دارند. سرهنگ «یوسفعلی ابراهیم‌پور» افزود: کشیک‌های شبانه روزی این اداره کل آماده هستند تا در صورت دریافت گزارش آتش‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن تیم‌های مقابله‌ای را به محل اعزام کنند.

وی بیان کرد: برگزاری جلسات آموزشی برای مرتع‌داران، بهره‌برداران، دهیاران و شوراهای این مناطق و توزیع تجهیزات اولیه اطفای حریق از جمله فلکس‌بگ، آتش‌بر، نصب تابلوهای هشداردهنده از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی در این مناطق است. ابراهیم‌پور اظهار کرد: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی دارای ۱۸ اکیپ سه‌نفری اطفای حریق در شهرستان‌های هفده‌گانه استان است که در مواقع نیاز تیم‌های پشتیبان شامل ۵۰ تا ۶۰ نفر نیز به آنان افزوده می‌شوند. ابراهیم‌پور افزود: هزار دستگاه آتش‌پک، ۵۰۰ شن‌کش، ۳۰ دستگاه دمنده، ۱۲ دستگاه خودروی اطفای حریق، ۴ دستگاه خودروی «واترجت» از جمله تجهیزات یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش‌سوزی است. شماره تلفن ۱۵۰۴ هم آماده دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص بروز هرگونه حادثه و حریق در عرصه‌های ملی استان است. جلب توجه مردم و بهره‌برداران به انجام کارهای پیشگیرانه در این خصوص بسیار ضروری است و می‌تواند در کاهش آتش‌سوزی‌های جنگلی بسیار مفید باشد.

  • شناسایی کانون‌های بحران آتش‌سوزی

در مهاباد بیش از هزار هکتار جنگل وجود دارد که از این میزان بیش از ۱۰۰ هکتار را جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی تشکیل می‌دهد. سال گذشته ۲۰۰ مورد آتش‌سوزی در مراتع مهاباد اتفاق افتاد که در این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۱۲۰ هکتار از مراتع طعمه حریق شد. سال گذشته در جنگل‌های نوروزلو میاندوآب، جنگل‌های روستای «اشترمل» سردشت و برخی دیگر از مناطق جنگلی استان هم شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده و از بین رفتن هکتارها منابع سبز استان بودیم.  

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در این باره از شناسایی کانون‌های حریق مراتع و منابع این شهرستان که در سال‌های اخیر بیشترین مورد آتش‌سوزی را داشته‌اند خبر داد و گفت: در این پایش ذخیره‌گاه‌های جنگلی، مراتع و جنگل‌های بخش خلیفان و جنگل‌های دست‌کاشت شهرستان به عنوان کانون‌های بحرانی حریق و محل‌هایی که بیشتر مورد حریق واقع شده‌اند شناسایی شده‌اند.

«مجید پاتو» افزود: بیشترین علت آتش‌سوزی‌هایی که روی می‌دهد ناشی از عوامل انسانی است و درصد ناچیزی از موارد آتش‌سوزی بر اثر عوامل طبیعی است که آنها نیز در جایی ریشه آن به خطای انسانی برمی‌گردد. وی تاکید کرد: مهاباد به علت شرایط جغرافیایی و پوشش گیاهی مناسب بر اثر بارش‌های مناسب سال آبی جاری احتمال آتش‌سوزی در اواسط تابستان به مراتب بیشتر از سال‌های قبل است. وی از دوستداران طبیعت خواست هنگام روشن کردن آتش، از گسترش آن به دامن طبیعت جلوگیری کنند و قبل از ترک محل بقایای آتش را با آب خاموش کنند.

  • ضرورت ارتقای آگاهی درباره نقش جنگل‌ها 

جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌زارها و علف‌زارها از جمله ذخایر طبیعی هستند که گاهی به دلیل بی‌توجهی و سهل‌انگاری دچار آتش‌سوزی می‌شوند و طلای سبز به خاکستری بی‌ارزش تبدیل می‌شود. منابعی که هر سال در سراسر کشور به دلایل مختلف در شعله‌های آتش نابود می‌شوند و آذربایجان غربی هم از این وضع مستثنا نیست. با توجه به اهمیت منابع سبز محدود اما حیاتی استان ضرورت دارد با اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی مردم، از وقوع و گسترش آن جلوگیری شود.

کارشناس منابع طبیعی آذربایجان غربی در این باره اظهار کرد: حساسیت نسبت به حفاظت و پایش مستمر مراتع و جنگل‌های استان ضروری است و با توجه به شروع فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی و احتمال بروز آتش‌سوزی این حساسیت‌ها باید افزایش پیدا کند. «بهروز عظیمی» افزود: بسیج امکانات دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری و اطفای حریق استان، جذب مشارکت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از آتش‌سوزی و مقابله صحیح با آن از جمله وظایف نهادهای مسئول در این زمینه است. وی تاکید کرد: با توجه به ارتقای آگاهی عمومی درباره نقش جنگل‌ها در توسعه همه‌جانبه و پیشرفت اقتصادی، انتظار می‌رود شاهد کاهش مستمر خسارت‌ها به این مواهب الهی باشیم و در این زمینه همکاری همه مسئولان و جوامع محلی ضروری است.

کد خبر 445166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha