همشهری آنلاین: معاون گردشگری جزئیات توافق ایران و عراق برای توسعه همکاری‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را تشریح کرد و از پیش‌شرط ایران برای مرمت ایوان مدائن (تاق کسری) و قبرستان وادی‌السلام سخن گفت و از توافق طرفین برای تشکیل پرونده مشترک «پیاده‌روی اربعین» برای ثبت در یونسکو خبر داد.

طاق كسري

به گزارش ایسنا؛ ولی تیموری با اشاره به برگزاری اجلاس نمایندگان اتاق بازرگانی کشورهای عضو اکو در اردبیل و دیداری که با هیأت عراقی در حاشیه آن انجام شد، گفت: نمایندگان ۱۰ کشور در این اجلاس حضور داشتند که یکی از آن‌ها عراق بود. این اجلاس بر گردشگری سلامت تمرکز داشت و از آنجا که عراق یکی از بازارهای هدف در این بخش به شمار می‌آید سفر هیأت عراقی به این منظور تنظیم شد. به پیشنهاد استاندار عراق نیز قرار شد هیأتی متشکل از فعالان و خبرنگاران گردشگری عراق به اردبیل سفر و از جاذبه‌های گردشگری سلامت بازدید کنند. عراق به توسعه آمد و شدهای گردشگری با ایران بسیار تمایل دارد.

وی افزود: از سوی دیگر ایران و عراق قبلاً تفاهم‌نامه همکاری را در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا کرده بودند که برای اجرای مفاد آن، کمیته فنی بین دو کشور تشکیل شد که تا کنون سه نشست داشته است. در این دور از دیدارها نیز درباره فرایند اجرایی مفاد امضا شده، مذاکره و توافق‌هایی شد.

به گفته تیموری، کمیته فنی از سال ۹۶ تا کنون سه نشست داشته است که هدف از برگزاری آن‌ها مرور وضعیت همکاری دو کشور، برنامه‌ریزی برای تداوم همکاری‌ها و همچنین احصاء مشکلات قبلی بود. در جریان نشست اردبیل علاوه بر اینکه فرصتی شد تا معاون گردشگری عراق از ظرفیت‌های گردشگری این استان دیدار داشته باشد، مذاکراتی با سه موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام و توافق‌نامه همکاری‌های نهایی شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به جزئیات توافق دو کشور اظهار کرد: قرار شد همکاری‌ها در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی گردشگری و برگزاری تور آشناسازی با هماهنگی سفارتخانه‌های دو کشور و آموزش در حوزه میراث فرهنگی، مرمت و باستان‌شناسی اجرایی شود.

وی اضافه کرد: ایران و عراق قبلاً درباره همکاری‌های میراث فرهنگی تفاهم‌هایی کرده بودند اما در این نشست موضوعاتی نهایی و قرار شد دوره‌های آموزشی مرمت با حضور کارشناسان و استادان ایرانی در کشور عراق برگزار شود. طرف عراقی پذیرفت که هزینه‌های بین‌المللی این دوره‌های آموزشی را به عهده بگیرد و ایران به عراق مدرس اعزام کند. طرف عراقی باید جزئیات این دوره‌های آموزشی را بر اساس نیاز خود تعیین کند.

او همچنین درباره پیگیری پیشنهاد قبلی عراق درباره مرمت «ایوان مدائن» (تاق کسری) و قبرستان «وادی‌السلام» اظهار کرد: ایران برای مرمت این آثار باستانی قبلاً هم اعلام آمادگی کرده بود، اما شرط آن‌، تامین هزینه‌های متخصصان ایرانی از سوی عراق است که اگر این شرایط از سوی آن‌ها فراهم شود، ایران در این باره اقدام خواهد کرد.

این مقام مسؤول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توافق دو کشور برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در یونسکو خبر داد و گفت‌: این پیشنهاد از سوی ایران مطرح شده و مدت‌ها بود که پیگیر تشکیل این پرونده برای ثبت در یونسکو بوده است. اکنون با عراق توافق شده این پرونده، مشترک برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو تشکیل شود.

تیموری که به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در نشست با هیات عراق و معاون گردشگری این کشور حضور داشت، به توافق‌های صورت گرفته در موضوع صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در نشست‌های پیشین طرفین درباره صنایع دستی موضوع خاصی را مطرح و پیگیری نکرده بودند اما در این دور مشخصاً به این موضوع پرداخته شد. قرار شد در مقابل برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی ایران، طرف عراقی مکان‌های را در شهرهای نجف، کربلا و بغداد برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی ایران اختصاص دهد. توافق شد این مکان‌های نمایشگاهی دائمی باشد.

وی اضافه کرد: موضوع صنایع دستی خارج از اختیارات معاون گردشگری عراق است، برای همین قرار شد هماهنگی‌های لازم با مسؤول ذی‌صلاح در عراق انجام شود تا پس از توافق نهایی‌، این مکان‌ها جانمایی شود.

تیموری گفت: این توافق‌ها در دستور کار دو دولت قرار گرفته است و قرار شده پس از تعیین جزئیات گام به گام اجرایی شود. عراق نیز برای میزبانی چهارمین نشست کمینه فنی گردشگری دو کشور در ۵ ماه آینده در شهر بغداد اعلام آمادگی کرد.

کد خبر 444931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha