جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

انشعاب‌های برق که به صورت غیرمجاز در اختیار استخراج کنندگان ارز مجازی قرار گرفته است قطع می‌شود.

بيت كوئين

برق ارزان قیمت و یارانه ای منجر شده است ایران به بهشت استخراج بیت کوین در جهان تبدیل شود و حجم تقاضا برای استفاده از برق ارزان قیمت ایران برای استخراج بیت کوین حتی از سوی ماینر های کشور های همسایه روز به روز افزایش یابد.

به گزارش همشهری، بدون شک  ارز های رمز نگاری شده و تکنولوژی بلاک چین، آینده تکنولوژی های مالی جهان را تا پایان قرن حاضر می سازند و حتی نقشه مالی جهانی را دستخوش تحولات بنیادین خواهند کرد در چنین شرایطی تقاضا برای استخراج بیت کوین روز به روز در حال افزایش است و جلودارن علوم مالی و تکنولوژی در جهان در تلاشند تا ارز های دیجیتال بیشتری برای آیندگان خود ذخیره کنند.

اما با توجه به آنکه استخراج ارز های دیجیتال نیاز به مصرف برق فراوان دارد و با توجه به آنکه قیمت برق در اغلب کشور های دنیا به صورت رقابتی تعیین می شود هزینه استخراج ارز های دیجیتال و در راس آنها بیت کوین در همه جای دنیا به خیلی هم به صرفه نیست چرا که دستگاه هایی که اصطلاحا به آنها ماینر گفته می شود برق زیادی مصرف می کنند و فردی که بیت کوین یا سایر ارز دیجیتال را استخراج می کند اگر برق ارزان قیمت نداشته باشد باید آخر ماه هزینه سنگینی برای برق مصرفی بپردازد.

در چنین شرایطی در ایران به دلیل برق ارزان قیمت و یارانه ای به ویژه در مکان هایی که هزینه برق حتی ارزان تر محاسبه می شود هزینه استخراج ارز های دیجیتال بسیار کمتر از سایر نقاط جهان است و همین موضوع منجر شده است که حتی در طول یک سال گذشته چینی ها برای استفاده از برق ارزان قیمت برای استخراج ارز های دیجیتال به ایران هجوم بیاورند.

  • آنچه در حال وقوع است

ارز دیجیتال یک فرم از پول الکترونیکی است که به منظور امنیت بیش‌تر، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن طراحی شد. ارزهای دیجیتال از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام بلاک‌چین اجرا می‌شوند و بیشتر واحدهای اصلی آن توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند.

اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد، با این حال در سال‌های گذشته ارزهای دیجیتال زیادی (در حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال) در بازارهای جهانی تجارت می‌شود.

هزینه استخراج هر بیت‌کوین در جهان ۷۰۰۰ دلار است و برای هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است اما این قیمت در ایران به دلیل اینکه برخی مناطق مانند، گاوداری‌ها، مساجد، مدارس و برخی سوله های صنعتی و کشاورزی بسیار ارزان است هزینه استخراج بیت کوین به مراتب کمتر از سایر نقاط جهان است.

به همین دلیل عده‌ای  که به آنها ماینر گفته می شود درتلاشند از برق صنعتی و کشاورزی در مزرعه ارز دیجیتال که به مراتب ارزان‌تر از برق خانگی است برای استخراج بیت کوین استفاده کنند و حتی سعی می‌کنند سوله‌هایی که مجهز به برق صنعتی یا کشاورزی هستند را برای استخراج اجاره یا خریداری کنند.

بر همین اساس و به دلیل وجود برق ارزان قیمت ایران به بهشت مزارع استخراج ارز های دیجتال تبدیل شده است. موضوعی که معاون برق و انرژی وزیر نیرو نیز آن را تأیید کرد و حتی از مطرح بودن این موضوع در کمیسیون اقتصادی خبر داد.

چندی پیش همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو در این باره گفته بود: تعداد افرادی که بیت کوین استخراج می کنند به تازگی افزایش پیدا کرده و می‌تواند مصرف برق آنها به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات نیز برسد. اگر این رشد مصرف ادامه یابد با این شرایط سخت برای ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی ناگزیر خواهیم شد که به سمت ایجاد تعرفه صادراتی برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین حرکت کنیم.

حائری با تأکید براینکه به هر حال برق در ایران بسیار ارزان است و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین ایران را بهترین مکان برای فعالیت خود می‌دانند، اضافه کرده بود: اگر کنترل و نظارت برای این مصرف‌کنندگان نباشد مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقاً در برخی گاوداری‌ها، مساجد و یا مدارس فعالیت می‌کنند به ۲۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو از ارائه‌ی پیشنهاداتی توسط وزارت نیرو برای حل این مساله خبر داده و گفته بود: وزارت نیرو پیشنهاد داده است که باید نرخ مناسبی برای این افراد در نظر گرفته شود، زیرا آنها دستگاه‌هایی را وارد کشور می‌کنند و از حق مردم ما بهره‌مند می‌شوند. ما تاکید کردیم که باید نظارت آغاز شده و پایش صورت بگیرد. این اقدامات از سال پیش آغاز شده و پیشنهاد کرده‌ایم که تعرفه‌ای با نرخ صادراتی برای این افراد در نظر گرفته شود.

  • قطع برق ماینر ها

دیروز اما بعد از اظهارنظر حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مبنی براینکه به زودی تعرفه برق مشترکانی که اقدام به استخراج بیت‌کوین می‌کنند با تعرفه برق صادراتی محاسبه خواهد شد محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل توانیر در بخشنامه‌ای جدید، به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرد: پس از شناسایی این مشترکان انشعاب برق آنها را به صورت موقت قطع کنند.

در این اطلاعیه آمده است که با توجه به توسعه مراکز ارز دیجیتال که بدون ارائه مجوز، نبود تعرفه خاص و استانداردهای فنی لازم در مدار قرار گرفته‌اند و در پیک تابستان شرکت‌های توزیع برق را با مشکل جدی مواجه می‌کنند مقتضی است به قطع موقت انشعاب (موضوع مصرف غیرمجاز برق) ترتیبی اتخاذ شود تا نسبت به شناسایی و جمع‌آوری موقت انشعابات مزبور تا تعیین تکلیف قانونی اقدام لازم صورت گیرد.

در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق هم  گفت: انشعاب‌های برق که به صورت غیرمجاز در اختیار استخراج کنندگان ارز مجازی قرار گرفته است، در راستای حفظ پایداری شبکه قطع می‌شود.

او با بیان این که استفاده‌های غیرمجاز از شبکه برق باعث افت ولتاژ شبکه‌های توزیع می‌شود و احتمال آسیب دیدن وسائل برقی مردم را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: در حقیقت صنعت برق برای حمایت از حقوق مصرف کنندگانی که انشعاب‌های قانونی و مجاز دارند مجبور به قطع برق استخراج کنندگان ارزهای مجازی و یا سایر استفاده کنندگان غیرمجاز از شبکه است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر تصریح کرد: به دلیل برق بسیار زیادی که برای استخراج ارز مجازی مورد نیاز است، این کار ممکن است به شبکه‌های برق  آسیب وارد کند که در این شرایط  خسارت وارده به شبکه، از مالک انشعاب‌هایی که امتیاز استفاده از برق را به صورت غیرمجاز در اختیار دیگران قرار داده‌اند، قابل دریافت است.

کد خبر 444885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha