آوا صادق_ اراک- خبرنگار: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی ایفا کند و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان داشته باشد.

نبود صنایع تبدیلی، حلقه گمشده اقتصاد کشاورزی

از مزایای صنایع تبدیلی در این بخش جلوگیری از فسادپذیری محصولات، کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی را می‌توان نام برد. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد و خودکفایی کشور و منابع مالی که در این بخش به کار گرفته می‌شود، باید برای جلوگیری از هدررفت این منابع و مهم‌تر محصولات کشاورزی و باغی در استان مرکزی که در کشاورزی نیز همچون صنعت دارای جایگاه خوبی در کشور است، با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های صنایع تبدیلی اقدامات مناسبی صورت گیرد.  هر سال شاهد از بین رفتن و ضایع شدن انواع محصولات تولیدی کشاورزان استان مرکزی به دلیل کمبود صنایع تبدیلی، نبود سردخانه و شرایط نامناسب نگهداری هستیم. البته در چند سال گذشته در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی توجه و نگاه ویژه‌ای وجود داشته که کافی نبوده است.

  • جایگاه کشوری کشاورزی، همپای صنعت

یک کارشناس حوزه کشاورزی در این مورد می‌گوید: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی با هدف کاهش حجم ضایعات کشاورزی و کمک به اقتصاد آن در سند چشم‌انداز توسعه کشور پیش‌بینی ‌شده و این موضوع ضرورت‌ ایجاد این صنایع را ضروری کرده است. «محمدرضا نعمتی» بیان می‌کند: استان مرکزی قابلیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی دارد و همپای بخش صنعت یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، به نحوی که در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند ادامه می‌دهد: ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که ۲/۱ درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز آن به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود. این‌ کارشناس حوزه کشاورزی اظهار می‌کند: باوجود اقداماتی که تاکنون در زمینه صنایع تبدیلی در استان انجام گرفته، اما همچنان با کمبودهایی مواجه هستیم. در این مورد عمده فعالیت و اهداف مدیریت بخش کشاورزی استان باید در زمینه افزایش و ایجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی این بخش اعم از باغی، زراعی و دامی با حمایت از سرمایه‌گذاران باشد.

وی اضافه می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های استان و تنوع محصول، در مورد محصولاتی چون پسته، انار وکشمش و انواع فراورده‌های لبنی، گلاب و عرقیات گیاهی در استان، صنایع تبدیلی لازم است تا چرخه تولید کامل شود.  نعمتی می‌افزاید: باید با ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی از هدررفت محصولاتی که در گذشته به علت مازاد بودن از بین می‌رفتند جلوگیری کرد و آنها را به محصولاتی قابل عرضه در بازار تبدیل و امکان صادرات را نیز فراهم کرد. وی بیان می‌کند: استقرار صنایع تبدیلی در استان مرکزی که ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی و زراعی دارد می‌تواند دارای مزایای بسیار زیادی از جمله ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، اشتغال‌زایی در روستاها و شهرها، ایجاد امنیت غذایی، ارزآوری و افزایش صادرات داشته باشد.

  • جذب ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با اشاره به جذب ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اشتغال پایدار روستایی و عشایری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی این استان می‌گوید: این اعتبارات برای بهره‌برداری از ۲۴ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان مرکزی جذب شده است. «علی صفری» ادامه می‌دهد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲۵۰ هزار تن به ظرفیت‌های فراوری و عمل‌آوری محصولات بخش کشاورزی استان مرکزی افزوده می‌شود. همچنین این طرح‌ها علاوه بر جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی، برای ۱۵۰ نفر در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد:۸۳۰ میلیارد ریال منابع مالی  از محل اعتبارات طرح رونق تولید، اشتغال پایدار روستایی و عشایری و صندوق توسعه ملی به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی اختصاص یافته است که امیدواریم تحول خوبی در این بخش ایجاد کند. مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می‌کند: از برنامه‌های این مدیریت سرمایه‌گذاری ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. این در حالی است که ۹۰ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در بخش فراوری محصولات کشاورزی فعالیت دارند. صفری با اشاره به این‌که واحدهای صنایع تبدیلی در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار و زیربنای ۱۲ هکتار، با ظرفیت اسمی ۸۱۶ هزار تن و جذب هزار و ۷۲ هزار تن مواد خام کشاورزی ایجاد شده است می‌افزاید: این واحدها با اعتباری بیش از هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و با راه‌اندازی آنها برای هزار و ۷۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی می‌گوید: مرکزی رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل‌آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی و رتبه دوم تولید گل‌های شاخه‌بریده را داراست. همچنین رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است که این ظرفیت‌ها ایجاد و افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی را بیشتر می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان می‌کند: در سال‌های گذشته واحدهای فرآوری متعددی ایجاد شده که در این زمینه واحدهای بسته‌بندی حبوبات و خشکبار، آرد گندم، سیلوی نگهداری غلات، روغن کنجد، انبار نگهداری محصولات کشاورزی و فراوری سبزی‌های تازه و خشک از جمله واحدهای فراوری محصولات زراعی بوده است. صفری با اشاره به ایجاد واحدهای فراوری محصولات باغی ادامه می‌دهد: واحدهای تولید انواع ترشی، روغن زیتون، شیره انگور، میوه خشک و سردخانه بالای صفر از جمله واحدهای فراوری محصولات باغی است که سال گذشته در استان مرکزی به بهره‌برداری رسیده است.

  • جلوگیری از هدررفت محصولات

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: برای سودآوری در بخش کشاورزی باید برای جلوگیری از ضایعات در بخش کشاورزی اقدامات جدی صورت بگیرد و در زمینه افزایش صنایع تبدیلی در این استان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. «غلامحسین خدرایی» بیان می‌کند: در زمینه محصولات زراعی بیشترین میزان هدررفت مربوط به مراحل بعد از برداشت، حمل و نقل، نگهداری‌ها، تره‌بارها و مصرف رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به ماندگار بودن محصولات زراعی نسبت به محصولات باغی اگر در مورد نگهداری محصولات زراعی رطوبت، دما، هوادهی و اکسیژن به میزان کافی وجود داشته باشد به طور یقین هیچ مشکلی محصول زراعی را تهدید نخواهد کرد. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: سرمایه‌گذاری در فراوری‌ها و نگهداری محصولات کشاورزی دارای ارزش و اهمیت است، زیرا با ایجاد صنایع تبدیلی علاوه بر جلوگیری از هدررفت محصولات، در زمینه اشتغال‌ نیز گامی تأثیرگذار برداشته شده است.

کد خبر 444858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha