جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های یمنی و بین‌المللی گزارش دادند که "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به همراه خانواده‌اش عربستان را به مقصد اوهایوی آمریکا ترک کرد؛ سفری که از آن به عنوان فرار دوباره هادی به کشور دیگر یاد می‌شود.

فرار منصور هادي از عربستان به آمريكا

‌به گزارش رسانه‌های یمنی به نقل از منابع آمریکایی، هادی بعد از چهار سال سکونت در عربستان و نوشتن نامه قدردانی از پادشاه عربستان، همراه خانواده‌اش به شهر کلیولند ایالت اوهایو آمریکا نقل مکان کرد.

پایگاه «عرب آمریکا» به نقل از یک منبع دیپلماتیک عربی نوشت: هادی نامه خداحافظی خود را در جلسه‌ای به «محمد سعید جابر» سفیر عربستان در یمن تحویل داده و در آن آخرین تغییرات کابینه مستعفی را در آن ذکر کرده است.

این پایگاه اضافه کرد: نامه‌ای که هادی به سفیر عربستان تحویل داده به معنای استعفا از تمام مسئولیت‌ها به بهانه بیماری است.

رئیس جمهوری مستعفی یمن در این نامه به ناتوانی در ادامه وظایف خود بر اثر بیماری و نیاز به استراحت و دوری از فعالیت‌های سیاسی اشاره کرده است.

منابع مختلف در ایالت اوهایو آمریکا نیز از ورود عبدربه منصورهادی و شمار زیادی از نزدیکانش به این ایالت برای سکونت در منزل شخصی خود در اطراف شهر کلیولند خبر دادند.

هادی در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ (دوم بهمن ۱۳۹۳) از مقام خود استعفا داد، ابتدا به شهر عدن در جنوب این کشور گریخت و در پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ به جیبوتی و سپس به عربستان فرار کرد.

دقیقاً یک روز بعد یعنی ششم فروردین سال ۱۳۹۴ بود که عربستان به کمک امارات و آمریکا و چند کشور کوچک عربی دیگر به بهانه بازگردن رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن به این کشور حمله کرد.

  • چرایی فرار منصور هادی به آمریکا

متجاوزان سعودی - اماراتی در روزها و ماه‌های اخیر ضربات سنگینی از رزمندگان یمنی دریافت کرده‌اند، در کنار این شکست‌ها انفجار و آتش گرفتن چهار نفتکش و یا به عبارتی هفت نفتکش در بندر " الفجیره" امارات در دریای عمان در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری، حمله کوبنده دو روز بعد هفت فروند پهپاد نیروهای "انصارالله" به دو مرکز پمپاژ و یک خط لوله نفت عربستان که از شرق به غرب این کشور کشیده شده بود، در کنار حملات موشکی رزمندگان یمنی در روزهای اخیر به فرودگاه‌های مختلف عربستان مشکلات مضاعفی برای متجاوزان سعودی - اماراتی که حمایت‌های همه جانبه آمریکا را در کنار خود دارند، ایجاد کرده است.
همچنین حمله پهپادی رزمندگان یمنی در پاسخ به تجاوزهای مکرر ائتلاف سعودی - اماراتی در ۱۹ خرداد به فرودگاه استان "جیزان" در جنوب عربستان که طی ۲۰ روز برای دومین بار انجام شد، نمونه‌هایی کوچکی از عملیات رزمندگان یمنی علیه ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان می‌باشد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در طول یک ماه گذشته ۱۱ بار به تأسیسات و فرودگاه‌های عربستان حمله کرده‌اند، حملاتی که خواب خوش را از متجاوزان گرفته است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آخرین حمله خود در پاسخ به جنایت‌های عربستان در این کشور، دوشنبه شب فرودگاه ابهای عربستان را نیز با پهپاد هدف قرار دادند.

شرایط نیروهای ارتش عربستان در جنوب این کشور (شمال یمن) آنقدر وخیم می‌باشد که اعلام شده در چند روز گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در چند عملیات موفق شده‌اند بر بیش از ۲۰ موضع نظامی سعودی در استان "نجران" مسلط شوند و خود را به نزدیکی شهر "نجران" مرکز این استان برسانند.

پیروزی‌های رزمندگان یمنی در نبرد با متجاوزان سعودی - اماراتی در چهار ساله گذشته به ویژه در روزها و ماه‌های اخیر به حدی بود که «مجتهد» افشاگر خاندان سعودی، اعلام کرده که طی چهار سال گذشته قبایل یمنی بر منطقه‌ای بزرگ‌تر از مساحت کشورهای بحرین، قطر و کویت از خاک عربستان مسلط شده‌اند.

عملیات‌های پهپادی و موشکی منسجم و دقیق رزمندگان انصار الله و شکست‌های پی در پی متجاوزان سعودی - اماراتی در یمن به حدی برای متجاوزان سنگین آمده که آل سعود برای رهایی از این باتلاق و سردرگمی در روزهای نهم و دهم خرداد میزبان نشست‌های سه گانه کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، نشست اتحادیه عرب و همچنین جلسه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود تا بتواند از طریق این نشست‌ها، هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان یمنی پیدا کند، که اینگونه نشد، از این رو اخبار رسیده حکایت از آن دارد که مقامات عربستانی تماس‌های محرمانه‌ای را با یمنی‌ها برای توقف حملات آنها به مواضع سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند تا از باتلاق خود ساخته رهایی یابند.

در همین راستا «محمد البخیتی» عضو برجسته جنبش انصارالله در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد که میانجی‌های بین المللی در گفت وگو با گروه انصارالله بر توقف حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات حیاتی و فرودگاه‌های عربستان و امارات تاکید کرده‌اند که نشان دهنده موفقیت آمیز بودن حملات بوده است.

نکته مهم و قابل تأمل در این قضیه سفر یا بهتر بگوییم فرار منصور هادی به آمریکا و تحویل تمام مسئولیت‌های خود به دیگران می‌باشد، اقدامی که بهتر بود سال‌های قبل انجام می‌شد تا موجب این همه خسارت به یمنی‌ها نمی‌گردید.

در اثر تجاوز نظامی ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان که از ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی به شهادت رسیده‌اند که ۸۵ هزار نفر آنها کودک بوده‌اند که بیشتر بر اثر گرسنگی و قحطی ناشی از این جنگ تحمیلی از سوی ائتلاف جان باخته‌اند.

یکی از دلایل و بهانه‌های حمله عربستان و امارات با همراهی آمریکا به یمن، بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت بوده که فرار وی به آمریکا این بهانه را نیز از دست متجاوزان گرفته است و شاید خود این کشورها به منصور هادی این دستور را صادر کرده‌اند تا بتوانند از باتلاق یمن هرچه سریع‌تر خارج شوند؛ از این رو باید صبر کرد و دید که در روزهای آتی جریان جنگ تحمیلی به یمن به کجا می‌انجامد، ولی قابل پیش بینی است که این جنگ به زودی پایان خواهد یافت.

کد خبر 444853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha