مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

موضوع تجمع و دفن زباله در جنگل‌های سراوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی گیلان و به‌ویژه رشت است که سال‌هاست استان را درگیر خود کرده است.

سایت دفن زباله سراوان

به گزارش همشهری، آلودگی آب‌های زیرزمینی و به تبع آن آلوده شدن محصولات کشاورزی در اراضی همجوار سایت دفن زباله سراوان، تولید شیرابه‌، انتشار گازهای سمی، افزایش حشرات و جانوران موذی، انتشار بو و از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌های منطقه فقط گوشه‌ای از تبعات انباشت زباله در وسیع‌ترین جنگل‌های مرکز گیلان است. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت در این‌باره گفت: ۱۸ هکتار از اراضی سراوان درگیر پسماند است و روزانه ۴۰۰ لیتر شیرابه در سایت دفن زباله سراوان تولید می‌شود. «حمزه عشوری» ادامه داد: همین عامل موجب آلودگی هزاران مترمکعب از آب‌های زیرزمینی منطقه شده است.

  • ۳ اولویت رشت برای پیگیری

باید توجه داشت که رشت به عنوان مرکز استان فقط درگیر پسماند سراوان نیست بلکه رودخانه‌های این شهر هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. امام جمعه رشت در این‌باره گفت: رودخانه‌های گوهررود و زرجوب که در گذشته عامل جذب گردشگر به رشت بودند، امروز جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های گیلان هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین «رسول فلاحتی» رودخانه‌های گوهررود و زرجوب، پسماند سراوان و فاضلاب را ۳ اولویت رشت برای پیگیری عنوان کرد و افزود: اگرچه رشت توسعه بسیاری پیدا کرده، اما در بعضی از مناطق این شهر با کمترین بارندگی، فاضلاب وارد خیابان‌ها می‌شود.

  • شرق گیلان؛ درگیر پسماند

مدیریت ناکارآمد و تولید روزافزون زباله فقط مربوط به رشت نیست، سایر نقاط استان از غرب تا شرق و حتی بخش جنوبی گیلان هم با مشکل پسماند و دیگر آلاینده‌های زیست‌محیطی مواجهند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان هم یکی از معضلات استان را موضوع پسماند دانست و گفت: روزانه ۴۵۰ تن پسماند در شرق استان تولید می‌شود که نیاز به مدیریت دارد.

«قربانعلی محمدپور» با اظهار تاسف از این‌که بعد از ۳ دهه به علت سوء مدیریت در زمینه پسماند در شرق گیلان هنوز اقدام اثربخشی انجام نشده است، افزود: گیلان در راستای سیاست‌های دولت، برنامه‌هایی برای مدیریت پسماند در دستور کار قرار داده که استفاده از تکنولوژی یکی از آنهاست.
وی با تاکید به بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای حل این معضل گفت: دولت مواردی در راستای سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغ کرده است و برنامه‌های مشخصی در دست اقدام دارد.

  • ورود پساب یک بیمارستان به تالاب انزلی 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان افزود: تالاب انزلی توسط پساب‌ها در معرض تهدید قرار دارد. محمدپور با بیان این‌که در غرب گیلان پسماند یک بیمارستان وارد این تالاب می‌شود، تصریح کرد: در سال‌های گذشته پسماند بیمارستان رشت وارد رودخانه می‌شد که با احداث تصفیه‌خانه از این کار جلوگیری شد. در حال حاضر به‌جز یک بیمارستان در غرب گیلان همه دارای تصفیه‌خانه هستند.

  • نامه استاندار به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور 

حل مشکل پسماند و مدیریت ضعیف آن کم بود، به تازگی دغدغه‌ای دیگر برای گیلان در حوزه محیط‌زیست به وجود آمد که مربوط به انتقال پسماندهای پتروشیمی یک شرکت جنوبی به لوشان در جنوب گیلان برای تصفیه است. این مساله در ۲، ۳ هفته گذشته واکنش‌های زیادی بین مردم، حامیان محیط‌زیست و مسئولان استان داشته است. به همین دلیل «مصطفی سالاری» به تازگی با ارسال نامه برای «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خواستار روشن شدن این مساله شد.

سالاری در این نامه نوشته است: «انتشار خبر انتقال پسماند از یکی از واحدهای صنایع پتروشیمی در خوزستان به استان‌های گیلان و قزوین اول خردادماه امسال در رسانه ملی واکنش افکار عمومی استان را در پی داشت و مدیر کل محترم محیط‌زیست استان در اطلاعیه‌ای اعلام نمود، بازیافت پسماند مذکور فاقد هرگونه آلودگی زیست‌محیطی می‌باشد و مجوز مربوطه قبلا توسط آن اداره کل صادر شده است.

لازم به ذکر است در راستای بررسی میدانی و اقناع افکار عمومی از نتیجه گروهی به سرپرستی معاون امور عمرانی و عضویت مدیران محیط‌زیست، دانشگاه علوم پزشکی، فعالان اجتماعی و رسانه‌ها به محل واحد بازیافت (شرکت بیلیش) واقع در شهر لوشان شهرستان رودبار اعزام و بررسی لازم معمول و مقرر شد در جلسات بعدی با حضور استادان دانشگاه، متخصصان، مالک کارخانه و سایر ذی‌نفعان کلیدی موضوع بررسی کارشناسی و نتیجه به اطلاع عموم رسانده شود. گفتنی است در خلال فرایند و اقدامات مذکور به نقل از مدیر کل محیط‌زیست قزوین اعلام شد که این اداره کل از دی‌ماه با اعلام به مدیر کل محیط‌زیست خوزستان خواهان جلوگیری از انتقال مواد مذکور از این استان به شرکت بیلیش در قزوین شده است. »

سالاری در ادامه این نامه نوشته است: «دو نظریه متضاد توسط ادارات کل تابعه آن سازمان در دو استان راجع به بازیافت یک ماده و در دو نقطه که دارای شرایط اقلیمی و توپوگرافی یکسان هستند، موجب تشویش مجدد افکار عمومی شده است و نظر به مراتب فوق و انتشار هر دو نظر به میزان بسیار گسترده در فضای مجازی و رسانه‌ای دو استان و کشور خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به رسیدگی دقیق و کارشناسانه مبنی بر آلایندگی یا عدم آلایندگی مورد مذکور و تشخیص آسیب احتمالی آن به محیط‌زیست و سلامت مردم اقدام و در صورت مضر بودن نیز مراتب در خصوص هر دو استان به صورت یکسان تصمیم‌گیری و از طریق واحد به آگاهی عمومی شهروندان رسانده شود. »

کد خبر 444846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha