با فروش هر سهم پروپیلن جم دیروز در بورس، ارزش کل سهام این شرکت ۴۵۰۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد.

بورس

به گزارش همشهری، دیروز تعداد ۲۰۰میلیون سهم معادل ۱۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پلی‌پروپیلن جم با نماد جم‌پیلن به قیمت هر سهم ۲۲۵۰تومان در بورس تهران کشف قیمت و فروخته شد. این قیمت نشان می‌دهد ۱۰۰درصد از سهام شرکت پروپیلن جم ۴۵۰۰میلیارد تومان ارزش دارد. این دومین عرضه اولیه سهام در بورس تهران در سال‌جاری است و با عرضه سهام پروپیلن جم، تعداد شرکت‌های فعال در بورس به ۳۲۸شرکت رسید.

دیروز همزمان با عرضه سهام این شرکت در بورس حاشیه‌هایی هم در مورد این عرضه در بورس ایجاد شد. از یک‌سو سهامداران معتقد بودند با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری مجمع عمومی این شرکت احتمال افت قیمت سهام این شرکت در روزهای پس از مجمع وجود دارد و قیمت سهام این شرکت گران عرضه شده و از سوی دیگر برخی اختلال‌ها در سامانه معاملات به تأخیر در تخصیص سهام به سهامداران منجر شد.

با این حال سیدمهدی پارچینی سرپرست معاونت بازار بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: تخصیص معاملات سهام پروپیلن جم مطابق روال معمول انجام شد اما این احتمال وجود دارد که نمایش سهام مذکور در سامانه معاملات کارگزاران با تأخیر انجام شده باشد.

او افزود: روال کار به این شکل است که ابتدا سفارش‌گیری و بعد تخصیص انجام می‌شود و بعد از این مرحله تراکنش‌ها از سوی شرکت مدیریت فناوری به کارگزاران و سامانه آنها مخابره می‌شود و در نهایت کارگزاران می‌توانند تخصیص انجام‌شده را به مشتریان نمایش دهند.

به گفته او در روزهای عرضه اولیه به‌دلیل اینکه حجم تراکنش‌ها بسیار زیاد است مرحله نمایش سهام اختصاص‌یافته به سهامداران از سوی کارگزاران قدری با تأخیر انجام می‌شود وگرنه انجام شدن عرضه اولیه قطعی است.

  • احتمال نزول قیمت

دیروز همچنین همزمان با عرضه اولیه سهام پروپیلن جم بحث گران بودن سهام عرضه‌شده و احتمال نزول قیمت سهام این شرکت پس از برگزاری مجمع عمومی این شرکت حاشیه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد.

علیرضا تاج‌بر، عضو هیأت‌مدیره کانون کارگزاران در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه سهام یک شرکت برای نخستین‌بار قبل از برگزاری مجمع عمومی آن شرکت کار مناسبی است، به بورس نیوز گفت: تصمیم‌گیر اصلی عرضه ‌اولیه و مجامع طبیعتا بورس است اما ظاهر قضیه اصلا خوشایند سهامداران نیست.

او ادامه داد: باید تحلیل مسئولان را نسبت به عرضه‌های اولیه هنگام برگزاری‌های مجامع جویا شد زیرا تجربه بازار مخصوصا در مورد شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول) چندان مناسب نبود و هنگامی که سود تقسیم شد، طبیعتا بسیاری از سهامداران برای دریافت سود خود به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند و این نقدینگی در حساب شرکت باقی خواهد ماند.

در همین رابطه سیدمهدی پارچینی، سرپرست معاونت بازار بورس تهران به همشهری گفت: اگر سهام پروپیلن جم واقعا ارزنده نبود پس چرا سهامداران در زمان عرضه اولیه سفارش خرید ثبت کردند.

او با بیان اینکه با توجه به اطلاعات موجود و گزارش ارزشگذاری قیمت، سهام پروپیلن جم گران قیمت‌گذاری نشد توضیح داد: با توجه به پیش‌بینی سود این شرکت در سال۹۸ قیمت این سهم با نسبت قیمت به درآمد ۶ عرضه شده و به اعتقاد من زمانی که این شرکت به مجمع برود و بار دیگر نمادش در بورس باز شود آن وقت عیارش را به‌صورت واقعی نشان خواهد داد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شما اعتقاد ندارید که سهام این شرکت بعد از برگزاری مجمع با افت مواجه خواهد شد گفت: اگرچه احتمال افت قیمت را رد نمی‌کنم اما معتقدم عرضه و تقاضا در آن روز تعیین‌کننده است و احتمال افت قیمت را خیلی زیاد نمی‌دانم، به این دلیل که این شرکت و صنعت مربوطه ارزنده هستند.

کد خبر 444460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha