شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

لادن بهبودی: اعتصاب سه ماهه‌ای که صنعت تلویزیون آمریکا را به تعطیلی کشاند بالاخره با به توافق رسیدن اعضای اتحادیه نویسندگان فیلم و تلویزیون و شورای تهیه کنندگان سینما به پایان رسید

و این اتحادیه به  اعضای خود اجازه داد تا از روز چهارشنبه بر سر کارهای خود بازگردند.
با پایان یافتن اعتصاب نویسندگان هالیوود، مشکلات عمده‌ای که برگزاری مراسم اهدای جوایز اسکار را تهدید می کرد، از بین خواهد رفت.

اتحادیه نویسندگان غرب آمریکا پیشتراعلام کرده در صورت دست نیافتن به توافق، همزمان با مراسم اسکار تجمع اعتراضی در اطراف محل برگزاری مراسم برپا خواهد کرد.شاید بیشتر از شبکه های تلویزیونی  می توان خوشحالی را در چهره سید گنیس رئیس اکادمی علوم و هنر های تصویر متحرک و جیل گیت  تهیه کننده هشتادمین روره برگزاری مراسم اسکار دید که 24 فوریه در لس انجلس برگزار می شود  .

دید آنها از اینکه سرانجام می‌توانند بدون دغدغه مراسم اسکار را برگزار کنند و بلایی  مشابه  جوایز گلدن گلاب بر سر شان نمی آید نفس راحتی بکشند.آنها بلافاصله اسامی شرکت کنندگان در مراسم اسکار و بازیگران و کارگرداناننی که در ان شرکت خواهند کرد را اعلام کردند.
فیلمنامه نویسان هالیوود در اعتراض به ارایه کارهای آنها بر روی اینترنت، تولید «دی.وی.دی» و دستمزدها  از پنجم نوامبر دست به اعتصاب زده بودند.
مسئله اصلی این مذاکرات رسیدن به توافق بر سر دستمزد نویسندگان برای استفاده از آثار آنها  بر روی اینترنت بوده است.
بنا بر قرارداد موقتی که روز یکشنبه گذاشته به تصویب رسید، نویسندگان عضو اتحادیه که تعداد آنها به ۱۲ هزار تن می رسد در مقابل استفاده از آثارشان در اینترنت مبلغ یک هزار و ۲۰۰ دلاربرای دوسال اول دریافت خواهند کرد و از سال سوم به بعد استودیوها موظفند تا ۲ درصد از کل درآمد خود از این آثار را به آنها پرداخت کنند.
به گفته دست اندرکاران، تصویب این بخش از قرارداد مورد توجه خاص اعضای اتحادیه نویسندگان فیلم یا تلویزیون  بوده است. هم چنین طبق این قرارداد برنامه های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی دانلود شده به دستمزد کنونی این نویسندگان مبالغی اضافه خواهد شد.
نویسندگانی که در شهرهای نیویورک و بورلی هیلز به پایان دادن به این اعتصاب رای مثبت داده اند بیش از حد پیش بینی شده بود. دراین میان بیش از سه هزار و چهارصدو نود و دو تن از این نویسندگان به بازگشت بر سرکارهای خود رای دادند در حالی که تنها  ۲۹۳ تن گفتند که با ادامه اعتصاب موافقتند.
حدود 10500 نویسنده از 5 نوامبر اندکی بعد از اتمام قرار دادشان با استودیو ها  دست از کار کشیدند .
نویسندگان آمریکا آخرین بار سال 1988 دست به اعتصاب زدند که 22 هفته طول کشید و گفته می‌شود حدود 500 میلیون دلار خسارت بجا گذاشت.

 اعتصاب دیگری در راه است؟
در هالیوود هم اکنون صحبت از پایان قرارداد اتحادیه بازیگران سینما است که در ماه ژوئن آینده ممکن است به بن بست برسد و باعث شود تا  این اتحادیه نیز دست به اعتصاب بزند.
اندکی پس از انتشار خبر اتمام اعتصاب نویسندگان چهاربازیگر بزرگ هالیوود با چاپ اگهی‌هایی در روزنامه های آمریکایی از رهبران خود خواستند تا مذاکرات برای تمدید قرار داد را قبل از آغاز  یک اعتصاب دیگر شروع کنند.
به نوشته بی بی سی تام هنکس ،جورج کلونی ،مریل استریپ و رابرت دنیرو از اتحادیه بازیگران خواستند تا مذاکرات با استودیو ها را از هم اکنون اغاز کنند.
آگهی بازیگران هالیوود در ورایتی و هالیوود ریپورتر چاپ شد و آنها از رهبران این اتحادیه خواستند تا با اقتدار برای انعقاد قرار داد جدید مذاکره کنند.
داگ آلن مدیر اجرایی اتحادیه بازیگران  گفت که این اتحادیه مذاکرات جدید را آغاز خواهد کرد تا اعضای ان بیشترین نفع را داشته باشند.
کمیته های اتحادیه بازیگران از هم اکنون خود را برای مذاکره با   اتحادیه تصاویر متحرک و تهیه کنندگان تلویزیونی  و استودیو ها  آماده می کنند.
اتحادیه بازیگران یکی از حامیان اتحادیه نویسندگان در برگزاری اعتصاب سه ماهه بود.
جرج کلونی هفته گذشته  به رهبرات اتحادیه بازیگران هشدار داده بود که از هم اکنون در فکر قرار داد جدید باشند زیرا به دلیل اعتصابات ماه های اخیر هالیوود دیگر توانایی یک اعتصاب دیگر را ندارد.
اتحادیه بازیگران هالیوود 120 هزار عضو دارد.

پایان انتظار
با پایان اعتصاب نویسندگان شبکه CBS تبلیغات گسترده  سریال های خود از جمله "پرونده های راکد" ،"ذهن های جنایت کار"،و "بدون رد پا " را که از اول آوریل مجدا به روی انتن می روند را آغاز کرد.
شبکه ABCنیز شمارش معکوس یرای آغاز سری جدی سریال Boston Legal را آغاز کرد.فیلم برداری سری جدید این سریال از هفته آینده آغاز می شود.
فصل جدید تلویزیون های آمریکا اکنون دیر تر از سال های قبل آغاز می شودو بینندگان باید تا اواخرمی صبر کنند تابرخی از سریال های تاخیر بیشتری دارند.
مسئولان NBC اعلام کردند که سریال قهرمانان تا پاییز به روی انتن نمی رود.
سریال هیجان انگیز 24  با بازی کیفر ساترلند نیز ژانویه 2009 به  شبکه فاکس باز خواهد گشت و بینندگان می توانند منتظر دید ن سری جدید آن باشند.
انتظار می رود برنامه های  کمدی موقعیت در مدت 4 هفته به صفحه تلویزیون ها برگردند و پخش سریال های داستانی نیز تا شش هفته آینده آغاز شود.
سینما چندان تحت تاثیر این اعتصاب قرار نگرفت. بسیاری از برنامه های تلویزیونی از جمله برنامه های طنز شبانه تحت تاثیر این اعتصاب قرار داشت و برخی از انها به تعطیلی کشید.
این اعتصاب موجب کاهش 21 درصدی تعداد بینندگان تلویزیونی شد.

کد خبر 44435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز