مجموع نظرات: ۳
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

وحید مروتی - قزوین - خبرنگار: اوضاع اقتصادی به گونه‌ای است که قیمت‌ها تغییر می‌کند، اما آنچه این افزایش قیمت‌ها با خود به ارمغان می‌آورد بی‌ثباتی در بازار است که به تبع آن قدرت خرید افراد کاهش می‌یابد و در این بین بیشترین ضرر را افرادی می‌کنند که از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند.

زیر چتر سفید حمایت

در این شرایط افراد ضعیف جامعه حتی از امرار معاش روزانه خود نیز بازمی‌مانند و این مشکل موجب افزایش مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی می‌شود.  

  • درخواست حمایت از کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین گفت: تورم، بیکاری و مشکلات اقتصادی باعث افزایش شکاف طبقاتی می‌شود، در نتیجه افرادی که از لحاظ بنیه مالی ضعیف هستند روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند که این امر کار نهادهای حمایتی را افزایش می‌دهد. آمار و ارقام درخواست‌هایی که در طول ۲ سال گذشته به کمیته امداد ارسال شده نشان‌دهنده مراجعه افراد بیشتری بوده است. ۱۳۳ هزار و ۴۲۹ درخواست در سال ۹۶ و ۱۵۴ هزار و ۵۰۰ درخواست در سال ۹۷ داده شده است که افزایش ۲۱ هزار درخواست نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.  

محمد صیادی بیان کرد: در کنار این با توجه به چالش‌های اقتصادی، مجلس شورای اسلامی تحت عنوان مصوبه تبصره ۱۴ به همه استان‌ها سهمیه‌ای را اختصاص داده است که در سطح کشوری ۶۰۰ هزار خانوار و به استان قزوین ۷ هزار خانوار سهمیه اختصاص داده شد. از آبان سال گذشته تقریبا ۷۷۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد در قالب تبصره ۱۴ از کمک‌معیشت برخوردار شده‌اند. برای خانواده یک نفره ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان، دو نفره ۲۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، سه نفره ۲۸۹ هزار تومان، چهار نفره ۳۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان و پنج نفره ۴۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. در حقیقت مددجویانی که از کمک‌معیشت افزایشی یارانه‌های تبصره ۱۴ برخوردارند موقتی‌اند و تا هر زمانی که مرکز یا دولت تشخیص دهند، این خدمت به این جامعه هدف ارائه می‌شود.  

  • تسهیلات اشتغال

به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین، از دیگر خدماتی که این خانواده‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند بحث تسهیلات اشتغال است که فرصتی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است. در بحث تبصره ۱۴ چون مددجویان موقت هستند، کمیته امداد نمی‌تواند از منابعی چون حامیان برای این افراد کمک دریافت کند و این امر فقط برای پرونده‌های دائم قابل استفاده است. تا زمانی که اعتبارات برای ما تامین شود و مرکز، دولت و مجلس تشخیص دهند به این افراد خدمت‌رسانی انجام می‌شود.

صیادی ادامه داد: بیشتر افراد موضوع تبصره ۱۴ را بیکاران، کارگران فصلی و... تشکیل می‌دهند که تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند. هم‌اکنون بازنگری در حال انجام است تا افراد بیکار، ناتوان، افراد کهنسال و افرادی که مشکلات درمانی دارند جایگزین افرادی شوند که مشغول به کار شده‌اند.  وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی، کار در نهادهای حمایتی سخت‌تر شده چراکه مراجعات افزایش یافته است ولی منابع محدودند. در عین حال باید این وضعیت به گونه‌ای مدیریت شود که در جامعه مشکلات افراد نیازمند کاهش یابد. در این راه خیران می‌توانند به یاری نهادهای حمایتی بیایند تا خدمت‌رسانی به جامعه هدف بهتر انجام شود.

  • نیاز به اعتبار

بین نیازمندان که در این اوضاع اقتصادی فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند، برخی قشرها و افراد هستند که به توجه بیشتری نیازمندند زیرا این افراد با مشکلات عدیده‌ای دیگری اعم از بیماری، معلولیت و... مواجهند که فشار اقتصادی وارده به آنها را چند برابر می‌کند.  مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پاسخ به این‌که چه افرادی تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند، گفت: بخشی از جامعه هدف بهزیستی را گروه سالمندان، بیماران روانی، معلولان ذهنی، نابینایان، ناشنوایان و افرادی که معلول جسمی هستند تشکیل می‌دهند.

در صورتی که این افراد واجد شرایط باشند یعنی از لحاظ اقتصادی، توانایی تامین نیازهای اولیه خود را نداشته باشند و این مورد برای بهزیستی محرز شود، در این صورت تحت پوشش قرار می‌گیرند. علاوه بر این در حوزه اجتماعی نیز زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، زنان در معرض آسیب یا آسیب‌دیده اجتماعی و همچنین گروه معتادین که واجد شرایط لازم باشند تحت پوشش قرار می‌گیرند. علیرضا وارثی توضیح داد: با توجه به مشکلات اقتصادی که بر کشور حاکم است، حضور خیران محترم در کنار ما تا حدودی توانسته است از بار مشکلات موجود بکاهد، ولی برطرف کردن نیازهای واقعی این افراد با اعتبارات موجود استان قزوین امکان‌پذیر نیست. با تلاش‌های فراوان استاندار، طی ۲ تا ۳ سال گذشته اعتبارات رشد داشته است، اما اعتبارات موجود متناسب با جامعه هدف نیست و باید به این نکته توجه داشت که برخی از استان‌های کشور نسبت به استان قزوین از اعتبارات مناسب‌تریدر این حوزه برخوردارند.  

  • افزایش ۱۴ هزار نفری مستمری‌بگیران

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به این‌که بحران اقتصادی موجود سبب شده است هزینه‌های معیشت، بیمه، اسکان و... افزایش پیدا کند و در نتیجه تعداد نیازمندان افزایش یابد و خانواده‌های جدید به مجموعه سازمان بهزیستی بپیوندند و تحت پوشش قرار بگیرند، گفت: حمایت از نیازمندان از طریق سازمان بهزیستی در ۲ بخش خدماتی و معیشتی انجام می‌شود. حمایت‌های خدماتی شامل نگهداری از سالمندان، بیماران روانی و... است که با وجود افزایش هزینه‌ها، این حیطه به خوبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هزینه‌های این بخش از منابع ملی و کشوری تا حدودی تامین می‌شود. اما در حوزه خدمات معیشتی، سازمان بهزیستی حدود ۷ هزار مستمری‌بگیر داشته است که هم‌اکنون به ۲۱ هزار نفر رسیده‌اند. گستره حمایت در این حوزه افزایش یافته و سعی بر آن بوده است نیازهای این افراد به خوبی تامین شود.

کد خبر 444326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha