همشهری آنلاین: مجموعه‌ای بیش ۱۵۰ نامه عاشقانه «لئونارد کوهِن» در حراجی کریستیز ۸۷۶ هزار دلار چکش خورد.

لئونارد كوهن

به گزارش رویترز، مجموعه‌ای بیش ۱۵۰ نامه عاشقانه نوشته خواننده کانادایی درگذشته «لئونارد کوهِن» به معشوقه الهام‌بخش آثارش «ماریان»، ۸۷۶ هزار در حراجی کریستیز نیویورک چکش خورد.

آرشیو نامه‌های عاشقانه کوهن سیر الهام‌بخشی وی از آن عشق پاک و خلق آثار ماندگار که به شهرت این خواننده و ترانه‌نویس انجامید، به حراج گذاشته شد.

مهم‌ترین نامه این مجموعه را کوهن در سال ۱۹۶۰ با عنوان «تنها با فرهنگ‌های عظیم واژگان» نوشت که قیمت فروش آن ۱۰ هزار دلار برآورد شده بود، ۵۶ هزار و ۲۵۰ هزار دلار به فروش رسید.

یکی دیگر از نامه‌های او که در سال ۱۹۶۴ نوشته، با عنوان «مشهورم اما خالی» به قیمت ۳۵ هزار دلار در حراجی کریستیز چکش خورد.

لئونارد کوهن و نامزدش «ایهلن» در جزیره یونانی «هایدرا» در سال ۱۹۶۰ با هم آشنا شدند. او منبع الهام چندین ترانه از موفق‌ترین آثار این خواننده مشهور جهانی شد که از آن میان می‌توان به «پرنده‌های روی سیم»، «هی، این شیوه خداحافظی نیست» و معروف‌ترین اثر او «بدرود ماریان» در سال ۱۹۶۷ نام برد.

«ایهلن ماریان» نامزد و معشوقه لئونارد کوهِن در ماه جولای سال ۲۰۱۶ در سن ۸۱ سالگی در شهر اسلو پایتخت نروژ بر اثر سرطان خون درگذشت. جالب اینکه خود کوهِن نیز از سرطان خون رنج می‌برد و او هم در سال ۲۰۱۶ ولی در ماه نوامبر و در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

کوهن در نامه‌ای پیش از مرگ او برایش نوشته بود «با عشقی بی‌پایان، تو را در ادامه مسیر خواهم دید».

این نامه‌ها توسط خانواده «ایهلن» به حراج گذاشته شدند. حراجی کریستیز نام خریداران را منتشر نکرده است.

غیر از نامه‌های کوهن، یک زنگ برنزی مربوط به قرن پانزدهم یا شانزدهم میلادی که زمانی در خانه مشترک کوهن و نامزدش آویزان بود به مبلغ ۸۱ هزار و ۲۵۰ هزار دلار به فروش رسید. برآورد قیمت این قطعه پیش از فروش ۱۲ هزار دلار اعلام شده بود!

اعتقاد بر این است که کوهن آهنگ و ترانه «شکاف وجود دارد و گویی هر چیزی شکاف و گسست دارد» را در قالب آلبوم «سرود» در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

لئونارد کوهن، شاعر، رمان‌نویس و خواننده و ترانه‌سرای کانادایی برنده جایزه پرنس آستوریاس بود. این ترانه‌سرا نخستین کتاب شعرش را در سال ۱۹۵۶ با عنوان «بگذار با اسطوره‌ها رقابت کنیم» منتشر کرد که با الهام از اشعار فدریکو گارسیا لورکا شاعر اسپانیایی که همیشه مورد تحسین کوهن بود، سروده شده بود. کوهن نویسنده ۱۳ کتاب است که «جعبه ادویه زمین»، رمان «بازی مطبوع»، مجموعه شعر «گل‌هایی برای هیتل»، رمان «گمشدگان زیبا» و مجموعه شعر «پازاریت‌هایی از بهشت» از جمله آنها هستند. آخرین کتاب او با عنوان «اشعار و ترانه‌ها» در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.

کد خبر 444113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha