شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

نسیم زمانی- اصفهان- خبرنگار: احداث و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای نسبت به گلخانه‌های انفرادی، از مواردی است که بسیار در مورد منافع آن شنیده می‌شود.

مهدی بارباز

اصفهان نیز از استان‌های پیشتاز در زمینه احداث شهرک‌های گلخانه‌ای محسوب می‌شود، این‌گونه که اولین شهرک گلخانه‌ای کشور در سال ۱۳۸۰ در منطقه فلاورجان برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی این استان احداث شد و از سال ۸۰ به بعد نیز فعالیت‌ها و مطالعات بسیاری برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اصفهان انجام  ‌شده است. در این زمینه با «مهدی بارباز»، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • شهرک‌های گلخانه‌ای چه مزایایی برای استان دارند؟

ازآنجا که خریداران بین‌المللی محصولات گلخانه‌ای نیازمند حجم زیادی از محصولات با استانداردهای مختلف و بسته‌بندی مناسب هستند و امکان تحقق این مهم در واحدهای انفرادی گلخانه‌ای وجود ندارد، این امر باید در بستر شهرک‌های گلخانه‌ای شکل گیرد. از طرفی دیگر، مدیریت واحد یک مجموعه گلخانه‌ای از مزایای احداث شهرک‌ برای گلخانه‌هاست زیرا وجود یک تیم مدیریتی علاوه بر نقش داشتن در بهبود کیفیت و کمیت محصولات، مزیت‌های چشمگیر اقتصادی و صادراتی ایجاد می‌کند. به‌علاوه آن‌که ایجاد شبکه واحد تأمین نهاده‌های مورد نیاز گلخانه‌ها از دیگر مزایای احداث شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان است، زیرا در این شبکه بسیاری از نهاده‌های موردنیاز گلخانه‌ها همچون کود، سم، نیروی کارشناسی و... با قیمت کمتر و برای گستره بیشتری از زمین در نظر گرفته می‌شود.

  • تأثیر این شهرک‌ها در ایجاد اشتغال پایدار تا چه میزان است؟

ایجاد اشتغال پایدار در شهرک‌های گلخانه‌ای از دیگر مزیت‌ها و اهداف اصلی تأسیس این مجموعه‌ها به شمار می‌آید، در حال حاضر حدود ۱۷ هزار نفر به‌صورت مستقیم در شهرک‌های گلخانه‌ای مشغول به کار هستند و خدمات جمعی این شهرک‌ها همچون حمل‌ونقل محصولات، اشتغال‌زایی غیرمستقیم زیادی را ایجاد کرده است.

  • اصفهان دارای چند شهرک گلخانه‌ای است؟

در حال حاضر ۹ شهرک گلخانه‌ای با مساحت ۲۸۳ هکتار در استان اصفهان وارد مرحله ایجاد زیرساخت شده که از این تعداد ۴ شهرک به بهره‌برداری رسیده است.

  • این شهرک‌ها در چه نقاطی فعال هستند؟

شهرک‌های اصلی گلخانه‌ای استان اصفهان، دهاقان، فلاورجان، کرتمان خمینی‌شهر، قصرچم شهرضا، نهضت‌آباد نجف‌آباد، دامنه فریدن، حسین‌آباد تیران و کرون، نیاصر کاشان و لنجان است.

کد خبر 444087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha