همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از آنچه که "دست داشتن مافیای قدرتمند در واردات توتون و کاغذ سیگار" از اختصاص ارز دولتی برای ورود کاغذ سیگار خبر داد.

دکتر علیرضا رئیسی

به گزارش ایسنا،  دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات گفت: «با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، شاید باورتان نشود که ارز دولتی به سیگار می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار دادند؛ در حالی که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم.»

معاون وزیر بهداشت با گله‌مندی از نبود اراده قوی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، گفت: «مافیای قوی در حوزه دخانیات در کشور وجود دارد که جلوی هر برنامه‌ای را می‌گیرد. این درحالیست که همیشه آمار مرگ و میر ناشی از مواد دخانی را می‌دهیم، همه می‌دانیم سیگار بد است و هیچ کس هم به فرزندش توصیه نمی‌کند سیگار بکشد.»

رئیسی با بیان اینکه «اماکن بدون دخانیات، حق شهروندی است» به عنوان شعار ملی هفته مبارزه با دخانیات انتخاب شده است، گفت: «متاسفانه این حق را از ما می‌گیرند و اماکنی مثل قهوه‌خانه‌ها را تلاش می‌کنند از شمول اماکن عمومی خارج کنند.»

بانیان استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی یا جاهلند یا پول گرفته‌اند

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: «سازمان جهانی بهداشت شعار هفته مبارزه با دخانیات را "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" انتخاب کرده است. اگر بخواهیم برای تحقق این شعار موفق شویم موثرترین راه مطالبه‌گری مردم است.»

رییسی با بیان اینکه بهترین راه برای مبارزه با دخانیات این است که نخ فروشی سیگار باید ممنوع شود، گفت: «چرا که نخ فروشی سیگار، سن و میزان مصرف را افزایش می‌دهد. بیشتر دکه‌ها جلوی دانشگاه‌ها و مدارس سیگار می‌فروشند، در حالی که فروش سیگار در دکه‌ها ممنوع است و در سوپرمارکت‌ها هم بر اساس قانون فروش سیگار به افراد زیر ١٨ سال ممنوع است.»

معاون وزیر بهداشت درباره آمار سیگار کشیدن در ایران گفت: «حدود ۱۱ درصد مصرف کننده روزانه سیگار داریم که شامل ۲۰ درصد مردان و کمتر از یک درصد زنان است و ۱۳ درصد مصرف کننده کلی سیگار در کشور داریم. از سال ۸۸ تا سال ۹۸ مصرف روزانه قلیان در کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است.»

به گفته دکتر رئیسی  مصرف سیگار در استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز بیشترین میزان را دارد. همچنین بالاترین میزان مصرف قلیان در کشور به استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان بلوچستان و فارس اختصاص دارد که از این بین آمار مصرف قلیان در استان‌های جنوبی در زنان از مردان بیشتر است.

به گفته معاون وزیر بهداشت بالاترین میزان مصرف سیگار در سنین ۴۵ تا ۵۴ است، اما او با ابراز نگرانی نسبت به کاهش سن مصرف دخانیات گفت: «مصرف سیگار از سال ۸۶ تا سال ۹۵ بین دختران دو برابر شده است. در زمینه جلوگیری از مصرف دخانیات صدا و سیما هم اندکی مقصر است؛ چراکه گاهی در سریال‌ها نیز ترویج فرهنگ سیگار و دخانیات اتفاق می‌افتد.»

رئیسی ادامه داد: «نگرانی ما نسبت به اماکن عمومی سرو قلیان است. با تلاش فراوان موفق شدیم در حوزه تحت پوشش  ۳۲ دانشگاه قهوه‌خانه‌هایی را که اقدام به سرو قلیان می‌کردند را جمع‌آوری کنیم، اما پس از طرح موضوع استفساریه در حال حاضر تنها ۱۱ قهوه‌خانه همچنان بدون قلیان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

وی با تاکید بر لزوم لحاظ مالیات برای مواد دخانی گفت: «مشکلی که ما داریم با انجمن‌های حمایت از تولید دخانیات است که به بهانه قاچاق شدن دخانیات دست مارا بسته‌اند. اگر کالایی قاچاق می‌شود باید از قاچاق جلوگیری شود. از طرفی می‌گوییم باید سفره خانه‌های سنتی که اقدام به سرو قلیان می‌کنند، بسته شوند که بهانه ترویج زیر زمینی و غیر قانونی قلیان را می‌آورند. به این ترتیب از هر طرف می‌خواهیم برای جمع کردن این اوضاع نابسامان اقدام کنیم، تحت فشار هستیم.»

رئیسی با گلایه از ۵۴ نماینده‌ای که استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی را امضا کردند، گفت: «حمایت کنندگان از حقوق تولید کنندگان و وارد کنندگان مواد دخانی می‌گویند ما باید کار خود را انجام دهیم و شما هم پیام های بهداشتی به مردم بدهید. این درحالی است که بیشتر مردم با آگاهی نسبت به عوارض دخانیات به مصرف آن روی می‌آورند.»

وی با تاکید بر این نکته که انکار واقعیت ها به حوزه سلامت آسیب جدی وارد می‌کند، گفت: «در حال حاضر سالیانه مرگ‌و میر ناشی از ایدز و مصرف الکل آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد اما ما در وزارت بهداشت تا اقدام به بیان مسائل آموزشی می‌کنیم به ترویج مسائل غیر اخلاقی محکوم می‌شویم.»

کد خبر 444066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha