جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

دولت ترامپ در سیاست خارجی خود درباره ایران یک قاعده تکراری دارد؛ هر اتفاقی در منطقه بیفتند کار ایران است!

نفتکش

این قاعده در ۲سال و نیم که از عمر دولت دونالد ترامپ گذشته به شکل‌های مختلف ظهور و بروز داشته است؛ آخرین نمونه این بازی، حمله به دو نفتکش در دریای عمان بود که بلافاصله ساعتی بعد وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: کار ایران بود. نکته‌ای که درباره این غائله‌ای که آمریکا علیه ایران راه‌می‌اندازد قابل ذکر است، عدم‌توانایی آمریکا در اجماع‌سازی‌ علیه ایران است.

معروف‌ترین نمونه این بازی، زمانی است که نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون قطعاتی از آهن را به معرض نمایش گذاشت که به گفته او بقایای موشک شلیک‌شده از یمن به ریاض بود. او مدعی شده بود که این موشک‌ها که ۳۰نوامبر۲۰۱۷ توسط حوثی‌ها به‌سوی ریاض شلیک شده است ساخت ایران است.

هیلی گفته بود: روی موشک‌هایی که حوثی‌ها به‌سوی عربستان پرتاب کردند نشانه‌های ایرانی وجود دارد. این موشک آرم گروه صنعتی «شهید باقری» را روی خود دارد. ظریف در آن زمان این بازی آمریکا را به استهزا کشاند و با انتشار تصویری از بسته پفک‌نمکی در توییتی نوشت: «آمریکا این بار قطعاتی از موشک را نشان داد ولی با آرم مؤسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی به کار می‌بریم.

دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید! » در واقع آمریکا با نشان دادن این آهن‌پاره‌ها به اعضای شورای امنیت تلاش می‌کرد اجماعی علیه ایران درست کند که نتیجه آن در جلسه شورای امنیت، اجماع علیه آمریکا به‌خاطر خروج از برجام بود. در ادامه همین روند شهریور سال گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد جلسه شورای امنیت سازمان ملل را خودش اداره خواهد کرد تا درباره رفتارهای ایران در منطقه صحبت کند.

بعد از آنکه تیم سیاست خارجی آمریکا متوجه شد با این دستور کار، در جلسه شورای امنیت به ایران هم فرصت دفاع داده می‌شود، از موضع خود برگشت اما در آن جلسه سعی کرد درباره موشک‌های ایران سخنرانی کند اما نتیجه نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ دلخواه او نبود. در همان جلسه فرانسه، انگلیس، هلند، چین و روسیه در حمایت از برجام و تعهد ایران به این توافق هسته‌ای سخنرانی کردند.

اتفاق بعدی زمانی افتاد که چند کشتی در بندر فجیره امارات دچار حادثه شدند. قاعده تکراری آمریکا درباره ایران تکرار شد. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدارش با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در کاخ سفید گفت: خبرهای کوچکی درباره ایران می‌شنوم. اگر کاری کنند متحمل رنج زیادی خواهند شد. خواهیم دید چه می‌شود.

با این حال بار دیگر هیچ کشوری آمریکا را در موضع خودش علیه ایران همراهی نکرد. در جریان انفجار نفتکش‌ها هم تنها کشوری که با ترامپ همراه بود انگلیسی‌ها بودند. وزیر خارجه انگلیس با ترامپ همراهی کرد اما در مقابل کشورهایی مثل آلمان، روسیه و سایر کشورهای عضو برجام اتهامی را که آمریکا به ایران زده بود رد کردند.

کد خبر 443954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha