جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

«مصطفی دنیزلی» هدایت تراکتورسازی تبریز را در لیگ برتر نوزدهم بر عهده گرفت. انتخابی که می‌تواند فال نیکی برای این سرمربی سرشناس ترکیه و تراکتورسازی باشد که هر دو سال‌هاست چشم‌انتظار شکستن طلسم قهرمانی در فوتبال ایران هستند.

بازگشت دنیزلی؛ این بار شاید قهرمانی

به گزارش همشهری، خبر توافق تراکتورسازی با دنیزلی از آن دست خبرهایی است که علاقه‌مندان به فوتبال را به وجد می‌آورد. حضور دوباره مرد بزرگ ترک‌تبار در فوتبال ایران اتفاق کوچکی برای لیگ ما نیست. دنیزلی هرچند در فوتبال ایران یک یا حتی چند قهرمانی بدهکار است، چه کسی است که توانمندی‌ها و تاثیرگذاری او را در لیگ برتر و فوتبال ایران نادیده بگیرد؟

  • اولین حضور در لیگ ایران 

دنیزلی اولین بار سال ۸۳ وارد فوتبال ایران شد. در آن زمان «مصطفی آجورلو»، مدیرعامل وقت باشگاه پاس، به دنبال ناکامی این تیم و برای حضوری مقتدرانه در لیگ قهرمانان آسیا تصمیم به کار بزرگی گرفت و در حالی که حضور دنیزلی در آن زمان هزینه سنگینی بود، این بار سنگین را تقبل کرد و دنیزلی را وارد فوتبال ایران کرد. دنیزلی در سالی که با پاس معادلات لیگ برتر را به هم ریخت و فوتبال نوین و جدیدی را با سبزقامتان به نمایش گذاشته بود یک قدم تا قهرمانی کم آورد و تیم پاس در عین شایستگی آن زمان نایب‌قهرمانی را تجربه کرد، اما این سرمربی با پاس در لیگ قهرمانان آسیا هم نتوانست صعود را تجربه کند تا پایان همکاری دنیزلی با پاس فرا برسد. حضور دنیزلی از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۶ در پاس درست است که منجر به قهرمانی دوباره این تیم نشد اما دنیزلی ستاره‌های آینده‌داری را برای فوتبال ایران ساخت.  

  • به دنبال موفقیت با پرسپولیس

دنیزلی پس از پاس تیم پرطرفدار پرسپولیس را در لیگ ایران انتخاب کرد. پرسپولیسی که سال‌ها بود طعم قهرمانی را نچشیده بود و رنگ بازی باکیفیت را هم ندیده بود. دنیزلی با حضورش در جمع سرخپوشان روح دیگری به این تیم دمید. به طرز باورنکردنی سبک بازی سرخپوشان که آن روزها از کمبود نیرو و مشکلات مالی رنج می‌بردند، تغییر کرد. در روزهایی که هواداران با سکوها قهر کرده بودند کم‌کم پایشان به ورزشگاه باز شد اما باز هم دست تقدیر با مرد ترک‌تبار یار نبود و مردی که در ترکیه به قهرمانی معروف بود و کارنامه‌اش با قهرمانی مزین شده بود در اردوگاه قرمز هم مثل پاس نتوانست برای سرخپوشان مقامی بیاورد.

دنیزلی در حالی که روح تازه‌ای به کالبد پرسپولیس خسته آن زمان بخشید به دلیل عدم موفقیت در کسب مقام، دیگر در این تیم نماند اما پایان کار دنیزلی در فوتبال ایران نبود. این مربی ۳ سال بعد از جدایی از پرسپولیس بار دیگر به جمع سرخپوشان بازگشت. شاید تقدیر و سرنوشت برای او این طور بود که در روزهایی هدایت پرسپولیس را عهده‌دار باشد که این تیم نه ساختار درستی داشت نه بازیکن خیلی قابلی و نه وضعیت مدیریتی و مالی قابل تعریفی.

هرچند این مربی در بازگشت دوباره به پرسپولیس باز هم در کسب مقام توفیقی نداشت، از او برای هواداران پرشور پرسپولیس ۲ خاطره به یادماندنی باقی ماند و آن هم ۲ برد مقابل استقلال، رقیب سنتی این تیم بود که دومین برد سرخپوشان تا سال‌های سال از اذهان علاقه‌مندان هر ۲ تیم پاک نخواهد شد. درست در روزهایی که استقلالی‌ها به ۴ برد متوالی خود در دربی می‌نازیدند و در آستانه برد پنجم به صورت متوالی بودند، دنیزلی اجازه خودنمایی به آبی‌ها را نداد و با یک بازی‌خوانی فوق‌العاده ورق را برای پرسپولیس برگرداند تا سرخپوشان بازی ۲ بر صفر باخته را با برد ۳ بر ۲ به پایان ببرند. شاید این برد به‌اندازه ۲ سال قهرمانی که دنیزلی می‌توانست برای سرخپوشان به ارمغان بیاورد، ارزشمند بود.

  • بازگشت به ایران پس از ۳ قهرمانی

حالا با گذشت این همه سال مصطفی دنیزلی با کوله‌باری از قهرمانی با ۳ تیم بزرگ ترکیه در لیگ این کشور به ایران بازگشته است. به باشگاه تراکتورسازی طی سال گذشته و امسال انتقادات زیادی وارد شده است. «محمدرضا زنوزی» مالک این باشگاه فصل گذشته به دلیل برخی تصمیمات هیجانی و شاید بدون فکر زیر تیغ انتقادات رفت. حتی تا همین دیروز و قبل از اعلام انتخاب سرمربی جدید انتقادات به زنوزی وارد بود که چطور تیمی که سرمربی ندارد در حال یارگیری است یا چگونه می‌شود تیمی که شرایط مالی مناسبی دارد در جذب مربی ضعیف عمل کند و تکلیف خود را مشخص نکند، به خصوص که اسامی داخلی و خارجی مختلفی مطرح شده بود؛ اما انتخاب و اعلام ناگهانی سرمربیگری دنیزلی روزنه‌ای از امید گشود که بالاخره باشگاه تراکتورسازی یک تصمیم قاطع و درست گرفته است.

درست است دنیزلی اکنون با ۷۰ سال سن مربی پا به سن گذاشته‌ای به شمار می‌رود و برای تیمی مثل تراکتورسازی با حواشی خاصش هنداونه سربسته است، اما کارنامه و تجربه دنیزلی چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشید و این انتخاب را برای تراکتورسازی نامناسب دانست. هرچند فصل پیش هم تراکتورسازی با جان توشاک ۷۰ ساله به مشکلات عجیبی برخورد، حُسن مصطفی دنیزلی به این است که او فوتبال ایران را به خوبی می‌شناسد و جنس هوادار ایرانی را می‌داند.

  • لیگ برتر در انتظار روزهای پرهیجان

اکنون تراکتورسازی وارد مرحله جدیدی از دوران فعالیت خود شده است. حالا فرش قرمز این بار برای دنیزلی در تبریز پهن شده است. حالا که زنوزی از اطرافیان اضافه و شاید خودساخته خود رها شده و یک تصمیم فنی خوب برای تیمش گرفته باید در اولین اقدام دنیزلی را با حال و هوای فوتبالی شهر تبریز آشنا کند تا مربی با این سبقه دچار مشکلات بی‌خود و بی‌دلیل نشود. نشود روزی که با استقبال چشمگیر او را قلمدوش کنند و فرداروز با یکی دو نتیجه نامطلوب فریاد رها کن و حیا کن از ورزشگاه به گوش برسد. حالا بازگشت دنیزلی را باید به فال نیک گرفت و شاید هم او با انگیزه این‌که این بار بیاید تا همه ناکامی‌هایش در ایران را فراموش کند و این بار با جام به کشورش بازگردد خود را وارد چالش کرده است.

فوتبال ایران با حضور دنیزلی که خبر سرمربیگری استراماچونی ایتالیایی در استقلال را زیر سایه خود برد، با وجود سرمربی جوان و تازه‌نفس آبی‌پوشان، و در صورت حل مسائل مالی، با ماندگاری برانکو و از سوی دیگر مربیان باانگیزه‌ای چون قلعه‌نویی، یحیی گل‌محمدی و... رنگ بوی دیگری به خود خواهد گرفت و باید گفت لیگ ایران وزن دیگری گرفت. منتظر روزهای هیجان‌انگیز لیگ می‌مانیم.  

  • تمدید مشروط قرارداد دنیزلی

«مصطفی دنیزلی»، سرمربی سرشناس ترکیه، هدایت تراکتورسازی تبریز را در فصل آتی لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران بر عهده گرفت. هنوز جزئیات قرارداد دنیزلی با تیم فوتبال تراکتورسازی و این‌که وی برای چه مدتی سکان هدایت این تیم پرطرفدار را به عهده گرفته است، منتشر نشده است. باشگاه فرهنگی‌ورزشی تراکتورسازی فقط به انتشار یک سطر خبر کلی و تصویری از دنیزلی با «محمدرضا زنوزی»، مالک و «غلامرضا صادقیان»، مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز، در حین امضای قرارداد همکاری بسنده کرده است. در این باره شنیده می‌شود قرارداد  دنیزلی با تراکتورسازی یک‌ساله بوده و در پایان این یک سال در صورت رضایت طرفین، قرارداد دنیزلی و سرخپوشان تبریزی تمدید می‌شود.

تراکتورسازی پس از پاس و پرسپولیس سومین تیم باشگاه ایران است که دنیزلی هدایت آن را بر عهده گرفته است. تیم فوتبال تراکتورسازی فصل گذشته لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران را به رتبه پنجمی به پایان برد. قرار است سرمربی جدید سرخپوشان تبریزی روز دوشنبه به تبریز سفر کند. تراکتورسازی در نخستین سال خصوصی‌سازی خود با ۳ سرمربی کار کرد که جان توشاک و جرج لیکنز به عنوان دو سرمربی خارجی این تیم، قراردادهایی بلندمدت با تراکتورسازی داشتند. اما توشاک کمتر از ۱۰ بازی روی نیمکت تراکتورسازی نشست و لیکنز بعد از یک نیم‌فصل ایران را ترک کرد.

کد خبر 443896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha