همشهری آنلاین: سام بیتس از فرماندهان سابق نیرو‌های چریکی خمر‌های سرخ و طراح عملیات ربودن و قتل سه توریست خارجی در سال 1994 روز جمعه 15 فوریه در سن 74 سالگی در زندان مرد.

به گزارش سی ان ان، خیو کانهاریت وزیر اطلاعات کامبوج ساعت مرگ سام بیتس را 9:30 صبح روز جمعه اعلام کرد.

این مقام کامبوجی از اعلام جزییات علت مرگ فرمانده سابق نیرو‌های چریکی خمر‌های سرخ خودداری کرد. اما خم ری همسر سام بیتس درباره علت مرگ وی گفت: او بسیار مریض بود و به دیابت و فشار خون بالا مبتلا بود. همسر بیتس همچنین گفت که وی ده روز قبل از مرگ، در بیمارستان بستری شده بود.

سام بیتس در سال 1994 به دلیل مشارکت در توطئه قتل دیوید ویلسون تبعه استرالیا، مارک اسلیتر انگلیسی و ژان میشل براکه فرانسوی به حبس ابد محکوم شده بود.

سام بیتس در زمان قتل سه جهانگرد اروپایی در مقام فرمانده خمر‌های سرخ در جنوب غربی کامبوج فعالیت می‌کرد.

براثر حمله نیرو‌های خمر‌های سرخ  به پنوم ووار یا منطقه موسوم کوهستان وین در 62 مایلی جنوب غربی بنوم پن پایتخت کامبوج در 26 ژوئیه 1996 تعداد زیادی از مردم کامبوج  کشته و زخمی شدند.

در جریان این حمله نیرو‌های خمر سرخ همچینین ویلسون و برکه را به اسارت گرفته و در شرایط بسیار نامطلوبی زندانی کردند. سه ماه پس از این حمله و شکست مذاکرات برای آزادسازی جهانگردان غربی، نیرو‌های خمر سرخ آن‌ها را به قتل رساندند.

هم اکنون دو نفر دیگر از فرماندهان خمر‌های سرخ به دلیل مشارکت در کشتار شهروندان کامبوجی و این سه توریست خارجی در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ابد خود هستند.

گفته می‌شود در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ در کامبوج، در فاصله سال‌های 1975 تا 1979 ، یک میلیون نفر به دلایلی نظیر سوءتغذیه، کار طاقت فرسا و یا اعدام جان خود را از دست داده‌اند.

خمر‌های سرخ با دیدگاه‌های افراط گرایانه کمونیستی توسط پل پوت تاسیس شده بود. در زمان حاکمیت خمر‌های سرخ مذهب در کامبوج ممنوع اعلام شد، مدارس بسته شدند و واحد پولی این کشور نیز با هدف ایجاد یک جامعه کشاورزی اوتوپیایی حذف شده بود.

در زمان خمر‌های سرخ مخالفان حکومت تحت هیچ شرایطی از سوی دولت کامبوج تحمل نمی‌شدند.

کد خبر 44383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز