مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

مریم جباری- اراک – خبرنگار: با توجه به وضعیت اشتغال و مشکلات بیکاری به خصوص در میان زنان جامعه یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد توجه به مشاغل خانگی و اشتغال زنان درکنار مردان است.

طرح مهارت‌آموزی زنان در سکونتگاه‌های غیررسمی

زیرا زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند که از این تعداد برخی از آنها نیز سرپرست خانوار هستند. بنابراین باید بتوانند مانند مردان در جامعه حضور پیدا کنند تا در امرار معاش خود و افراد تحت تکفل دچار مشکل نشوند. اشتغال زنان در کنار مردان می‌تواند در اقتصاد خانواده‌ها نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری داشته باشد. البته این موضوع در صورتی محقق می‌شود که زنان بتوانند از قوانین یکسان و برابری مانند مردان در حوزه کار و اشتعال برخوردار شوند.

به همین منظور، در سال‌های اخیر اشتغال زنان به‌ویژه توجه به مشاغل خانگی این قشر با در نظر گرفتن تسهیلات و رفع موانع دست و پاگیر در دستور کار قرار گرفته است. این مسیر روند خوبی داشته، به طوری که به تازگی شاهد اشتغال زنان در سکونتگاه‌های غیررسمی با مهارت‌آموزی آنها توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای هستیم که امیدواریم این طرح با سرعت و برنامه‌ای هدفمند دنبال شود.

  • وجود ۶۵ هزار زن در سکونتگاه‌های غیررسمی 

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در این زمینه به اهمیت و جایگاه زنان در اقتصاد استان اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از شاخص‌ها و مؤلفه‌های توسعه در کشورهای پیشرفته حمایت از زنان فعال و کارآفرین در امور اقتصادی است که این مسأله با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان باید مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرد.

«زهرا فرجی» بیان می‌کند: حمایت از زنان با ارائه تسهیلات به این قشر با رفع موانع و قوانین دست و پاگیر می‌تواند یکی از این اقدامات باشد که باید مورد توجه و حمایت بیشتر و جدی مسئولان قرار گیرد، زیرا زنان در همه عرصه‌ها تأثیرگذار بوده و توانسته‌اند این نقش را به خوبی به اثبات برسانند. وی ادامه می‌دهد: با توجه به ۱۳ سکونتگاه غیررسمی در اراک و حضور حدود ۶۵ هزار زن در این سکونتگاه‌ها حمایت از ایجاد مشاغل خانگی به‌ویژه در این مناطق یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته و می‌تواند در اقتصاد استان، خانواده و به‌خصوص زنان سرپرست خانوار بسیار دارای اهمیت باشد. مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی می‌افزاید: به دلیل اهمیت جایگاه زنان در اقتصاد استان و همچنین با توجه به این‌که نیمی از جمعیت جامعه را این قشر تشکیل داده‌اند طرحی با عنوان توانمندسازی خانه‌به‌خانه برای این قشر در استان مرکزی در دستور کار مسئولان قرار گرفته که با این اقدام چرخه تولید و اشتغال برای بانوان استان کامل خواهد شد.

  • شرکت در طرح مهارت آموزی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز با اشاره به اهمیت اجرای طرح توانمندسازی زنان در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک می‌گوید: در اجرای این طرح و در مرحله نخست از ۶۵ هزار زن ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک حدود ۴۶۸ نفر آنها در این طرح شرکت می‌کنند و آموزش‌های مهارتی را خواهند دید.   «سعیدرضا شاه ‌محمدی» بیان می‌کند: با توجه به این‌که فرصت و زمینه اشتغال برای همه بانوان در بیرون از خانه و در بخش‌های دولتی به دلایل مختلف وجود ندارد با اجرای این طرح در زمینه توانمندسازی زنان خانه‌دار و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار زمینه‌ و فرصتی برای ایجاد مشاغل خانگی برای این افراد در این سکونتگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اجرای این طرح برای بانوان در ۱۳ سکونتگاه غیررسمی اراک در مدت زمان یک سال هدف‌گذاری شده که در این مدت ۲۶ دوره آموزشی برای بانوان برگزار خواهد شد. توانمندسازی زنان در حوزه اشتغال به‌ویژه مشاغل خانگی و حمایت از این افراد با در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت برای این قشر می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد و معیشت خانوار و همچنین خودکفایی زنان داشته باشد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی می‌افزاید: با توجه به این‌که تعداد بسیار زیادی از زنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی ممکن است زنان سرپرست خانوار باشند، قطعاً این افراد می‌توانند با فراگیری این آموزش‌ها کسب و کار شرافتمندانه‌ای را برای خود ایجاد کنند و از این طریق منبع درآمد مناسبی داشته باشند. شاه‌محمدی اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت و جایگاه مدیریت زنان در خانواده و نقش تأثیرگذار آنها در اقتصاد خانواده، نوع حضور و عملکرد آنها در بخش اقتصاد بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به همین منظور اجرای طرح توانمندسازی مهارتی خانه‌به‌خانه نیز با هدف ایجاد کسب و کار و مشاغل خانگی بانوان در استان در حال انجام است.

  • تقویت خودباوری با ایجاد مشاغل خانگی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به این‌که نقش اجتماعی و اقتصادی زنان در استان نیاز به بازتعریف دارد می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان استان این قشر نقش بسیار کمرنگی در حوزه اقتصادی استان ایفا می‌کنند که این مسأله باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. «بهروز اکرمی» بیان می‌کند: البته در این بخش باید در سطح کلان و ملی به این مقوله پرداخته شود، زیرا جامعه زمانی می‌تواند به تعادل و توسعه‌یافتگی دست پیدا کند که نقش و جایگاه زنان و مردان را در کنار یکدیگر ببیند و هر کدام از این قشر بتوانند به راحتی در جامعه حضور و ایفای نقش کنند.

وی ادامه می‌دهد: کسب مهارت‌های لازم در اشتغال خانگی به‌ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی و برای زنان سرپرست خانوار یک نیاز اصلی محسوب می‌شود که در این زمینه مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند به منظور ارائه آموزش‌های لازم در این بخش گام بردارند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی می‌افزاید: اقدامات این‌چنینی با توجه به این‌که در اقتصاد خانوار و همچنین رفع مشکلات اقتصادی به وجود آمده در شرایط موجود تأثیرگذار است باید با برنامه‌ریزی و هدفمند دنبال شود، زیرا توسعه مشاغل خانگی ‌اکنون در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان یک نیاز اساسی دنبال می‌شود و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند دستاوردها و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد. اکرمی اظهار می‌کند: با این اقدام در توانمند کردن بانوان و نقش‌آفرینی این قشر در اقتصاد کشور و به‌ویژه خانواده گامی اثربخش برداشته می‌شود. همچنین با توسعه و تقویت مشاغل خانگی در میان این قشر خودباوری در زنان تقویت خواهد شد.

کد خبر 443582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha