فرشته بامری - خبرنگار: شهرستان دلگان یکی از شهرهای جنوبی است و در ایرانشهر قرار دارد.

دریافت آنتن تلفن همراه

این شهرستان بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، ۲۵۴۹۵ نفر جمعیت دارد؛ اما با داشتن چنین جمعیتی ۷۰درصد این شهرستان مرزی فاقد پوشش شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت است. بر اساس آخرین اطلاعات، شهرستان دلگان ۳۰۰ پارچه آبادی دارد. ساکنان این روستاها همواره با وضعیت بد و نامطلوب ارتباطات مانند نبود آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم ارتباطاتی روبه‌رو هستند، به طوری که شهروندان هنگام تردد در مسیرهای روستایی و شهری و محورهای مواصلاتی دلگان در استفاده از شبکه‌های همراه با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین ساکنان روستاهای این شهرستان نیز پوشش مطلوب شبکه‌های همراه را فقط در مرکز شهر دلگان که کیلومترها از روستایشان فاصله دارد، تجربه می‌کنند.

همچنین این بخش از ۲ دهستان جلگه چاه‌هاشم و دهستان چاه‌علی تشکیل شده است و پنگ و میاندران، ‌کهنوک،  چیل‌کنار، چهشورک، چاهشور، حمیدآباد لدی، چاه‌خدابخش، چاه‌میرک و حسین‌آباد از جمله روستاهای این ۲ دهستان هستند. پوشش شبکه مخابرات در منطقه به قدری ضعیف است که ساکنان برای یک ارتباط ساده باید برای جست‌وجوی آنتن روی صفحه تلفن همراه خود روی بلندی بروند یا حتی مسافت‌های طولانی را تا شهر طی کنند. آن‌ها گاهی برای دریافت آنتن روی تیرهای برق می‌روند که این کار خطرناک به عادتی برای شهروندان منطقه تبدیل شده است.

  • روستاهای بدون اینترنت

«حامد اسفندی» از ساکنان روستای چاهشور در دلگان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: بیش از یک ماه است که دکل مخابرات این بخش بر اثر طوفان روی زمین افتاده و ارتباط تلفن همراه در منطقه و روستاهای اطراف قطع شده است. وی افزود: همراه اول و سایر اپراتورهای مخابرات نیز تعهدی برای پوشش آنتن‌دهی در روستاهای این شهرستان ندارند و کافی است فقط از جاده‌های مهم و اصلی دلگان از جمله دلگان به جلگه چاه‌هاشم و جاده چاه‌شور به شهر گلمورتی عبور کنید تا متوجه شوید حتی راه‌های ارتباطی دلگان هم فاقد شبکه تلفن همراه هستند.  این شهروند دلگانی ادامه می‌دهد: روستاهای هیتک، کلاکنتک و کهنک کلاکنتک، هودیان و به‌ویژه هیر و هاوس، گوهر، چاه‌الوند و سردشت از پوشش ضعیف اپراتورهای همراه اول برخوردارند و پوشش اینترنت در آن‌ها مطلوب نیست.  

  • طوفان و افتادن دکل

از سویی بخشدار مرکزی شهرستان دلگان سوم اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «در پی وزش طوفان و سقوط دکل مخابراتی، خطوط تلفن همراه ۷هزار نفر در شهرستان دلگان قطع شد. این دکل در روستای شهرک الزهرای دلگان قرار داشت. با سقوط این دکل مخابراتی خطوط تلفن اهالی روستاهای چاه‌شور شماره یک، ۲ و ۳ و چند روستای دیگر قطع شد. » اکنون با گذشت یک ماه هنوز اقدامی برای رفع این مشکل صورت نگرفته و دکل مخابرات واژگون شده در منطقه موجود است. ساکنان روستاهای دلگان خواستار رفع مشکل ضعف آنتن‌دهی مخابراتی و اینترنتی در منطقه هستند.

فرماندار دلگان در گفت‌وگو با همشهری با تأیید مشکلات مطرح‌شده خواستار رفع مشکل مربوطه می‌شود و می‌گوید: تلفن همراه و اینترنت از نیازهای اساسی مردم است و بسیاری از امور زندگی از طریق شبکه‌های مخابراتی تامین می‌شود. این در حالی است که گرایش مردم نیز طی سال‌های اخیر به استفاده از اینترنت و تلفن همراه افزایش یافته است. «مجتبی شجاعی» می‌افزاید: با این‌که اپراتورهای تلفن همراه در شهرها و حتی روستاهای دورافتاده سیطره دارد، هنوز هم نقاطی هستند که از این نعمت به صورت ضعیف برخوردارند. وی ادامه می‌دهد: در زندگی دیجیتال امروز دسترسی به اس‌ام‌اس، فضای مجازی، پرداخت قبوض، انتقال وجه نقد، چک کردن حساب و ده‌ها مزیت دیگر از طریق تلفن همراه انجام می‌شود و این‌ها رسیدگی به مشکلات مطرح‌شده را دوچندان می‌کند.

  • مختل شدن زندگی مردم

شجاعی می‌گوید: روستاهای شهرستان دلگان از نقاطی هستند که از پوشش ضعیف اپراتورهای همراه برخوردارند و این مهم زندگی مردم منطقه را مختل کرده و نارضایتی مردم را در بر داشته است.  وی ادامه می‌دهد: لازم است تا شرکت مخابرات نسبت به تکمیل فیبر نوری در منطقه اقدام کند تا مشکل فوق رفع شود؛ همچنین کابل‌های هوایی اپراتورها باید اصلاح شوند و به کابل زمینی تغییر یابند تا آنتن‌دهی مناسب شود.  فرماندار دلگان پیشنهاد می‌کند: در صورت امکان برای بهبود آنتن‌دهی به روستاهای دلگان، ایستگاه‌های مخابراتی افزایش یابد.

  • رونق کسب و کار با شبکه‌های همراه

فرماندار دلگان می‌گوید: تقویت زیرساخت‌های ارتباطی مانند تلفن و پشتیبانی دولت‌ها از کاربران اینترنت، افزایش مشارکت بخش‌خصوصی، ارتقای بازار رقابتی خدمات اینترنتی، ایجاد زمینه دسترسی قابل قبول برای مدارس، باز شدن بازارهای ارتباطات راه دور بر روی طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران در کشورهای توسعه‌نیافته و مواردی از این دست، راهکارهایی برای گسترش اینترنت است. «مجتبی شجاعی» در ادامه با اشاره به مزیت‌های شبکه‌های همراه می‌گوید: مردم شهرستان دلگان از ابتدایی‌ترین روش‌های ارتباطی محروم هستند. کاربردهای گسترده چند رسانه‌ای و انتقال انسان به جهان مجازی از جمله کارکردهای شبکه‌های همراه و اینترنت است که می‌تواند باعث رونق و بهبود کسب و کار افراد شود.

کد خبر 443434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha