همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که تغییرات اقلیمی می‌تواند تا اواخر قرن ۲۱ میلادی بخش بزرگی از سیبری سرد را برای انسان‌ها قابل سکونت کند.

سیبری قابل سکونت می‌شود

به گزارش ایرنا، محققان مرکز پژوهش فدرال کراسنویارسک روسیه و موسسه ملی هوافضای آمریکا، از سناریوهای اقلیمی موجود و پیش‌بینی شده برای بررسی شرایط اقلیمی بخش آسیایی روسیه و پتانسیل این منطقه برای تبدیل به محلی برای سکونت بشر در قرن بیست و یکم استفاده کردند.

اگرچه بخش آسیایی روسیه ۷۷ درصد از مساحت کل این کشور را در برمی‌گیرد، تنها ۲۷ درصد از جمعیت شهروندان این کشور را در خود جای داده است.

النا پارفنووا از مرکز پژوهش فدرال کراسنویارسک می‌گوید: «مهاجرت‌های پیشین بشر با تغییرات اقلیمی در ارتباط بوده‌اند. با پیشرفت فناوری که به تمدن‌ها امکان سازگاری با محیط را داد، انسان‌ها کم‌تر از قبل به محیط زیست و به ویژه اقلیم اتکا کردند. به همین دلیل می‌خواستیم بدانیم که آیا تغییرات اقلیمی آتی نیز موجب آن خواهد شد که مناطق غیرقابل سکونت بخش آسیایی روسیه برای انسان‌ها قابل سکونت شوند یا نه.»

این محققان با بررسی مجموعه‌ای از داده‌ها دریافتند که تا دهه ۹۰ هزاره دوم میلادی (۲۰۸۹-۲۰۸۰)، بخش آسیایی روسیه اقلیم معتدل‌تری خواهد داشت که به ظرفیت آن برای تبدیل به محیطی مناسب برای جذب جمعیت‌های انسانی می‌افزاید.

بخش آسیایی روسیه در زمان حاضر فوق‌العاده سرد است. بنابر پیش‌بینی پژوهشگران، در اقلیم گرم‌تر آینده امنیت غذایی از لحاظ توزیع محصولات کشاورزی و ظرفیت تولید، این منطقه را به گزینه خوبی برای استقرار گروه‌های انسانی تبدیل می‌کند.

اما آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، تحقق این پیش‌بینی همچنان به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه زیربنا و کشاورزی در سیبری منوط است.

جزئیات این مطالعه در مجله Environmental Research Letters منتشر شده است.

کد خبر 443362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha