یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

علی ابراهیمی:شمارش معکوس برای شکست قیمت گوشی موبایل در بازار با تخصیص ارز و افزایش ثبت سفارش واردات این کالا تا ۲‌ماه آینده آغاز شده است.

تلفن همراه

به گزارش همشهری، با وجود انتقاد فعالان صنفی نسبت به بسته‌شدن سامانه رجیستری گوشی‌های مسافری از ابتدای خردادماه و تأثیر آن بر کمبود و افزایش قیمت این کالا در بازار، دست‌اندرکاران سامانه رجیستری با استناد به آمارهای رسمی از تامین و تخصیص ارز مورد نیاز واردات گوشی‌های موبایل به‌صورت تجاری توسط بانک مرکزی، افزایش ثبت سفارش و واردات این کالا و سیر نزولی ۲۰درصدی قیمت‌ها طی ۲‌ماه آینده با عرضه حدود ۳میلیون گوشی تلفن همراه وارداتی به بازار خبر می‌دهند.

این در حالی است که طی چند هفته گذشته فروشندگان گوشی تلفن همراه و تشکل‌های صنفی از کمبود این کالا در بازار، رشد قیمت‌ها و عرضه گوشی‌های فاقد گارانتی معتبر به مشتریان، بر گرم‌ترشدن بازار تعمیرات و خرید و فروش گوشی‌های دست‌دوم تأکید کردند.

  • کمبود گوشی موبایل در بازار نداریم

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با همشهری از ریزش قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل در آینده نزدیک خبر داد و گفت: واردات گوشی‌های تلفن همراه مسافری به شیوه سابق از ابتدای خردادماه متوقف شده است اما اکنون هیچ کمبودی برای گوشی در بازار نداریم. آخرین آمارهای دریافتی از سامانه‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی گوشی موبایل ثبت سفارش، وارد و حتی در بازار نیز توزیع شده است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا افزود: با وجود توزیع این گوشی‌ها هنوز بخشی از آن به فروش نرسیده و به هر دلیلی فعال نشده است. واقعیت بازار آن است که اکنون به هیچ عنوان با کمبود گوشی در بازار مواجه نیستیم و آمار ثبت سفارش واردات گوشی موبایل نیز کاملا سیر صعودی داشته است. به گفته او، تخصیص ارز و ثبت سفارش واردات حدود ۳میلیون گوشی تلفن همراه توسط شرکت‌های واردکننده رسمی، علاوه بر گوشی‌هایی است که تا قبل از خردادماه به شیوه مسافری وارد کشور شده و بخشی از آن در بازار عرضه شده است. این شرایط موجب خواهد شد تا با افزایش واردات رسمی و عرضه گوشی موبایل، در آینده نزدیک سیر نزولی قیمت‌ها در بازار نیز تندتر شود.

  • ثبت سفارش ۳ میلیون گوشی موبایل

رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه با بیان اینکه با تمهیدات بانک مرکزی، اکنون ارز برای واردات گوشی‌های همراه به‌صورت تجاری تامین شده است، گفت: حدود ۳میلیون گوشی موبایل ثبت سفارش شده ‌که پس از ورود به بازار تا ۲‌ماه آینده، موجب کاهش ۲۰درصدی قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار خواهد شد. حسین فلاح جوشقانی با اشاره به تداوم توقف رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مسافری از ابتدای خردادماه، افزود:

زمانی که طرح رجیستری گوشی همراه (اتصال دستگاه‌های گمرک، سازمان وزارت صمت و اپراتورهای تلفن همراه) اجرا شد، سامانه‌ای برای مسافران در گمرک تعریف شد تا بتوانند گوشی‌هایی را که با خود می‌آورند، ثبت کنند اما پس از نوسانات ارزی که واردات تجاری محدود شد، کسانی از طریق سامانه مسافری گوشی‌هایی را وارد و ثبت و به بازار ارائه می‌کردند که به سامانه رجیستری مسافری معروف شد اما در حقیقت اکنون چیزی به این عنوان نداریم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزود: از ابتدای خرداد با اطلاع‌رسانی و تامین ارز، اتصال سامانه رجیستری مسافری و ناجا برقرار است و مسافربودن یا نبودن فرد واردکننده گوشی بررسی می‌شود و هر مسافر فقط یک گوشی می‌تواند وارد کند. او بخشی از علل بالابودن قیمت گوشی‌های همراه در بازار را ناشی از کمبود این کالا در بازار دانست و گفت: اکنون امکان واردات گوشی‌های همراه به‌صورت تجاری فراهم شده،

حدود ۶۰ تا ۷۰ شرکت واردکننده برای واردات گوشی همراه ثبت سفارش کرده و به‌نظر نمی‌رسد انحصاری در این حوزه وجود داشته باشد. فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه اکنون قیمت گوشی‌های همراه حدود ۲۰ درصد حباب دارد، افزود: نیاز بازار موبایل به گوشی تلفن همراه تا ۲‌ماه آینده به اندازه کافی تامین و با ورود این گوشی‌ها، قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

* سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با همشهری: آمارهای رسمی حاکی از رشد ثبت سفارش واردات گوشی موبایل است، هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد اما برخی گوشی‌های توزیع‌شده به هر دلیلی هنوز به بازار عرضه و فعال نشده است‌

* حسین فلاح جوشقانی، رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه و رگولاتوری: با تأمین و تخصیص ارز واردات و ثبت سفارش ۳میلیون گوشی موبایل، تا ۲ماه آینده قیمت‌ها تا ۲۰درصد کاهش می‌یابد

کد خبر 443334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha