یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور -تبریز – خبرنگار: از چند هفته قبل صف شکر و از یکی دو هفته قبل صف قند به تعداد صف‌هایی که شهروندان باید در آن بایستند، اضافه شده است.

بازار قند و شکر

تفاوت قیمت ۳ برابری هم تحمل این صف‌ها را که در برخی زمان‌ها تا چند ساعت هم طول می‌کشد، برای شهروندان آسان‌تر کرده است. در حالی که برخی مغازه‌ها شکر را تا کیلویی ۱۱ هزار تومان می‌فروشند، در فروشگاه‌ها کیلویی ۳۴۰۰ تومان عرضه می‌شود؛ البته این تفاوت قیمت برای قند با قیمت ۹ هزار تومان آزاد و ۵۲۰۰ تومان قیمت مصوب هم جذاب است. حتی با وجود این‌که مسئولان استان تاکید می‌کنند شکر و قند بیش از نیاز استان توزیع شده و محموله‌های جدید باز هم در راه است، تمایل مغازه‌داران به انبار کردن قند و شکر و فروش کمتر به مشتریان از یک‌سو و خرید این کالاها آن هم در بسته‌های ۵ و ۱۰ کیلویی به وسیله شهروندان از سوی دیگر به رقابتی جدید در بازار کالاهای مصرفی تبدیل شده است.  

  • سودجویی‌های فروشندگان

یکی از اقدامات عجیب برخی کسبه در بازار متلاطم کالاهای مورد نیاز مردم، خرید گران برخی کالاها و عرضه گران‌تر آن‌هاست. به طوری که گاهی در عرضه این محصولات با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و راضی به فروش کالاهای خود با قیمت پایین‌تر از قیمت خرید اولیه نیستند. موضوعی که با نظارت سازمان تعزیرات به جریمه منتهی یا از ورود کالای مورد نظر به بازار جلوگیری می‌شود.  
«هاشم محمدی»، یکی از فروشندگان مواد غذایی در خیابان خطیب تبریز، در پاسخ به پیگیری‌های همشهری درباره دلیل عرضه نکردن شکر موجود در مغازه‌اش می‌گوید: مسئولان نظارتی اجازه فروش این شکرها را به من نمی‌دهند و علت آن اختلاف نظری است که روی قیمت فروش داریم. این شکرها را با قیمت بالاتری خریده‌ام و اگر قرار باشد به قیمت مصوب بفروشم، زیان کلانی متحمل می‌شوم. قیمتی که برای من عادلانه است فروش شکر به ۲ برابر قیمت مصوب است تا ضرر اقتصادی برای من نداشته باشد.

  • خریدهای غیرمنطقی شهروندان

شهروند بازنشسته تبریزی بسته ۱۰ کیلویی قند را با زحمت فراوان از در فروشگاهی زنجیره‌ای خارج می‌کند. او هم در پاسخ به سؤال همشهری درباره دلیل خرید زیاد این کالا عنوان می‌کند: می‌دانم این مقدار قند برایمان زیاد است اما بسته‌های کوچک‌تر نمی‌فروشند. از سوی دیگر اگر در حال حاضر نخرم، زمانی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کالا با قیمت مصوب ندارند، ‌ مغازه‌ها همین قند را چند برابر قیمت می‌فروشند.

این شهروند خودش را «غلامعلی اکبری» معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی خانواده‌ها با تمام اعضا در این فروشگاه حضور دارند و هر کدام جداگانه یک بسته ۱۰ کیلویی قند می‌خرند. مگر یک خانواده در سال چقدر قند مصرف می‌کند؟ اکبری از فروش شکر ۲ کیلویی با کنترل کارت ملی در سوپری‌ها هم انتقاد و بیان می‌کند: چرا باید برای خرید ۲ کیلو شکر به قیمت ۳۴۰۰ تومان نه‌تنها مدت‌ها در صف بایستیم بلکه کارت ملی هم تحویل دهیم و شماره تلفن هم بنویسیم؟  

  • فروش قند و شکر به فضای مجازی رسید

با کمی قدم زدن در خیابان جمهوری و اطراف میدان نماز به طرف راسته‌کوچه و همچنین وبگردی در شبکه‌های مجازی فروش کالا هم می‌توان از علت هجوم برخی شهروندان برای خرید قند و شکر اضافی مطلع شد. در اطراف بازار دست‌فروشان، شکر و قند را در بسته‌های ۵ و ۱۰ کیلویی به قیمت‌های ۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم شکر و ۶۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم قند می‌فروشند. در فضای مجازی هم آگهی فروش قند و شکر دیده می‌شود. زمانی که از این فروشندگان خرده‌پا علت فروش این محصولات را جویا می‌شویم تاکید دارند فقط سهمیه خود و آن هم به علت نیاز مالی به فروش می‌رسانند.

  • قند و شکر در بازار هست 

قائم‌مقام سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان این‌که در ۳ ماه اخیر حدود ۵۴ هزار تن شکر و قند در استان توزیع شده است، می‌گوید: از این میزان حدود ۷ هزار تن برای مصارف روزمره شهروندان و ۴۷ تن برای مصرف کارخانجات و مصارف قنادی‌ها و مصارف صنعتی اختصاص یافته است.  
 «غلامعلی راستی» ادامه می‌دهد: ۷۰ هزار تن قند و شکر هم در آینده نزدیک در بازار توزیع می‌شود و کمبودی از نظر این مواد شیرین در بازار استان وجود ندارد و شبکه توزیع نیز تحت نظارت است. علاوه بر این‌که فروشگاه‌های بزرگ به عنوان کنترل‌کننده توزیع در استان عمل می‌کنند، ۲۹۰ مرکز توزیع شامل سوپری‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به توزیع شکر و قند مشغول هستند.

وی اظهار می‌کند: با همکاری اتحادیه‌های مواد غذایی این توزیع به صورت منظم و روزانه انجام می‌شود و کنترل کارت ملی و اخذ تلفن هم برای توزیع میان شهروندان لازم نیست. به شهروندان اطمینان می‌دهیم شکر به‌اندازه کافی در انبارهای تعیین‌شده حتی انبارهای معین استان وجود دارد.  راستی تاکید می‌کند: شهروندان به هر مقدار که نیاز دارند خرید کنند. فروشگاه‌ها هم باید قند یا شکر در بسته‌ها و مقادیر کمتر به شهروندان عرضه کنند تا فروش بیش از نیاز هم به اجبار صورت نگیرد.  

  • ممنوعیت فروش خارج از قیمت مصوب

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان با بیان این‌که فروش قند و شکر خارج از قیمت مصوب، غیرقانونی است، می‌گوید: نه‌تنها قند و شکر بلکه هر کالایی که قیمت مصوب اعلام شده دارد نمی‌تواند خارج از این قیمت به فروش برسد.   «احد یوزباشی» ادامه می‌دهد: فروشندگان حق انبار کردن کالاهای مصرفی شهروندان به بهانه ضرر و زیان خارج از قیمت مصوب را ندارند و از فروش خارج از این قیمت هم جلوگیری می‌شود. ضمن این‌که در صورت تخلف به ازای وزن کالای انبارشده پرونده تشکیل می‌شود و جریمه خواهند شد.  وی بیان می‌کند: بازرسان سازمان بازرگانی با همکاری تعزیرات حکومتی محموله‌های قند و شکر تحویل‌شده به فروشندگان را رصد می‌کنند تا به موقع و با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

کد خبر 443307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha