مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت- خبرنگار: ساماندهی حریم رودخانه‌ها یکی از مباحث مورد مطالعه در یک سال اخیر است.

زندگی و کسب و کار در حریم رودخانه‌های استان

وقوع سیل و تخریب بسیاری از مناطق مسکونی و نیز مسائل محیط‌زیستی موجب شده این موضوع بین دستگاه‌های مجری و فعالان محیط‌زیست بیش از گذشته مطرح شود. ‌ این موضوع در گیلان هم مورد توجه قرار گرفته است، اما متولیان امر می‌گویند ساماندهی حریم رودخانه‌ها نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط است.  

  • عوامل تهدیدکننده 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها را از آسیب‌های جدی دانست و گفت: ۹۵۰۰ واحد مسکونی، تجاری و خدماتی در حریم رودخانه‌های ۹ شهر و ۶۵۱ روستای استان قرار دارد که ساماندهی آنها نیازمند تلاش نهادهای مختلف است. «علی اوسط اکبری مقدم» حفظ محیط‌زیست و مدیریت و کنترل سیلاب را یکی از مباحث اصلی و جدی عنوان کرد و افزود: نبود نظارت و مدیریت در این خصوص طی دهه‌های اخیر باعث شده علی‌رغم اجرای شیوه‌نامه ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها از اواخر آذر سال گذشته کماکان در برخی نقاط پس از بارش‌های شدید با چالش‌هایی مواجه باشیم.

وی با اشاره به وجود ۶۵ رودخانه به طول ۲ هزار و ۵۱۱ کیلومتر در گیلان اظهار کرد: دخل و تصرفات توسط برخی دستگاه‌ها و مردم در حریم رودخانه‌ها مشکلاتی به وجود آورده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به مطالعات انجام شده توسط مشاوران آب منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: تخریب واحدهای غیرمجاز و ساماندهی آنها نیازمند منابع مالی و همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف است. اکثر ساکنان در حریم رودخانه‌ها از اقشار آسیب‌پذیر هستند که به همین دلیل باید به درستی ساماندهی شوند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: امیدواریم با مصوبات جلسه شورای فنی شاهد رفع نواقص و برخی کاستی‌ها باشیم.

  • تشدید ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها

در این رابطه یک فعال محیط‌زیست بیان کرد: فاضلاب همه‌ روستاهای کشور به صورت مستقیم وارد تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌شود. در شمال کشور نیز تقریبا همه تالاب‌ها با بحران ورود فاضلاب مواجهند. از سوی دیگر تغییر کاربری موجب تشدید بحران می‌شود؛ چراکه وقتی اجازه ساخت‌وساز صادر شود، علاقه‌مندی برای ساخت ویلا افزایش می‌یابد.

«نسیم طواف زاده» بیان کرد: در اغلب این ساخت‌وسازها برنامه‌ریزی درستی وجود ندارد و این باعث تسریع در تخریب محیط‌زیست و وقوع سیلاب‌ می‌شود. وی ادامه داد: برخوردنکردن با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها می‌تواند افزایش خروج روستاییان به سمت شهرها را به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب تعدادی از روستاییان با فروش زمین‌هایشان راهی شهرها شده و از انسان‌های مولد به مصرف‌کننده تبدیل می‌شوند.  

  • ساخت‌وساز روستایی و شهری نیازمند نظارت

ساخت‌وساز روستایی و شهری در حریم رودخانه‌ها نیازمند نظارت دقیق بر رعایت قانون و ملاحظات زیست‌محیطی است. در غیر این صورت شاهد تخریب محیط‌زیست خواهیم بود.

کد خبر 443165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha