شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: یکی از مباحث مهمی که با سلامت شهروندان و محیط‌ زیست شهری در ارتباط است، زباله‌های عفونی هستند که در استان لرستان توسط مراکز درمانی، مطب‌ها، کلینیک‌ها و... تولید و سپس در محیط‌های شهری همراه با زباله‌های عادی رها می‌شوند؛ موضوعی که می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد.

پسماندهای بیمارستانی

طی سال‌های گذشته مقرر شد زباله‌های عفونی تمامی مراکز درمانی و مطب‌ها به بیمارستان‌های مجاور منتقل و در آنجا بی‌خطرسازی شوند، اما این کار بعد از گذشت چندین سال هنوز به صورت صددرصدی انجام نمی‌شود و مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایی هستند که زباله‌های عفونی خود را در محیط رها می‌کنند.

  • مشکلات شهروندان 

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این رابطه به همشهری می‌گوید: متاسفانه برخی از مراکز درمانی و مطب‌ها زباله‌های عفونی خود را همانند زباله‌های عادی بیرون ساختمانشان قرار می‌دهند و توسط نیروهای خدمات شهرداری و همراه با زباله‌های عادی جمع‌آوری می‌شوند. «مصطفی نیک‌نژاد» می‌افزاید: این در حالی است که باید مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها، مطب‌ها و... زباله‌های عفونی تولیدی خود را جداگانه و در محلی دیگر برای تجزیه یا تفکیک قرار دهند، نه این‌که آنها را در کنار زباله‌های عادی سایر شهروندان بگذارند. وی بیان می‌کند: با یک گشت کوتاه در سطح شهر به راحتی می‌توان این موضوع را مشاهده کرد. باید با افراد خاطی برخورد شود تا هیچ‌گونه خطری برای سلامت شهر و مردم ایجاد نشود. فرض کنید زباله‌ها چند ساعت دیرتر جمع‌آوری شوند، گربه‌ها پلاستیک‌ها را پاره می‌کنند و زباله‌ها در کوچه‌ها رها می‌شوند!

  • نباید از کنار سلامت مردم گذشت

شهروند دیگری عنوان می‌کند: زباله‌های عفونی هم مثل زباله‌های خانگی دارای شیرابه‌هایی هستند که بعد از پاره شدن پلاستیک‌ها بیرون می‌ریزند و سلامت شهری و زیستی را به خطر می‌اندازند. «زینب پیرزاد» می‌گوید: لازم است دانشگاه علوم پزشکی و اداره محیط ‌زیست فکری به حال مطب‌ها و مراکز درمانی بکنند که زباله‌های عفونی تولید می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان با موضوعاتی که با سلامت مردم در ارتباط هستند، کنار آمد و هیچ‌گونه برخورد یا نظارت قاطعی نداشت.

  • ۲۰ درصد پسماندهای بیمارستانی نیازمند بی‌خطرسازی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست لرستان در این زمینه به همشهری می‌گوید: زباله‌های عفونی یکی از مباحث زیست‌محیطی استان هستند. زباله‌های عفونی جزو پسماندهای بیمارستانی به شمار می‌روند که به ۴ گروه پسماندهای عفونی، پسماندهای شیمیایی و دارویی، پسماندهای تیز و برنده و پسماندهای عادی تقسیم می‌شوند. «الهام برنا» ادامه می‌دهد: از مجموع کل پسماندهای بیمارستانی تولید شده، ۲۰ درصد پسماندهای عفونی و تیز و برنده و شیمیایی و دارویی هستند که به بی‌خطرسازی نیاز دارند و مابقی پسماندهای تولیدی عادی محسوب می‌شوند.

وی بیان می‌کند: اما برای مراکز درمانی، طبق ماده ۷ مصوب هیات وزیران در سال ۸۷، ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی تعیین تکلیف شده است و اگر مراکز درمانی و بهداشتی برنامه اجرایی برای بی‌خطرسازی پسماندها نداشته باشند، اجازه فعالیت ندارند. این مسئول می‌افزاید: یکی دیگر از مصوبات این حوزه استفاده مراکز دندانپزشکی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و... که پسماند پزشکی تولید می‌کنند، از امکانات بی‌خطرسازی بیمارستان‌های مجاور است. وی می‌گوید: هزینه خرید دستگاه بی‌خطرسازی زباله‌ها بسیار بالاست و هر پزشکی نمی‌تواند آن را تهیه کند. آنها می‌توانند از امکانات بیمارستان‌های مجاور خودشان استفاده کنند.

  • میزان تولید پسماندهای عفونی در استان

برنا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تولید پسماندهای عفونی در استان نیز اشاره و اظهار می‌کند: بیشترین میزان تولید پسماندهای عفونی در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. البته میزان تولید این پسماندها با نوع جراحی‌ها و بستری‌ها مرتبط است. وی ادامه می‌دهد: در استان هر تخت بیمارستانی فعال بین ۳ تا ۴ کیلوگرم پسماند عفونی تولید می‌کند و در سال میزان تولید پسماندهای عفونی استان به بیش از ۳۵۰ تن می‌رسد. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست لرستان با اشاره به وجود ۴۲ بیمارستان در استان اظهار می‌کند: این تعداد بیمارستان در سال ۱۹۴ هزار و ۷۶۴ کیلوگرم پسماند عفونی، ۹۷۳۸ کیلوگرم پسماند تیز و برنده و ۳۰۶ هزار و ۵۵۸ کیلوگرم پسماند شیمیایی تولید می‌کنند.

این مسئول می‌افزاید: همچنین در سطح استان یک هزار و ۱۱۰ مرکز درمانی وجود دارد که این تعداد مراکز نیز در سال ۱۵۳ هزار و ۸۴۶ کیلوگرم پسماند عفونی، ۴۳ هزار و ۹۵۶ کیلوگرم پسماند شیمیایی، ۷ هزار و ۶۹۲ کیلو گرم پسماند تیز و برنده تولید می‌کنند. وی بیان می‌کند: باید گفت تمامی تخت‌های بیمارستانی زباله‌های عفونی تولید نمی‌کنند. در مجموع، از کل میزان زباله تولید شده به ازای هر تخت، تنها ۲۰ درصد آن عفونی است و بقیه جزو زباله‌های عادی محسوب می‌شوند.

  • عدم تفکیک ۱۰۰ درصدی زباله های عفونی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست لرستان به موضوع بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان تفکیک زباله‌های عفونی به صورت صددرصد انجام نمی‌شود. اما همین تفکیکی که صورت می‌گیرد زمینه را برای بی‌خطرسازی زباله‌ها فراهم می‌کند که قابل پذیرش است و در روند بی‌خطرسازی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

«الهام برنا» بیان می‌کند: البته بی‌خطرسازی‌ پایان کار از بین بردن زباله‌های عفونی نیست و بسیاری از فعالان زیست‌محیطی معتقدند این زباله‌ها بعد از بی‌خطرسازی باید در بیرون شهر سوزانده و در خاک دفن شوند. هرچند برای سوزاندن آنها نیز باید سیستم کنترل هوا به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی برای مردم وجود داشته باشد. وی می‌گوید: سیستم کنترل هوا نه‌تنها در لرستان بلکه در سراسر کشور وجود ندارد و دلیلش هم هزینه سنگین خرید آن است که حتی از عهده وزارت بهداشت خارج است. این مسئول ادامه می‌دهد: بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در لرستان تابع کل کشور است و هیچ مرحله یا فرآیندی در کشور برای انجام این کار نیست که در لرستان وجود نداشته باشد.

کد خبر 442996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha