مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

پیام خانلری‌- دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا: چندی پیش سازمان جهانی بهداشت (WHO) فرسودگی شغلی یا کارزَدگی را رسما یک بیماری اعلام کرد.

پيام خانلرى‌

 این بیماری از سال ۲۰۲۲ میلادی به طور جهانی به رسمیت شناخته می‌شود و نمونه‌هایی برای تشخیص، درمان و پوشش‌دهی علائم فرسودگی شغلی برای ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و بیمه‌گران فراهم خواهد شد.

  •  احساس کمبود انرژی، خستگی و فرسودگی
  • ٢. افزایش فاصله روحی با شغل یا احساسات منفی‌گرایی یا احساس پوچی نسبت به شغل
  • ٣. کاهش کارآمدی حرفه‌ای و شغلی

فرسودگی شغلی به سلامت، شادی، روابط و عملکرد شغلی آسیب می‌رساند و بهره‌وری افراد را به شدت کاهش می‌دهد. برای این‌که بدانید آیا دچار فرسودگی شغلی شده‌اید یا خیر بهترین راه این است که عملکرد خود را با یک سال گذشته مقایسه کنید. اگر احساس کردید که عملکرد شما کاهش یافته است، نشانه‌ فرسودگی شغلی در شماست. نشانه دیگرِ فرسودگی زمانی است که همیشه احساس خستگی می‌کنید و این خستگی می‌تواند احساسی، روانی یا فیزیکی باشد. نبود انگیزه برای انجام کار، احساسات منفی، افت عملکرد شغلی و استرس از دیگر نشانه‌های فرسودگی شغلی است. اگر به فرسودگی شغلی دچار شده‌اید و این علائم را دارید باید چه کارهایی انجام بدهید؟  

یکی از راهکارهای مهم برای خلاص شدن از فرسودگی و خستگی، استراحت و خواب کافی است. با توجه به این‌که تحقیقات نشان می‌دهد داشتن کمتر از ۶ ساعت خواب در شب یکی از عوامل خطر برای فرسودگی شغلی است به خصوص که خواب ضعیف می‌تواند بر عملکرد و بهره‌وری شغلی شما تأثیر منفی داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود افراد در ٢٤ ساعت حداقل ٧ ساعت بخوابند علاوه بر این خواب می‌تواند حافظه شما را بهبود ببخشد.  

علاوه بر خواب کافی، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب، پیاده‌روی یا ملاقات با دوستان و وقت گذراندن با خانواده می‌تواند در درمان و جلوگیری از فرسودگی شغلی به شما کمک کند.  همان‌طور که فناوری جدید می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شود به همان میزان نیز می‌تواند فشارهای حاصل از کار را به زمان‌هایی که با خانواده هستید، تعطیلات و هنگامی که مشغول انجام فعالیت‌های اجتماعی هستید منتقل کند، بنابراین بهتر است با خاموش کردن تلفن‌ همراه و انتخاب زمان‌هایی مشخص برای حضور در فضای مجازی از فشارهای کاری کم کنید. با توجه به این‌که نگرانی از فراموش کردن کارها باعث فرسودگی می‌شود به همین دلیل بهتر است یک فهرست از کارهایی که باید روزانه انجام بدهید در دفتر یادداشت خود بنویسید و روزانه آن را بررسی کنید.

کد خبر 442978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار همدان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha