یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت: تنها راه مقابله با گروههای جنایتکار، اتحاد مردم و کمک به نیروهای امنیتی است تا از شهروندان و استقلال کشور دفاع کنند.

عبدالله عبدالله

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «عبدالله عبدالله» این اظهارات را در واکنش به افزایش حمله‌های انتحاری و انفجارها در شهر کابل مطرح کرده است.

وی در فیسبوک نوشت: «متأسفانه شهر کابل در هفته‌های اخیر شاهد چند حمله تروریستی خونبار بود.»

عبدالله عاملان این حوادث خونبار که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، «تروریست های کوردل» معرفی کرد که از «جاده انسانیت و اسلامیت» خارج شده اند.

کابل در آستانه عید سعید فطر، شاهد ماجراهای غم انگیزی است که خانواده های زیادی را سیاهپوش کرده است. ماجراهایی که به اعتقاد شهروندان کابل، ریشه در اختلافات سیاسی و بی توجهی به مسایل امنیتی دارد. موضوعی که بارها از سوی دولتمردان این کشور رد شده است.

طی هفته جاری، چندین عملیات تروریستی، انتحاری و جنایی در کابل و سایر استانهای این کشور به وقوع پیوست، که منجر به جان‌باختن شماری از افراد نظامی و غیر نظامی شد.

صبح امروز وزارت امور داخله افغانستان از انفجار در خودرو دانشجویان دانشگاه برهان الدین ربانی کابل خبر داد.

«نصرت رحیمی»، سخنگوی وزارت داخله این کشور می‌گوید انفجار یک بمب مغناطیسی در خودرو حامل دانشجویان یک کشته و ۱۷ زخمی برجای گذاشت.

دو انفجار دیگر نیز در همین محل رخ داد که هر سه انفجار از بمب‌های مغناطیسی بود.

وزارت داخله اعلام کرد فردی که در این حادثه جان باخت یک مغازه دار است.

بر اساس این گزارش، در میان مجروحان، یک خبرنگار و پنج نیروی امنیتی نیز دیده می‌شوند.

پیش از این نیز، کاروان نیروهای خارجی در «قلعه‌وزیر» از حوزه نهم پلیس کابل، مورد حمله خودرو بمب گذاری شده از سوی طالبان قرار گرفت.

وزارت داخله افغانستان اعلام کرد در این حمله چهار شهروند غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند.

دفتر مطبوعاتی نیروهای خارجی در کابل نیز در گفت و گو با رسانه ها از مجروح شدن چهار نظامی آمریکایی در این واقعه خبر داد، اما اطلاعیه طالبان تاکید دارد که در این عملیات انتحاری ۱۰ نظامی آمریکایی کشته شدند.

همچنین روز قبل ازحمله به کاروان آمریکایی ها، یک فرد انتحاری از گروه تروریستی داعش هنگام خروج دانشجویان دانشگاه نظامی مارشال فهیم، جلیقه انفجاری خود را مقابل در ورودی این دانشگاه منفجر کرد که منجر به کشته شدن شش دانشجوی نظامی و مجروح شدن ۱۶ نفر شد که چهار نفر از مجروحان، غیرنظامی بودند.

نکته جالب اینکه در ۲۹ مهرماه سال گذشته و همچنین ۹ بهمن ماه ۹۷ به این دانشگاه حمله شد و تکرار این حمله در سال جدید نمایانگر ساختار شکننده امنیتی در کابل است.

طی هفته گذشته، در استانهای افغانستان نیز، دهها سرباز ارتش و پلیس در عملیات های نظامی و انتحاری طالبان و داعش کشته و مجروح شدند. کشته شدن ۱۹ نظامی در شهرستان «چهارچینو» ارزگان، تازه ترین نمونه آن است.

هر چند نهادهای امنیتی افغانستان از وارد کردن تلفات سنگین به طالبان و کشف و نابودی دو زندان این گروه مسلح طی هفته گذشته می گویند، اما آمارها از کشته شدن دستکم ۱۰۵ نیروی امنیتی و خیزش مردمی در این هفته حکایت دارد.

همچنین دهها غیرنظامی نیز از سوی طالبان و حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان، کشته و مجروح شده اند.

حمله طالبان به قرارگاههای امنیتی شهر کابل نیز از دیگر مواردی است که خواب را از چشمان شهروندان پایتخت ربوده است. گزارش‌ها از حمله طالبان به چهار قرارگاه امنیتی طی یک ماه گذشته حکایت دارد.

علاوه بر حملات نظامی گروههای مخالف دولت افغانستان، افزایش جرایم جنایی نیز، شهروندان پایتخت را نگران ساخته است.

هفته گذشته نزدیک به ۲۰ نفر در پایتخت افغانستان طی حوادث جنایی جان خود را از دست داده‌اند. جان باختن دستجمعی هفت عضو یک خانواده در منطقه «کارته سخی» کابل، نمونه وحشتناک این حوادث جنایی است.

ترور یک تاجر در «شهرنو» کابل، ترور یک عالم دینی در «کارته نو» پایتخت، ترور مشاور ریاست اجرایی در استان قندوز و ترور چندین تن دیگر، از موارد خبرساز، طی هفته گذشته بود.

همچنین چند روز قبل، یک جوان ۲۱ ساله که تصمیم داشت بعد از عید سعید فطر مراسم عروسی اش را برگزار کند، در منطقه «چهل‌ستون» شهر کابل با ضربات چاقوی سارقان به قتل رسید.

هر چند وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید طی روزهای گذشته دهها تن از مجرمان عضو گروههای سازمان یافته را در پایتخت این کشور بازداشت کرده‌اند، اما شهروندان این شهر می گویند تلاش نیروهای امنیتی کافی نیست.

کد خبر 442653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha