سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

نسیم زمانی- اصفهان- خبرنگار: بهمن ماه سال گذشته بود که تصمیم بر بازگشایی زاینده‌رود برای مدت محدودی گرفته شد و به دنبال این اتفاق، اصفهان با بارش‌های متناوبی روبه‌رو شد که تصوراتی مبنی بر احتمال طولانی شدن زمان جاری بودن زاینده‌رود را ایجاد کرد.

حسین محمدرضایی

اکنون سوال آن است که به دنبال بارش‌های اخیر برف و باران در شرق و غرب استان اصفهان، این جاری بودن تا چه زمان ادامه دارد و آیا کشاورزان برای کشت تابستانه خود می‌توانند به جاری بودن این رود امیدوار باشند. در این باره «حسین محمدرضایی» عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، با همشهری گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

  • با توجه به بارندگی‌های اخیر، آیا زمان جاری بودن زاینده‌رود طولانی‌تر خواهد بود؟

بر اساس مصوبه شورای هماهنگی زاینده‌رود توسط وزارت نیرو قرار بر آن بود که تا ۲۰ خرداد زاینده‌رود جاری باشد. بعد از آن هم وزارت نیرو تصمیمی برای جریان آب نگرفته است که باید هرچه سریع‌تر این تصمیم اتخاذ شود تا کشت تابستانه کشاورزان به‌موقع انجام شود.  

  • آبی که فعلا جاری است تا چه میزان در رونق کار کشاورزان موثر بوده است؟

آبی که در زمان حال برای کشاورزی رهاسازی شده برای کشت غله در نظر گرفته شده است و به علت تاخیر در کشت غله، شاهد افت عملکرد محصول غله کشاورزان خواهیم بود و به همین دلیل، درآمد چندانی نصیب کشاورز نخواهد شد. باید شورای هماهنگی زاینده‌رود هرچه زودتر جلسه‌ای برگزار و برای در نظر گرفتن آب در فصل تابستان به کشاورزان مصوبه‌ای ابلاغ کند. در زمان حال، کشت نیمه‌کاره کشاورزان با آبی که رهاسازی شده است به ثمر می‌نشیند، اما برای ادامه کشت و کشت تابستانه کشاورزان باید آب تا اواخر شهریور باز باشد.

  • ازدیدگاه شما چنین اقدامی چقدر امکان‌پذیر است؟

اگر در سال جاری با این حجم از بارندگی آب صیفی به کشاورزان داده نشود، پس چه زمانی شاهد احقاق حقوق حقابه‌داران و کشاورزان خواهیم بود؟ طی سال‌های قبل، میانگین بلندمدت بارندگی حوضه کوهرنگ از سرشاخه‌های زاینده‌رود ۱۳۵۰ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با سال جاری با بارندگی بیش از میانگین، باید آب کشت کشاورزی و آب محیط‌ زیست به صورت کامل محقق شود.

کد خبر 442647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha