دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

نفیسه زمانی‌نژاد- اصفهان- خبرنگار: افزایش ۲ برابری تولید گندم در اصفهان نسبت به سال قبل از خبرهای خوشایندی است که از سوی مسئولان اعلام می‌شود، در حالی ‌که در سال‌های گذشته به دلیل کم‌آبی، تولید گندم در این استان با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بود.

تولید گندم
  • اثر بارش‌ها در تولید گندم

«اسماعیل اسفندیاری» مجری طرح گندم وزارت کشاورزی، در این باره می‌گوید: با آن‌که خسارت سیل به تولید گندم در استان‌های خوزستان و گلستان حاد بوده است در مجموع، افزایش بارش‌ها آثار مثبتی در تولید این محصول در کشور داشته است، به ‌طوری ‌که وضعیت تولید گندم در سال جاری عالی خواهد بود و نه‌تنها نگرانی از بابت میزان تولید گندم برای سال زراعی جاری نداریم، بلکه معتقدیم که میزان تولید این محصول در کشور از سال آینده بیشتر است و دولت نیز مقدار بیشتری از گندم را از کشاورزان به‌ صورت خرید تضمینی جمع‌آوری می‌کند. در اصفهان نیز بر اساس آمار موجود سازمان جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت گندم این استان با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در سال جاری به ۶۵ هزار و ۲۳۹ هکتار آبی و ۲۶ هزار و ۱۵ هکتار دیمی رسیده است.

گفتنی است که این افزایش سطح زیر کشت در حالی‌ اتفاق افتاده است که سال گذشته بنا به گفته «محمودرضا افلاکی» مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان، مساحت کشت گندم به دلیل خشکسالی و نبود منابع آبی کافی به ۷ هزار هکتار رسیده‌ بود. استانی که همواره در تولید بسیاری از محصولات مانند گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ و ماهیان زینتی و گرمابی در کشور رتبه نخست را داشته بروز پدیده خشکسالی و کم‌آبی در سال‌های اخیر، بخش کشاورزی منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده بود و امسال با توجه به بارش‌های پی‌درپی، تا حدودی این معضل رفع شده است.

  • تولید ۳۰۰هزار تن گندم

«منصور قماشی» مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، از تولید ۳۰۰ هزار تن گندم در این استان در سال زراعی جاری خبر می‌دهد که با توجه به بارندگی‌های اخیر و جریان زاینده‌رود تولید این محصول افزایش ‌یافته است.  به گفته این مسئول، اصفهان با وجود تولید گندم از استان‌های واردکننده این محصول هم به شمار می‌آید، به نحوی که گندم از استان‌های دیگر وارد و با گندم تولیدی اصفهان ترکیب می‌شود.

وی نیاز استان به گندم را برای تولید آرد حدود ۵۰۰ هزار تن عنوان می‌کند که ۳۰۰ هزار تن آن در استان تولید می‌شود.  این مسئول در ادامه بیان می‌کند: مساله‌ای که در این میان وجود دارد و می‌بایست با تدابیری مانع آن شد احتمال احتکار و قاچاق گندم است که به علت اختلاف نرخ خرید گندم تضمینی با قیمت این محصول در بازار اتفاق می‌افتد؛ همان‌طور که چنین مشکلی هم‌اکنون در استان‌های جنوبی که زمان برداشت گندمشان فرارسیده، ایجاد شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی دلایلی چون افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز خوراک دام و طیور و تامین نشدن به‌موقع نهاده‌ها را از عوامل قاچاق گندم می‌داند، چراکه باعث می‌شود عده‌ای از گندم به ‌عنوان خوراک دام و طیور استفاده کنند و دولت می‌تواند با راهکارهایی مانند تأمین خوراک دام و طیور، پرداخت به‌موقع خرید گندم و ارائه کود شیمیایی یارانه‌ای مانع از قاچاق این محصول شود.

  • خرید تضمینی گندم

خرید تضمینی گندم از اقداماتی است که هر سال توسط دولت انجام می‌شود و امسال با توجه به افزایش برداشت گندم این انتظار می‌رود که خرید تضمینی با نرخ بالاتر و ساماندهی بیشتری انجام شود. قطعاً قیمت بالاتر کشاورزان را به کشت و تولید بیشتر ترغیب خواهد کرد و امیدواری بیشتری برای تولید خواهند داشت.

در این زمینه، «مهران توکلی» کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، می‌گوید: سال گذشته ۳۴ هزار هکتار گندم در استان داشتیم که از مجموع ۱۵۷ هزار تن تولید، ۱۰۰ هزار تن آن به صورت خرید تضمینی انجام شد. وی با اشاره به به افزایش ۲ برابری تولید گندم برای سال جاری می افزاید:  در سال زراعی جاری، مجموع ۹۱ هزار و ۲۵۴ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیمی استان است که با چند روز تأخیر نسبت به سال گذشته، برداشت آن از اوایل خرداد آغاز شد. وی یادآور می‌شود: ۲۰۰ هزار تن از این تولیدات به ‌صورت تضمینی در مراکز خریدی که برای جمع‌آوری محصول کشاورزان این استان ساماندهی شده است از کشاورزان خریداری خواهد شد.

سال گذشته هم که فقط ۳۴ هزار هکتار گندم در استان داشتیم، از مجموع ۱۵۷ هزار تن تولید ۱۰۰ هزار تن آن به صورت تضمینی خریداری شد.  به گفته کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، بر اساس مصوبه هیات دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری ۱۷ هزار ریال تعیین و ابلاغ‌ شده است. این رقم نرخ نهایی خرید گندم است که به ‌صورت رسمی به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ‌ شده و به استان‌ها ارسال شده است.

  • مناطق زیر کشت گندم

به گفته «محمودرضا افلاکی» مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، در مناطق گرم استان که شامل شهرستان‌های کاشان، اردستان، نطنز، نائین و خور و بیابانک است، درمجموع ۳۸۶۳ هکتار اراضی زیر کشت گندم رفته است و تولید ۱۵ هزار و ۵۵۷ تن گندم پیش‌بینی می‌شود. در مناطق معتدل شهرستان‌های اصفهان، شاهین‌شهر، تیران و کرون، شهرضا، دهاقان، فلاورجان، نجف‌آباد، مبارکه، لنجان و خمینی‌شهر ۱۹ هزار و ۹۳۰ هکتار کشت گندم آبی و ۲۸ هزار و ۱۳۱ هکتار کشت گندم تاخیری و پیش‌بینی برداشت ۲۱۸ هزار و ۶۲۸ تن گندم را شاهد خواهیم بود. در مناطق سرد استان، شهرستان‌های چادگان، فریدن، بوئین و میاندشت، فریدون‌شهر، گلپایگان، خوانسار و سمیرم به میزان ۱۳ هزار و ۳۱۵ هکتار گندم آبی و ۲۵ هزار و ۸۳۰ به صورت دیم گندم کشت شد که پیش‌بینی برداشت ۷۴هزار و ۹۴۹ تن برداشت را خواهیم داشت.

کد خبر 442643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha