مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

فرزاد عسگری- البرز- خبرنگار: زنان خانه‌دار که بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، اوقات فراغت زیادی دارند و بخش اعظمی از وقت آنها در خانه صرف خانواده می‌شود.

دوره های آموزشی زنان خانه دار در البرز

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، وضعیت تورم بازار و کافی نبودن درآمدها، زنان خانه‌دار می‌توانند با فعالیت و کسب درآمد خود، به اقتصاد خانواده کمک کنند. مشاغلی که برای زنان خانه‌دار تعریف می‌شود، باید طوری باشد که تمام شرایط بانوان در آن لحاظ شده و فارغ از جنبه سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، بتواند درآمدزا و پول‌ساز نیز باشد. اخیرا کلاس‌های رایگان مهارت‌آموزی برای بانوان در نظرآباد برگزار می‌شود. کلاس‌هایی که با تعلیم مهارت‌های خاص نوین و سنتی به زنان خانه‌دار، زمینه شاغل شدن و کسب درآمد آنها را فراهم می‌کند.

  • کار برای افزایش روحیه و کسب درآمد

یکی از کارآموزان کلاس‌های مهارت‌آموزی دررشته چرم‌دوزی می‌گوید: ۲۱ سال خانه‌دار بودم و بیشتر وقتم به بطالت می‌گذشت. برای سرگرمی و سپری کردن اوقات فراغتم در کلاس‌های چرم‌دوزی رشته کیف ثبت‌نام کردم، اما بعد از مدتی حس کردم می‌توانم به این موضوع به عنوان یک شغل نگاه کنم، به همین خاطر به طور جدی کلاس‌ها را ادامه دادم و چرم‌دوزی مقدماتی را آموختم.  

«زهرا زاعدار» با بیان این‌که از دوخت کیف‌های کوچک و ساده شروع کردم و تولیدات خودم را بین دوستان و آشنایان فروختم، می‌افزاید: حالا بعد از گذشت یک سال، تولیدات حرفه‌ای‌تری دارم و با چند فروشگاه محصولات چرمی در ارتباطم که محصولات من را می‌فروشند.
وی با اشاره به تاثیر مثبت شاغل بودن خود در زندگی شخصی‌اش ادامه می‌دهد: وقتی اوقات بیکاری خودم را با چرم‌دوزی پر می‌کنم، آرامش خاصی می‌گیرم و اضطراب از من دور می‌شود، به طوری که هر لحظه دوست دارم مشغول دوخت و دوز باشم.  به گفته وی، علاوه بر اینها، با فروش محصولات درآمد نسبتا خوبی دارم که برای مخارج شخصی خودم کفایت می‌کند و به نوعی توانستم در این سن و سال مستقل شوم. حتی قصد دارم با افزایش تولیداتم، برای حداقل یکی ۲ نفر دیگر از خانم‌های خانه‌دار نیز اشتغالزایی کنم.

وی که از وضعیت اشتغال خود راضی است، با بیان این موضوع که همه زنان خانه‌دار باید برای افزایش روحیه خود تحرک داشته باشند، می‌گوید: بانوان خانه‌داری که صرفا به امور خانه مشغول هستند و دغدغه‌ای جز پخت و پز ندارند، زودتر پیر می‌شوند، بنابراین باید از اوقات فراغت خود به نحو احسن استفادهکنند.

  • آرزوی تاسیس کارگاه و اشتغالزایی

یکی دیگر از هنرجویان قدیمی کارگاه‌های آموزش مهارت در نظرآباد که در زمینه قلم‌زنی فعالیت می‌کند، می‌گوید: یک فرزند ۵ ساله دارم و خودم سرپرست خانوار هستم. قبل از این، در یک شرکت تولید سبزیجات بسته‌بندی کار می‌کردم، اما حالا در خانه خودم، صنایع‌دستی قلم‌زنی تولید می‌کنم و طبق قراردادی که با چند فروشگاه دارم به آنها می‌فروشم و به‌تازگی چند شاگرد نیز گرفتم که به آنها اصول قلم‌زنی را آموزش دهم.

«مینا پیشگاهی» یکی از آرزوهایش را تاسیس یک کارگاه قلم‌زنی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی از رویاهایی که در سر می‌پرورانم و قصد دارم به‌زودی جامه عمل به آن بپوشانم، تاسیس یک کارگاه قلم‌زنی مجهز است تا بتوانم این محصول سنتی و زیبا را به همه نقاط کشور عرضه کنم و از همه مهم‌تر برای زنان سرپرست خانوار مانند خودم نیز اشتغالزایی کنم.

  • رونق اقتصادی با بهره‌گیری از صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظرآباد با اشاره به اهمیت آموزش مهارت به بانوان خصوصا زنان خانه‌دار می‌گوید: با توجه به این‌که اشتغالزایی برای بانوان از دستورالعمل‌های مهم سازمان میراث فرهنگی است، از سال ۹۲ کلاس‌هایی با عنوان کلاس‌های مهارت‌آموزی در ۴ رشته در نظرآباد برگزار شد.

«مهدی کاظمی» با اشاره به این‌که با گذشت زمان رشته‌های آموزشی دیگری نیز به این مجموعه اضافه شد، عنوان می‌کند: اکنون کلاس‌های کاملا رایگان آموزش چرم‌دوزی در ۲ رشته کیف و کفش، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قلم‌زنی، چهل‌تیکه‌دوزی، میناکاری، سوزن‌دوزی و بافتنی‌های سنتی البرز در نظرآباد برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که رویکرد و هدف این کلاس‌ها، ایجاد شغل در خانه‌ها برای بانوان خانه‌دار است ادامه می‌دهد: اگرچه امکان ثبت‌نام آقایان نیز در این کلاس‌ها وجود دارد اما تاکنون مخاطب بیشتر این دوره‌ها، زنان خانه‌دار بوده‌اند که ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها سرپرست خانوار هستند و با مهارت‌هایی که می‌آموزند، کسب درآمد می‌کنند.  

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظرآباد، در هر ترم آموزشی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کلاس‌های رایگان شرکت می‌کنند و در پایان هر دوره، محصولات تولیدی هنرجویان در نمایشگاه‌های شهرستانی و استانی در معرض نمایش قرار می‌گیرد. وی با اشاره به این‌که تاکنون ۵ هزار نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، می‌افزاید: پس از پایان دوره‌های آموزشی به هنرجویان مستعد وام ۱۰ میلیون تومانی ایجاد مشاغل خانگی با بازپرداخت ۴ درصد تعلق می‌گیرد تا هنرجویان بتوانند به طور مستقل درآمدزایی داشتهباشند.

کاظمی با بیان این‌که امکان برخورداری از بیمه هنرمندان سازمان تامین اجتماعی، بیمه عشایری و روستایی نیز برای هنرجویان فعال در زمینه‌های هنری وجود دارد می‌افزاید: درواقع تمام زمینه‌ها برای کمک به ایجاد شغل برای بانوان خانه‌دار فراهم شده است تا بتوانند علاوه بر سرگرمی، درآمدزایی نیز داشته باشند.

کد خبر 442641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha