مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

لیلا فخیم-البرز - خبرنگار: پویانمایی و انیمیشن امروزه بخش اعظمی از زندگی مردم به‌خصوص کودکان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

انیمیشن

این هنر جذاب و زیبا خود را طوری در زندگی جاری کرده که کارگردانان بزرگ به تولید آثار فاخر در این بخش پرداخته‌اند. این هنر امروزه به دلیل کاربردهای گسترده و جذابیت بسیار، جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. با این همه نبود امکانات مناسب و بازار کار محدود در استان موجب شده است تا جوانان علاقه‌مند و مستعد این شاخه هنری برای دستیابی به شرایط حرفه‌ای بهتر راه تهران  را در پیش بگیرند.

  • ضرورت حمایت نهادهای فرهنگی 

یک هنرمند انیماتور البرزی با اشاره به تفاوت هنرهای انیمیشن و تصویرسازی می‌گوید: هنر تصویرسازی در دل انیمیشن قرار دارد. هرچند انیمیشن بیشتر در سینما و تلویزیون مطرح می‌شود، اما تصویرسازی بیشتر در مطبوعات و انتشارات مورد استفاده قرار می‌گیرد. انیمیشن جزو هنرهای بسیار کاملی است که شامل مجسمه‌سازی، بازیگری و موسیقی نیز می‌شود.

«محمد کاشی» ادامه می‌دهد: هنرمندان بسیاری در کرج سکونت دارند که به دلیل تجمع اغلب امکانات در تهران، به کار و فعالیت در کرج تمایل چندانی ندارند. ما باید با برگزاری جلسات آموزشی و ورک‌شاپ‌ها در کرج به‌تدریج البرز را نیز به سطح فعالیت‌هایی که در تهران انجام می‌شود برسانیم.

این هنرمند با تاکید بر آثار مثبت برپایی کارگاه‌های هنری و آموزشی در شهر ادامه می‌دهد: با برگزاری جلسات آموزشی علاوه بر کشف استعدادها که به خودکفایی سیمای البرز در زمینه تولید محصولات پویانمایی منجر می‌شود، علاقه‌مندان به رشته‌های هنری می‌توانند با صرف هزینه و زمان کمتری از مباحث آموزشی ارائه‌شده بهره‌مند شوند؛ هرچند برای رساندن البرز به جایگاه مطلوب در زمینه هنر انیمیشن و تصویرسازی به حمایت نهادها و مسئولان فرهنگی و تبلیغات بیشتری نیازمندیم.

  • چند هنر در دل یک هنر

دیگر انیماتورهای البرزی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در زمینه هنر پویانمایی می‌گوید: با وجود این‌که در استان البرز هنرمندان خوب و مستعدی سکونت دارند که می‌توانند در این زمینه به فعالیت بپردازند اما هم‌اکنون تهران مرکز تجمع و فعالیت حرفه‌ای آنها شده است. علت این موضوع را نیز باید در جای خالی امکانات و نبود زیرساخت‌های مناسب در استان جست‌وجو کنیم. «محمد خسروی» ادامه می‌دهد: تاکنون شاهد فعالیت‌های خاصی از سوی سیمای البرز در زمینه پویانمایی نبوده‌ایم و به طور کلی استان البرز در مقایسه با استان‌هایی مانند اصفهان، همدان و خراسان از حرکت منسجم و قابل توجهی در عرصه انیمیشن برخوردار نبوده است.

وی اضافه می‌کند: اگرچه تاکنون بسیاری از هنرجویان مستعد البرزی که در مراکز آموزشی، مراحل تولید و ساخت هنر پویانمایی را آموخته‌اند جذب بازار کار شده‌اند، اما این افراد همچنان در پایتخت فعالیت‌های حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنند؛ زیرا زمینه کار در البرز هنوز برای آنها مهیا نشده است.

این هنرمند می‌گوید: پویانمایی هنری است که چندین هنر دیگر را نیز در دل خود جای داده است؛ بنابراین حتی می‌تواند از هنر هفتم نیز تاثیرگذارتر باشد، زیرا کاربردهای گسترده‌ای دارد به گونه‌ای که در تئاتر، سینما، تبلیغات و آموزش نیز از این هنر استفاده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: از طرفی در گذشته فقط افرادی وارد این عرصه می‌شدند که از توانایی بالایی در زمینه طراحی برخوردار بودند؛ اما اگر جنبه‌های خلاقانه انیمیشن در کنار جنبه‌های اجرایی آن بیشتر معرفی شود نیروهای خلاق بسیاری می‌توانند به دنیای این هنر بپیوندند و بدانند حتی در صورتی که توانایی بالایی برای طراحی ندارند می‌توانند با بهره‌گیری از نیروی خلاقیت خود در این عرصه به فعالیت بپردازند.

  • فیلمنامه خوب کم داریم

دیگر هنرمند البرزنشین فعال در عرصه انیمیشن با اشاره به دلایلی که موجب تولید انیمیشن‌هایی با کیفیت نامطلوب می‌شود می‌گوید: بخش مهمی از این ضعف به موضوع فیلمنامه بازمی‌گردد؛ زیرا فیلمنامه‌هایی که در کشور ما نوشته می‌شوند چندان مناسب انیمیشن نیستند. «علی پیرنیا» ادامه می‌دهد: پرداختن به شخصیت‌های اساطیری هرچند در جای خود خوب است و در کشورهای غربی نیز ابرقهرمان‌ها به صورت انیمیشن به تصویر کشیده می‌شوند، اما موضوع اینجاست که انیمیشن، فانتزی خاصی درون خود دارد که باید به آن توجه شود.

وی اضافه می‌کند: برای ساخت انیمیشن خوب باید سراغ موضوعاتی رفت که مورد پسند کودکان قرار می‌گیرد اما مشکل اینجاست که ما فیلمنامه‌نویس و نویسنده خوب کم داریم؛ در صورتی که انیماتور و کارگردان‌های خوب در جامعه ما کم نیستند. پیرنیا می‌گوید: ظرفیت البرز در زمینه انیمیشن بسیار بالاست، به طوری که بسیاری از هنرمندان البرزی که در این زمینه به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند، آثار خود را در تهران ارائه و تولید می‌کنند یا در شرکت‌های تولیدکننده انیمیشن پایتخت مشغول به فعالیت هستند. بنابراین اگر مسئولان فرهنگی شرایط و زمینه‌هایی را ایجاد کنند که استعدادهای این هنرمندان فرصت بروز پیدا کند، می‌توانیم شاهد تولید آثار خوب و باکیفیتی در البرز باشیم.

  • برگزاری جلسات و نشست‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌گوید: باید فرصتی ایجاد شود تا مجموعه‌ها کنار هم جمع شوند. اگر خود مجموعه‌های فعال در حوزه انیمیشن برای خود دلسوزی نداشته باشند، قطعا دولت هم نمی‌تواند کاری کند. «ناصر مقدم» می‌افزاید: اقداماتی که ما می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم می‌تواند شامل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد فضای همگرایی برای گردهمایی مجموعه‌ها و اقداماتی از این دست باشد و باید تشکل منسجم و هماهنگی برای حوزه انیمیشن توسط فعالان این حوزه تشکیل شود تا پیگیر مسائل، مشکلات و اولویت‌های این صنف باشد.

وی اظهار می‌کند: از نظر من باید هدف اولیه را این موضوع قرار داد که متولیان و فعالان عرصه انیمیشن جلسات بیشتری با هم به صحبت و گفت‌وگو بپردازند. باید انجمن‌ها مطالبه‌گر باشند تا ما هم بدانیم مشکلات کارشان کجاست. در البرز انجمن‌های زیادی وجود دارند که همگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ باید مشکلات را شناخت و برای حل آنها اقدام کرد. مقدم ادامه می‌دهد: ما همواره پشتیبان هنرمندان بوده و هستیم، بنابراین سعی در حل مشکلات این قشر از جامعه نیز خواهیم داشت.

کد خبر 442640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha