مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۷
۰ نفر

عاطفه جهانبخش - قزوین - خبرنگار: یکی از نقاط پربحث در حوزه ساماندهی بافت فرسوده شهری، ضلع شمالی محله آخوند است که زمین خالی ابتدای آن مورد مناقشه  برخی نهادهاست.

محله آخوند قزوین

در این زمین بعد از کش و قوس‌های فراوان پارکی ساخته شد که به‌ باور ساکنان محله به دلیل نبود هیچ فضای سبزی در آن حوالی تقریبا توانسته است بخشی از نیازهای شهروندان ساکن این محدوده و محله‌های اطراف را رفع کند. در این میان، بحث اصلی این است که این زمین که بارها طرح‌های پیشنهادی بسیاری برای آن طرح‌ریزی شده و تا مرحله اجرا هم پیش رفته است در آینده چه نوع کاربری را در خود جای خواهد داد و با توجه به ویژگی‌های محدوده‌ای که این زمین در آن قرار دارد، چه طرحی می‌تواند بهترین تصمیم برای آن باشد؟

  • عزم جدی مسئولان

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به موقعیت و وضعیت این زمین در ورودی محله آخوند گفت: این زمین صرفا مورد استفاده شهرداری نیست و ذی‌نفعان و صاحبان بسیاری دارد و در واقع ارگان‌های مختلفی در بهره‌برداری از این زمین ذی‌نفع هستند.  سعید دقیق بیان کرد: قطعه زمینی که پارک در آن طراحی شده جزو زمین‌های شهرداری به حساب می‌آمد و به دلیل این‌که بتوانیم این محدوده را برای شهروندان قابل استفاده کنیم، طرح ساخت پارک در این زمین مطرح شد و به اجرا درآمد تا تعیین تکلیف نهایی در خصوص این زمین انجام شود.

وی ادامه داد: این محدوده به دلیل بافت ویژه مسکونی و فرسوده‌ای که دارد، نیازمند عزم جدی مسئولان است تا بتوانیم بهترین خدمات را به اهالی ساکن در آن ارائه دهیم. از ابتدای شورای شهر پنجم تاکنون نیز نگاه ما به این محدوده و تمامی نقاط و محلات این بخش از شهر قزوین خاص بوده است تا خدمات شهری عادلانه و متناسب را با نیارهای شهروندان آن ارائه دهیم.

  • گسترش فضای سبز

شهردار منطقه یک قزوین با اشاره به وضعیت زمین خالی ضلع شمالی محله آخوند به همشهری گفت: مالکیت کل این زمین در اختیار شهرداری نیست و به همین دلیل امکان ارائه خدمات یکپارچه در آن از سوی مدیریت شهری وجود ندارد، اما بخش ۲ هزار متری موجود که تحت تملک شهرداری قرار داشت به صورت فضای سبز و پارک درآمد تا نیاز شهروندان به پارک رفع شود.  

اصغر بهنام‌زاده افزود: با توجه به این‌که این محدوده کمبودهای سرانه فضای سبز دارد بنابراین در صدد اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ هستیم تا بتوانیم محدوده پارک موجود تا خیابان شهید انصاری را تملک کنیم و فضای سبز موجود را گسترش دهیم.  
وی تصریح کرد: قطعه‌ای دیگر از زمین خالی این محدوده نیز که در اختیار شهرداری قرار دارد، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به صورت فضای ورزشی در اختیار شهروندان ساکن این محدوده قرار خواهد گرفت.  

  • احداث ساختمان مسکونی

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان قزوین درخصوص وضعیت زمین خالی ضلع شمالی محله آخوند به همشهری گفت: بخشی از این زمین در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران است. شرکت عمران و مسکن‌سازان به عنوان کارگزار آن در قزوین مالکیت آن را برعهده دارد و وضعیت بهره‌برداری از آن را مدیریت می‌کند.

مهدیه میرناصری توضیح داد: تاکنون چند طرح برای این زمین در نظر گرفته شده است که یکی از آنها ساخت موزه هنرهای آیینی بود، البته پس از بررسی‌های گوناگون این طرح از دستور کار خارج شد.  وی افزود: براساس اهداف دولت تدبیر و امید مبنی بر تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد، بحث احداث ساختمان مسکونی در این قطعه زمین مطرح شد که این طرح نیز در دست بررسی است و پس از توافق‌های نهایی تعیین تکلیف خواهد شد. اکنون در حال توافق با سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های پیشنهادی در این محدوده هستیم و امیدواریم در سال جاری اتفاقات خوب و مثبتی برای این زمین و اهالی ساکن در این محدوده بیفتد.  

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان قزوین خاطرنشان کرد: زمین خالی موجود در این محدوده به دلیل محصوریت و جنس خاک، آلایندگی زیست‌محیطی برای اهالی ساکن ایجاد نمی‌کند. مساحت آن نیز به اندازه‌ای نیست که بتواند مشکلاتی را نظیر برخاستن خاک در هوا در مواقع باد و نامساعد بودن جو به وجود آورد.  

محدوده زمین خالی موجود به دلیل همجواری با مجموعه تاریخی سردار، امامزاده سلطان سید محمد (ص) و نزدیکی با بسیاری بناهای تاریخی شهر می‌تواند فرصت مناسبی برای ساخت و راه‌اندازی کاربری‌های خاصی باشد که علاوه بر رفع نیازهای ساکنان به جذب گردشگر یا رشد مشارکت اجتماعی شهروندان ساکن محدوده در ارتقای کیفیت زندگی شهری کمک کند.  

  • مشکلات اهالی

یکی از شهروندان ساکن در این محدوده با اشاره به مشکلاتی که این زمین برای اهالی به وجود آورده است به همشهری گفت: این زمین در گذشته محدوده‌ای مسکونی بود که شهرداری و دیگر ارگان‌ها با خریداری واحدهای آن و تخریب این منازل این زمین را به این شکل درآوردند.  

مهدی رازقی بیان کرد: این زمین می‌تواند محلی برای احداث فضای سبز مناسب، درمانگاه متناسب با نیاز ساکنان، مجموعه ورزشی و... باشد تا شهروندان ساکن این محدوده و خیابان‌های اطراف از خدمات آن بهره‌مند شوند. متاسفانه اختلافات موجود بین نهادهای مختلف باعث شده است این زمین بعد از گذشت چندین سال همچنان خالی باقی بماند و مشکلات بسیاری را برای اهالی این محدوده ایجاد کند. این زمین خالی اکنون به پارکینگ خودروهای سنگین یا مالکان و صاحبان واحدهای تجاری اطراف تبدیل شده و آلودگی‌های بسیاری را برای این محله به ارمغان آورده است.

وی افزود: از سوی دیگر در مواقع بارندگی این محوطه خاکی پر از گل و لای می‌شود و تردد را برای اهالی با مشکل روبه‌رو می‌کند. فضای سبز تعبیه‌شده در این محدوده شاید در حالت کلی طرح خوبی باشد، اما به قدری کوچک است که پاسخگوی جمعیت ساکن در این محدوده نیست.

کد خبر 442633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha