همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: با اصلاح قانون انتخابات مجلس در خرداد ماه سال ۹۵، منتخبین باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کنند.

مجلس

ایسنا نوشت: سید اسماعیل موسوی اظهار کرد: موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ ۹۵/۳/۳ اصلاح شده و بر اساس ماده ۸ این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب نماید. در دوره گذشته در سال ۹۴ نصاب رأی آوری برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود؛ البته انتخابات در مرحله دوم و هم چنین میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه تشریح کرد: به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آرا صحیح است نه کل آرا مأخوذه آن حوزه انتخابیه. به عبارت دقیق‌تر، برای تجمیع و اعلام اسامی منتخب یا منتخبین انتخابات، آرا نامزدها بر تعداد آرا صحیح حوزه انتخابیه تقسیم و درصدگیری خواهد شد.

موسوی در پایان افزود: مطابق قانون، در صورت تساوی آرا دو یا چند نفر از آنان، ملاک انتخاب، قرعه است که در جلسه مشترک هیأت‌های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت و نامزدهای مربوطه می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

کد خبر 442619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha