یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیر ماده ایرانی باغ‌وحش دوبلین به نام «کالینی» عازم تهران شد تا برای مدتی در کنار کامران، شیر نر ایرانی قرار گیرد که حدود یک ماه پیش از بریستول انگلیس به باغ‌وحش ارم تهران فرستاده شد.

Kalini 2

به گزارش ایرنا این شیر ماده در سال ۲۰۱۵ متولد شد و چهار سال دارد. از نژاد مشابه او در جهان، تنها ۴۰۰ قلاده باقی‌مانده که باغ‌وحش تهران و دوبلین پایتخت ایرلند برای افزایش نسل و طول عمر این حیوان اقدام های انجام داده اند تا از انقراض زودهنگام آن‌ها جلوگیری کنند.

زندگی شیرها دارای ساختار اجتماعی قوی است که عموماً در گروه‌های بزرگ، زندگی پر غرور خود را سپری می‌کنند. جمعیت اصلی این نوع شیر را می‌توان در جنگل "گیر" در هند یافت.

انتقال این شیر با درخواست مقامات باغ‌وحش تهران و دوبلین و هماهنگی با سفارت کشورمان در دوبلین صورت گرفته است.

ماه گذشته کامران شیر نر ایرانی ماه گذشته از  باغ‌وحش بریستول انگلیس به باغ وحش ارم تهران منتقل شد.  

عکس روز: شیر آسیایی در تهران

از شیر زیرگونه‌هایی متنوعی در جهان هست که همه‌ی آن‌ها، جزو یک زیرگونه، در افریقا زندگی می‌کنند. آن یک زیرگونه هم شیر ایرانی است در آسیا که دانشمندان آن را به نام ایران «Panthera leo persica» نامیده‌اند.

دگرسانی شیر ایرانی با شیر آفریقایی در این است که شیر ایرانی اندکی کوچک‌تر از شیر آفریقایی و نیز آرام‌تر است. شیر نر ایرانی یالی کم‌پشت‌تر دارد، آن‌سان که گوش‌هایش دیده می‌شود. افزون بر این، چین زیر شکم، به‌ویژه در ماده، یکی از نشانه‌هایی است که شیر ایرانی را از گونه‌ی آفریقایی‌اش جدا می‌کند.

شیر ایرانی در خاستگاه خود، ایران، ازمیان رفته است. خوشبختانه، این شیر در مناطق دیگر نیز زندگی می‌کند و آن جنگلی به نام «گیر» است در گجرات هندوستان، هرچند شمار شیرهای ایرانی در آنجا نیز کمتر از ۷۰۰ قلاده است.

با از میان رفتن شیر ایرانی در زیستگاه خود، هندیان او را «شیر هندی» و اروپاییان «شیر آسیایی» نامیده‌اند، ولی همچنان نام دانشی این زیرگونه «شیر ایرانی» مانده است.

سازمان محیط زیست فعلا برنامه‌ای برای احیای شیر ایرانی ندارد

کد خبر 442610

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha