مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده- البرز- خبرنگار: وقتی صحبت از ورزش کردن پیش می‌‎ آید، خیلی‎‌ها بهانه کمبود وقت، نداشتن شرایط و امکانات را می‌‎گیرند اما واقعیت این است که با یک برنامه‎‌ریزی ساده و کمی سحرخیزی می‌توان زمان نسبتا خوبی به ورزش اختصاص داد.

نشاط اجتماعی با ورزش همگانی

در روزهایی که مردم کار و دغدغه‌های زندگی شهری و هزینه‌های بالا را عامل اصلی ورزش نکردن می‌دانند همین پیاده‌روی‌ها، ورزش‌های صبحگاهی و وسایلی که در پارک‌ها گذاشته می‌شود می‌تواند بهانه خوبی برای ورزش کردن باشد.ساده‌ترین تعریف برای ورزش همگانی این است که این ورزش برای پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است هرچند به گفته مسئولان ورزشی استان تنها ۲۰ درصد از مردم البرز ورزش می کنند. این در حالی است که ظرفیت‌های استان بسیار بیشتر است، با این وجود وظیفه اصلی سازمان تربیت بدنی و نهادها دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی است.

  • استقبال کم البرزی‌ها از ورزش همگانی

یکی از مربیان ایروبیک و بدنسازی بانوان که خود از دل ورزش‌های همگانی به اینجا رسیده است با اشاره به این‌که استقبال مردم کرج نسبت به پایتخت از ورزش کمتر است می‌گوید: خیلی از بانوان گلایه می‌کنند که به‌واسطه انجام کارهای منزل همواره در حال ورزش کردن هستند اما واقعیت این است که هنگام خرید و یا گردگیری وسایل خانه، تنفس عمیق انجام نمی‌شود و ضربان قلبتان نیز تندتر نمی‌زند، پس این فعالیت‌ها ورزش محسوب
 نمی‌شوند.

«صدیقه توسلی» که در برنامه‌های ورزشی تابستانه که در مسجد محلات و یا در پارک‌ها برگزار می‌شود هم مربیگری می‌کند، ادامه می‌دهد: با توجه به روند صنعتی شدن جامعه و تغییرات اجتناب‌ناپذیری که بر شیوه زندگی شهروندان ایجاد کرده لزوم گسترش ورزش همگانی بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود. تراکم جمعیتی، یکجانشینی، تغییرات ذائقه در ترکیبات غذایی و کم‌تحرکی از جمله عواملی است که فرهنگ ورزش همگانی را در جامعه ضروری کرده است.

وی اضافه می‌کند: فرهنگ ترویج ورزش آموختنی است نه ساختنی. این احساس وظیفه باید در تمامی مردم شکل گیرد که ورزش برای سلامت مهم است و باید آن را جدی بگیرند. گسترش ورزش همگانی در شهر باید بیشتر شود به شرطی که مردم نیز به اهمیت ورزش در زندگی‌شان پی ببرند.

  • برنامه‌های ترویج ورزش همگانی 

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی البرز با بیان برنامه‌ها و اقدامات این هیات در سال ۹۸ می‌گوید: اصلی‌ترین هدف هیات ورزش‌های همگانی البرز افزایش مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌های جسمانی و تفریحات فعال خواهد بود که با توجه به افزایش اعتبارات توسعه زیرساخت‌های ورزش همگانی در صورت هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و پرهیز از برنامه‌های کلیشه‌ای و اجرای برنامه‌های متمایز برای گروه‌های هدف می‌توان نوید توسعه ورزش همگانی و افزایش فعالیت بدنی را داد.

«قدرت‌الله شمیرانی» با اشاره به مهم‌ترین محور این برنامه‌ها می‌افزاید: توسعه ورزش‌های تفریحی، بازی‌ها، آیین‌های سنتی مفرح در ۵۰ روستا و ۱۰۰ پارک متناسب با فرهنگ و نیازهای اجتماعی، توزیع وسایل ورزش‌های همگانی و تشکیل کمیته توسعه ورزش همگانی در ۵۰ روستا، تلاش در جهت توسعه زیرساخت‌های ورزش‌های همگانی به‌ویژه ایجاد مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری در شهرهای استان، ساخت و تکمیل ۳ جاده سلامت با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری، فعال‌سازی ورزش صبحگاهی حداقل در ۲۰ دستگاه اجرایی، برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دولت، تولید ۱۰‌برنامه رادیویی و تلویزیونی با نگاه تغییر در رفتار مخاطبان برای توسعه ورزش همگانی از جمله این برنامه‌هاست.

وی ادامه می‌دهد: برگزاری ۶ جشنواره در شهرستان‌ها، فعال‌سازی ۶۰ پارک برای انجام فعالیت‌های رقابتی با رویکرد خلق نشاط و شادابی در استان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی سواد حرکتی، فراخوان بومی‌سازی تجارب موفق در تفریحات سالم و نشاط‌آور، پیش‌بینی برگزاری ۳۰ همایش کوهپیمایی عمومی، راه‌اندازی مینی‌بوس محله‌محور، برگزاری حداقل ۵۰ کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی با هدف تغییر رفتار در گروه‌های هدف، برگزاری المپیاد باشگاه‌های بین‌باشگاهی در پارک‌ها، استعدادیابی ۲هزار نفر در رشته‌های زیرمجموعه، فعالیت‌های برنامه‌محور و ۱۰‌جلسه تخصصی با کمیته‌ها و هیات‌های زیرمجموعه برای برنامه‌ریزی از دیگر اقدامات در این زمینه   است.

شمیرانی با تاکید بر تسهیل دسترسی مردم به امکانات ورزشی اضافه می‌کند: توسعه ورزش‌های تفریحی، بازی‌ها، آیین‌های سنتی مفرح و فعالیت‌های رقابتی و غیررقابتی ارزان با رویکرد خلق نشاط، از برنامه‌هایی است که هم منجر به ترویج ورزش شده و در صورت تداوم منجر به بهبود دسترسی شهروندان البرز به امکانات ورزشی خواهد شد.  

وی ادامه می‌دهد: در صورت اجرا و همگرایی محورهایی مانند فعال‌سازی ظرفیت‌های مساجد به عنوان کانون اصلی توسعه ورزش همگانی، توسعه مسابقات ورزشی خانوادگی در پارک‌ها، توسعه زیرساخت‌های ورزشی در محیط‌های عمومی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ورزش، استفاده از ظرفیت‌های خالی معابر عمومی برای در دید قرار دادن ورزش همگانی، شاهد دسترسی آسان‌تر مردم به امکانات ورزشیخواهیم بود.

  • استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی البرز می‌گوید: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و فضاهای بلااستفاده برای ورزش همگانی به عنوان مهم‌ترین شاخص فرهنگی مورد توجه است؛ برای مثال، مصلاهای نمازجمعه از شنبه تا چهارشنبه فضای مناسبی برای برپایی امکانات ورزشی سیار است که حتی می‌تواند در روز نمازجمعه نیز خود زمینه سلامت روحی و جسمی جوانان و حضور حداکثری در نماز عبادی سیاسی جمعه را فراهم آورد.

«قدرت‌الله شمیرانی» با اشاره به این موضوع که تغییر نگرش مردم نسبت به ورزش امری فرایندمحور است، می‌گوید: برای اطلاع‌رسانی موثرتر برای ورزش همگانی تلاش کرده‌ایم از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای استان و هیات، ظرفیت رسانه، به‌ویژه در قالب برنامه‌های ملی ازطریق صدا وسیما، اجرای برنامه‌های میدانی در پارک‌ها، آموزش به افراد اثرگذار در مدارس و مهدکودک‌ها، آموزش ویژه برای رانندگان تاکسی به عنوان افراد موثر گفت‌وگوی رودررو، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی ویژه اساتید دانشگاه در رشته‌های غیر ورزش، حضور افراد محبوب و قهرمانان به عنوان سفیران توسعه ورزش همگانی، ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان با موضوع توسعه ورزش همگانی، فعال‌سازی کمیته توسعه ورزش همگانی هیات‌های ورزشی استفاده کنیم.

کد خبر 442594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha