یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
۰ نفر

پوپک قاسمی- مشگین‌شهر – خبرنگار: استان اردبیل به لحاظ ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی جزو ۵ استان گردشگرپذیر کشور است و بخش قابل توجهی از این جاذبه‌ها مربوط به مناطق روستایی این استان است.

نمایی از روستای موئیل

بسیاری از روستاهای استان اردبیل قابلیت‌ها و زیبایی‌های منحصر به فردی در کشور دارند که روح خسته شهرنشینان را از زندگی ماشینی به دامان پرآرامش خود فرا می‌خواند، هرچند با وجود ظرفیت این روستاها برای توسعه گردشگری تاکنون به انتظارات روستانشینان در توسعه اقتصادی با جاذبه گردشگری عمل نشده است و یک نمونه از این روستاها موئیل مشگین‌شهر است. روستای موئیل یکی از روستاهای هدف گردشگری استان به شمار می‌رود که در ارتفاعات دامنه سبلان واقع شده است. میانگین ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۱۸۰ متر است و به همین دلیل، آب و هوای موئیل در بهار و تابستان خنک و معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

  • موقعیت جغرافیایی روستا

روستای موئیل در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر با وجود جاذبه‌های خاص گردشگری خود تاکنون در حد و اندازه جاذبه‌های خود گردشگران استان معرفی نشده و این روزها درگیر مشکلاتی مانند فعالیت معدنی است. در نگاه اول این روستای کوهستانی بافت مسکونی متراکمی دارد و در شیبی نسبتاً تند استقرار یافته است. شرایط مناسب آب و هوایی و وجود چشمه‌هایی چون قینرجه، ایلاندو و ملک‌سویی موجب توسعه باغ‌های وسیع و زیبای روستا شده است. همچنین فضاهای متنوع زیستی روستا منطبق با نیازهای عمومی و به شکل ماهرانه‌ای طراحی و اجرا شده است. روستا کوچه‌های کم‌عرض با پیچ و خم‌های فراوان و تقاطع‌های بسیار زیاد دارد. بناهای قدیمی روستا با مصالحی از قبیل سنگ، چوب، گِل، خشت و آجر ساخته شده‌اند. بناهای جدید روستا نیز با مصالحی از قبیل تیرآهن، سیمان، گچ و آجر احداث می‌شوند.

  • آسیب‌ فعالیت معدنی به طبیعت روستا

یکی از اهالی روستا می‌گوید: این روستا قدمتی بیش از صد سال دارد و در گذشته منطقه ییلاقی بوده که به مرور به روستا تبدیل شده است. به همین دلیل، منشأ قومی مردم این روستا به عشایر شاهسون مربوط می‌شود. «فرهاد اکبری» ادامه می‌دهد: آب‌گرم‌های موجود در داخل و جوار روستا برای بسیاری از گردشگران جذاب است، چراکه با گذر از مسیر کوهستانی زیبا در دامنه سبلان آب‌گرم مدرن این روستا آرامش غیرقابل‌وصفی به گردشگران می‌بخشد.

وی با اشاره به آسیب فعالیت‌های معدنی به جاده بین موئیل و قینرجه به عنوان دو آب‌گرم مشگین‌شهر عنوان می‌کند: فعالیت‌های معدنی که سال‌هاست چنگ در گلوی طبیعت این روستا انداخته است، باعث نارضایتی اهالی و گردشگران شده. به همین دلیل، از مسئولان انتظار داریم از فعالیت بی‌رویه معدنی در این منطقه جلوگیری کنند.

«سجاد داسی» از دیگر اهالی روستا، اظهار می‌کند: با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها گردشگری در این روستا توسعه نسبی داشته است. اما انتظار داریم با بهره‌برداری از فاز دوم طرح گردشگری موئیل شامل احداث اقامتگاه، رستوران، و پیست اسکی و اسب‌سواری، شاهد توسعه بیش از پیش این منطقه باشیم، چراکه این روستا ظرفیت ایجاد تحول در توسعه گردشگری منطقه را دارد.

  • تاکید بر حفظ بافت روستایی

یکی از گردشگران می‌گوید: فضای بکر روستایی و به‌ویژه لباس محلی زنان این روستا محیطی دل‌انگیز در منطقه ایجاد کرده است. تاکنون چندین بار به این روستا سفر کرده‌ام، اما هر بار این سفر را تکرار می‌کنیم تا از طبیعت بکر اینجا بهره‌مند شویم.  «یلدا اسفندیاری» ادامه می‌دهد: به عنوان یک گردشگر از مسئولان انتظار داریم علاوه بر بهسازی جاده دسترسی به این روستا، در توسعه ساخت‌وساز روستا به بافت خاص روستایی و کوهپایه‌ای توجه داشته باشند و آرامش این محیط را با ساخت‌وساز آشفته به هم نزنند.  

  • ۹ دهنه چشمه‌ آب‌گرم طبیعی در جوار روستا 

فرماندار مشگین‌شهر در مورد فعالیت‌های معدنی در این منطقه گردشگری به همشهری می‌گوید: پیگیری‌های لازم و قانونی انجام شده است تا از طریق دستگاه‌های مسئول مانند صمت، محیط‌زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، راهداری و نیروهای انتظامی و قضایی به‌زودی مجوزهای برداشت معدنی هماتیت آهن در منطقه موئیل که در سال‌های گذشته صادر شده است، ابطال و از تخریب طبیعت و محیط‌ زیست مناطق نمونه گردشگری و آسیب به جاده ارتباطی موئیل- قینرجه جلوگیری شود.

«اکبر صمدی» به اهمیت موئیل با اشاره به آب‌گرم کم‌نظیر آن در دامنه سبلان تاکید می‌کند و می‌افزاید: دارا بودن ۹ دهنه چشمه‌ آب‌گرم طبیعی در جوار این روستا که از دل دامنه‌های کوه سبلان می‌جوشد، فرصت کم‌نظیری برای توسعه این روستا فراهم کرده است.
وی عنوان می‌کند: تامین زیرساخت‌های توسعه روستاهای گردشگری مانند موئیل در اولویت کاری فرمانداری قرار دارد و تلاش‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذار و تامین امکانات لازم در این روستا انجام خواهیم داد. در این زمینه از هر گونه ایده و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم و تصمیم‌هایی برای تسهیل شرایط حضور بخش خصوصی گرفته خواهد شد.  

  • روستاهای هدف گردشگری استان

به گفته «صغری فرشی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل، در حال حاضر ۶۵ روستای استان قابلیت ثبت به عنوان روستای هدف گردشگری را دارند که در این میان ۱۲ روستا به عنوان روستای هدف گردشگری به ثبت نهایی رسیده‌اند. روستاهایی چون برندق، ماجلان، اندبیل و کزج در شهرستان خلخال، آلوارس و کنزق در شهرستان سرعین، روستاهای اونار و موئیل در مشگین‌شهر، برزند در شهرستان گرمی، اولتان در شهرستان پارس‌آباد و کورعباسلو در شهرستان نیر از جمله روستاهای هدف گردشگری استان اردبیل به شمار می‌روند. موئیل مشگین‌شهر با برخورداری از دو دهنه آب‌گرم شامل «ایلاندو» و «موئیل» به همراه طبیعت خاص و جالب توجه آن همواره مورد توجه گردشگران است. طبق آمار فرمانداری مشگین‌شهر، روستای موئیل در حال حاضر ۱۷۰۰ نفر جمعیت دارد و قالی‌بافی عمده‌ترین فعالیت مردم این منطقه است.

قالی‌های دست‌باف اهالی هم مهم‌ترین سوغاتی است که گردشگران می‌توانند از آنجا تهیه کنند. لباس‌های زنان و دختران این روستا از تنوع بیشتری برخوردار است و شباهتی به لباس‌های زنان عشایر شاهسون دارد. پخت انواع غذاهای گوشتی و کباب‌ هم در روستا رایج است. انواع لبنیات مرغوب از قبیل شیر، ماست، پنیر، کره و روغن حیوانی نیز در زمره مواد غذایی روستا به حساب می‌آیند. نان‌های مخصوصی نیز در روستا پخته می‌شود که بسیار لذیذ و خوشمزه‌اند. بی‌شک اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری از سوی بخش خصوصی در این روستای گردشگری استان با توجه به فضای بکر روستایی، آب و هوای ییلاقی سبلان، طبیعت سرسبز و کوهپایه‌ای و آب‌گرم معدنی هر گردشگری را برای سفر به موئیل و اقامت یک‌روزه در این روستای زیبا راغب خواهد کرد.

کد خبر 442569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha