مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

عاطفه جهانبخش  - قزوین - خبرنگار: توجه به دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی طی چند سال اخیر مورد توجه مسئولان قزوینی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای توسعه استفاده از دوچرخه در حال انجام است.

مسیر دوچرخه سواری در قزوین

راه‌اندازی مسیرهای ویژه دوچرخه در نقاط مختلف شهر، ایمن‌سازی این مسیرها و برگزاری تورهای گردشگری با دوچرخه نشان می‌دهد که نگاه به دوچرخه از نگاه صرفا ورزشی و لوکس خارج شده و این روزها دوچرخه به یک وسیله نقلیه تبدیل شده است. گاهی کوتاه به تاریخچه استفاده از دوچرخه در قزوین نشان می‌دهد که قزوینی‌ها آنقدرها هم از این فرهنگ و وسیله نقلیه دور نبوده‌اند و هنوز هم می‌توان آثار این فرهنگ را در میان بازاری‌های قدیمی دید.

دوچرخه‌هایی که صاحبانشان موسفیدان اصیل قزوینی هستند و سال‌هاست به دور از هیاهوی رنگارنگ خودروهای لوکس و گران‌قیمت همچنان پا در رکاب یار قدیمی می‌گذارند و به حجره‌های خود می‌آیند. این پیشینه آنقدر قوی و غنی است که به برنامه‌ریزی‌های پیچیده برای فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از دوچرخه نیازی نداریم و صرفا با امن‌تر شدن مسیرهای دوچرخه و توسعه این مسیرها می‌توان شهروندان را دوباره به این سمت سوق داد.  

  • سهیم بودن مردم در ساخت‌وسازها 

شهردار قزوین درباره اهمیت توجه به دوچرخه‌سواری و توسعه مسیرهای دوچرخه در شهر به همشهری گفت: شهرها صرفا مکان‌هایی برای ساخت‌وساز به حساب نمی‌آیند و مردم به عنوان اصلی‌ترین صاحبان یک شهر باید در برنامه‌ریزی‌های شهری و طرح‌ها سهیم باشند. ساخت‌وساز ساختمان‌ها و پل‌ها و خیابان‌ها تنها نیاز شهروندان ساکن شهر نیست و باید برای ارتقای سلامت آنها نیز تلاش کرد.

علی صفری بیان کرد: در این زمینه مجموعه شورای شهر و شهرداری تاکنون بیش از ۴۰ کیلومتر مسیر ایمن‌سازی دوچرخه ایجاد کرده است. ساخت زیرگذر دوچرخه، ۶ کیلومتر جاده سلامت و ۱۱ کیلومتر کمربند سبز از برنامه‌های اجراشده است. در کمیسیون ماده ۵ قرار شده است در فاز نخست بلوار آیت‌الله خامنه‌ای در ورودی شهر مسیری برای دوچرخه‌سواری ساخته شود تا مردم از فضای باغستان‌ها هم استفاده کنند. وی ادامه داد: از آنجایی که هسته مرکزی شهر قزوین توان تحمل ترافیک ورودی بیشتری را ندارد لذا تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی و توسعه مسیرهای جدید دوچرخه بتوانیم به کانون اصلی شهر و محل استقرار بیشترین فعالیت‌های شهری برای کاهش بار ترافیکی کمک کنیم و این با توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه امکان‌پذیر خواهد بود.

  • اتصال مسیرهای دوچرخه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قزوین نیز با اشاره به طرح‌های اجرایی مدیریت شهری به منظور توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه به همشهری گفت: براساس مصوبات طرح جامع شهر قزوین، مسیرهای دوچرخه در تمامی نقاط شهر پیش‌بینی شده است و به مرور زمان این مسیرها اجرایی و برای شهروندان قابل بهره‌برداری خواهد شد. وهاب میزانی افزود: همچنین برای سهولت بهره‌برداری از مسیرهای دوچرخه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تمامی مسیرهای دوچرخه به یکدیگر متصل می‌شود تا شهروندان بتوانند به راحتی در شهر تردد کنند. وی تصریح کرد: استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه می‌تواند علاوه بر ارتقای سطح سلامت شهروندان، باعث کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی‌های ناشی از استفاده از خودروها شود. در این زمینه تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه برای شهروندان فراهم شود.

  •  دوچرخه اشتراکی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قزوین گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته باید سالانه ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه به مسیرهای موجود افزوده شود تا براساس هدف‌های تعیین‌شده همه معابر شهر به این مسیرها مجهز و امکان استفاده شهروندان فراهم شود. میزانی با اشاره به طرح دوچرخه اشتراکی که اکنون در مسیر سلامت در حال اجراست، افزود: این طرح به منظور افزایش فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر اجرا شده است که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان روبه‌رو شده است. نکته قابل توجه این است که این طرح در مکان‌های محدودی همچون جاده سلامت امکان اجرایی شدن دارد و در همه معابر شهر امکان اجرای این طرح نیست.  

  • سه‌شنبه‌های بدون خودرو

رئیس کمیسیون سلامت و ورزش شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به توجه مدیریت شهری به توسعه استفاده از دوچرخه در قزوین به همشهری گفت: با توجه به اهمیت مساله سلامت شهروندان، توجه به فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه در شهر قزوین در دستور کار قرار دارد و طرح‌هایی همچون سه‌شنبه‌های بدون خودرو می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای شهروندان برای استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه باشد. زهرا یوسفی توضیح داد: با توجه به برآوردهای صورت‌گرفته به نظر می‌رسد که در حدود ۴۰ هزار دوچرخه در شهر قزوین وجود دارد که با توسعه مسیرهای دوچرخه و ترغیب شهروندان به استفاده از آنها می‌توانیم شاهد رشد فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر قزوین باشیم.

  • پیست دوچرخه‌سواری بانوان

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: با هدف حمایت از ورزش بانوان و با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه حمل‌ونقل همسو با محیط‌زیست و ترویج دوچرخه‌سواری بین بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، از طرف اعضای شورای اسلامی شهر پیشنهاد ساخت و راه‌اندازی یک پیست و مرکز دوچرخه‌سواری بانوان ارائه شده است که امیدواریم این پیست راه‌اندازی شود. وی افزود: طبق برنامه شورای اسلامی شهر قزوین تا سال ۱۴۰۰ باید ۷۰ کیلومتر به مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر قزوین اضافه شود.

اکنون ۴۰ کیلومتر آن در حال بهره‌برداری است که به دلیل عدم اتصال برخی مسیرهای دوچرخه مشکلاتی برای دوچرخه‌سواران به وجود می‌آید. ما درصدد رفع این مشکل و اتصال این مسیرها به یکدیگر هستیم. یوسفی یادآور شد: به دلیل عرض کم معابر جنوب و مرکز شهر ایجاد رمپ‌های جداکننده یا مسیرهای خاص دوچرخه معضلات ترافیکی به دنبال خواهد داشت بنابراین با خط‌کشی و نصب چراغ و تابلو در این معابر مسیرهای دوچرخه را نشانه‌گذاری خواهیم کرد.

  • کاهش آلودگی‌های ‌زیست‌محیطی

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری همچنین به موضوع دوچرخه‌سواری و فرهنگ استفاده از دوچرخه پرداخت و اظهار کرد: برای توسعه دوچرخه‌سواری، شهروندان باید با مزیت‌های آن آشنا شوند و بدانند که محیط‌زیست به واسطه استفاده بی‌رویه از خودروهای شخصی در حال از بین رفتن است و دوچرخه می‌تواند راهکاری برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی باشد.  منیره سید قوانی ادامه داد: در ابتدای امر باید مسئولان با پیوستن به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو با استفاده دوچرخه این فرهنگ را نهادینه کنند تا شهروندان نیز ترغیب به استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه شوند.

  • ترغیب دانش‌آموزان به دوچرخه‌سواری

سعید دقیق عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اهمیت دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه جایگزین خودرو به همشهری گفت: قزوین از دیرباز شهری با شهروندان دوچرخه‌سوار بوده است و بسیاری از شهروندان سالمند شهر قزوین در گذشته گواهینامه دوچرخه داشتند. وی ادامه داد: از سوی دیگر توپوگرافی شهر قزوین و ویژگی‌های معابر شهری آن به گونه‌ای است که دوچرخه‌سواری را بسیار آسان می‌کند و نبود پستی و بلندی‌هایی با شیب زیاد موجب سهولت دسترسی شهروندان به مسیرهای دوچرخه شده است.

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: برای این‌که بتوانیم در جهت رشد استفاده شهروندان از دوچرخه حرکت کنیم، باید در ابتدای امر زیرساخت‌های مناسب آن را فراهم کنیم و فرهنگ‌سازی در این حوزه را جدی بگیریم و در این مسیر گام‌های موثرتر و جدی‌تری برداریم. دقیق افزود: در حال حاضر ۴۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در معابر شهر قزوین وجود دارد که خوشبختانه بحث‌های امنیت بهره‌برداران از این مسیرها به دقت مورد توجه است. شهرداری می‌تواند با تعبیه مکان‌هایی برای ارائه دوچرخه‌های اجاره‌ای در شهر به کمک توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر بیاید و نیازهای شهروندان به دوچرخه را نیز در ساعات مشخصی برآورده کند. وی تصریح کرد: با همکاری آموزش و پرورش به منظور فرهنگ‌سازی دوچرخه‌سواری برنامه‌هایی را برای آموزش دانش‌آموزان و ترغیب آنها به استفاده از دوچرخه در دست اقدام داریم.

کد خبر 442508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha