یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

سپیده امیری  - سنندج- خبرنگار: «سید احسان حسینی» را کمتر کسی با نام کاملش می‌شناسد.

سید احسان حسینی

او در ایران نخستین شخصی است که توانسته نام کوچکش را با تلفیق کلمه تورلیدر به عنوان برند ثبت کند. مهندسی IT و مدیریت بازرگانی خوانده، اما فعالیت‌های جدی در زمینه گردشگری داخلی و خارجی دارد و از جوان‌ترین اعضای اتاق بازرگانی است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این فعال گردشگری کردستانی بخوانید:

ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات(IT)، بازرگانی و گردشگری چیست؟

از ۱۰ سال پیش که دانشجوی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات بودم، از زندگی یکنواخت گریزان بودم. شاید بهتر است بگویم می‌ترسیدم. از همه ترس‌های موجود در زندگی‌ام که شاید مهم‌ترین آن ترس از نداشتن نقدینگی و تکرار مکررات است، فهرستی تهیه کردم و از طرفی رشته تحصیلی‌ام در جامعه اشباع شده بود و بعد از فارغ‌التحصیلی باید شغلی پیدا می‌کردم.

برای خودشناسی و تصمیم راجع به یافتن منبع درآمد مطمئن، دوچرخه‌ام را برداشتم و از شهر سنندج هزار و ۸۰۰ کیلومتر را تا قشم رکاب زدم. در سفر فکر کردم و شاید شروع اهداف کاری آینده و آرمان‌هایم از همان‌جا بود. ارتباط بین تجارت و IT را پیدا کردم که یک سر اصلی آن به گردشگری که حلقه گمشده بنگاه کوچک اقتصادی من نامیده می‌شد، وصل بود و این ۳ حوزه کاری به ظاهر متفاوت را به هم مرتبط می‌کرد.

  • از دستاورد سفر با دوچرخه بگویید؟

پس از بازگشت فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده‌ام را شروع کردم. در دانشگاه رئیس انجمن IT را به عهده داشتم و پس از بازگشت سرپرستی اردوهای دانشگاه را نیز پذیرفتم و سفرهای کوتاه دانشجویان را برای دیدن جاذبه‌های استان و شهرهای اطراف آغاز کردم. کلاس‌های مربوط به راهنمایان گردشگری(تورلیدری) را گذراندم و پا به عرصه‌ای گذاشتم که ارتباط کاری‌ام را در آن یافته بودم.

  • سفرهای خارجی را از چه زمانی شروع کردید؟

از ۸ سال پیش لیدر تورهای خارج از کشور بودم و از کشورهای آسیایی مثل ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، ترکیه و عراق شروع کردم و بعدها عربستان، مالزی، امارات را نیز تجربه کردم.

از نتیجه این سفرها چه شد؟  

بعد از چند سال راهنمای گردشگران داخلی و خارجی بودن، سعی کردم هدفمندتر به آینده کاری‌ام نگاه کنم. با نگرشی نو و هدفمند به تک‌تک شهرهای ایران سفر کردم و از همان زمان بود که در مرکز مالکیت معنوی با توجه به فعالیت در ۳ حوزه بازاریابی، گردشگری و بازرگانی کارت بازرگانی دریافت کردم و در زمره جوان‌ترین تجار کشور نیز قرار گرفتم.

  • فعالیت‌هایتان را چطور متمرکز کردید؟

تولید محتوا در سفر سبب تجمیع همه این علایق می‌شد در کنار برندینگ، دیجیتال مارکتینگ را آغاز کردم و اولین بار جاذبه‌های گردشگری با زبان انیمیشن معرفی شد.

  • از فعالیت‌هایتان در این بخش بگویید؟

۱۸استان را از طریق ویدیو مارکتینگ معرفی کردم و محروم‌ترین استان‌ها را از همین طریق سعی بر معرفی دارم.  

  • بیشتر راهنمایان گردشگری از عکس و فیلم برای معرفی این جاذبه‌ها استفاده می‌کنند، روش شما چیست؟

در سال‌های اخیر که تجارت الکترونیک رونق گرفته محصولات گردشگری از پرمعامله‌ترین اقلام مورد تجارت است که خدمات خطوط هوایی، رزرو هتل‌ها و حتی فروش صنایع‌دستی را شامل می‌شود. من برای معرفی استان‌ها انیمیشن‌های ده‌قسمتی می‌سازم که جاذبه‌ها را با زبان تصویر که مخاطبین بیشتری نسبت به نوشتار دارد، دعوت به دیدن جاذبه‌های ناشناخته‌ای می‌کنم که کمتر دیده شده است. در استارتاپ سال گذشته نیز در غرب کشور عنوان بهترین را کسب کردم و ایده‌های زیادی در دورهمی‌های علمی رد و بدل شد که به نظرم نیاز است برای جان بخشیدن به این ایده‌های کاغذی یا الکترونیکی من و همکارانم با همت مسئولین عملی شود.

  • صنعت توریسم در غرب کشور چه وضعیتی دارد؟  

در سال‌های اخیر توجه جهانیان به توریسم کشورهای در حال توسعه است، زیرا ناشناخته‌های این سرزمین‌ها بسیار و غرب کشور نیز تصدیق همین نگاه ویژه است. بسیاری از توریست‌های خارجی از دیدن جاذبه‌های اصفهان و شیراز خسته شده‌اند و مشتاق هستند نادیده‌هایی از غرب کشور را ببینند و بشناسند. امروزه استانداردها در صنعت گردشگری به سمت پکیج(بسته) ‌های گردشگری ‌برنامه‌ریزی شده است که شامل مناطق متنوع از نظر جاذبه‌های گردشگری، طبیعتی و تاریخی با در نظر گرفتن آب‌وهوا و امکانات رفاهی است. من برای زاگرس‌نشینان پکیج طلایی دوهفته‌ای چیده‌ام که شامل کردستان، ایلام، لرستان، همدان و کرمانشاه می‌شود.

  • وضعیت کرمانشاه را در زمینه گردشگری چطور می‌بینید؟

بدون اغراق استان ۴ فصل کرمانشاه خود به‌تنهایی یک پکیج کامل گردشگری است. من تورهای ثابتی برای مسافران داخلی و خارجی به مناطق اورامانات، پاوه و شهرستان‌های مختلف این استان دارم. کرمانشاه به سرزمین رنگ و سنگ معروف است و به ازای هر ۱۵کیلومتر حداقل یک آثار باستانی دارد و همزمان می‌توان در یک فصل خاص در یک منطقه آب‌وهوایی مثل پاوه برف را مشاهده کرد و در همان مقطع زمانی از نخلستان‌های قصر شیرین خرما برداشت کرد و این پدیده در نوع خود نادر است. کرمانشاه افتخار میزبانی ‌اتفاق مهم گردشگری در سال۲۰۲۰ ایران را دارد و با توجه به قابلیت‌های مختلفش،  به شرط فراهم بودن زیرساخت‌ها مستعد تقبل مرکزیت این رویداد است.

  • توسعه در پایداری صنعت گردشگری چه نقشی دارد؟  

توسعه رکن اصلی مفاهیم بنیادی گردشگری است و توسعه همه‌جانبه می‌تواند یک جامعه را به سمت رشد سوق دهد که دربرگیرنده ابعاد گوناگونی مثل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حتی سیاسی می‌شود. وقتی کشوری در صنعتی موفق باشد نامش در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها می‌افتد. این ناموری یا نامداری به دلیل همان ظرفیت‌های پایداری است که برایش زیرساخت محکم فراهم شده است. ‌در زمینه گردشگری زیرساخت‌های مورد نیاز برای پیشرفت‌ شامل بهبود ابزار و لوازم شهری مانند وضعیت جاده‌ها و شبکه ریلی، افزایش تلاش شهروندان برای حفظ و نگهداری میراث ملی، افزایش درآمد ناخالص ملی می‌شود. ‌  

در بسیاری از کشورها به گردشگری صادرات نامرئی می‌گویند و رونق اقتصادی را به طیف گسترده‌ای از هتلدار و رستوران تا راننده تاکسی و فروشنده سوغاتی می‌بخشد. در صورت ادامه این روند مثبت، توسعه پایدار را در پی خواهد داشت که فرصتی است به میزبان در جهت حفظ مدیریت منابع توسط مهمانی که با خود برکت و رضایت آورده است. ‌

  • چطور می‌توان در غرب کشور به این صنعت توسعه بخشید؟

تنوع بی‌نظیر اقوام در این مناطق، بافت روستاهای بکر، سنت‌ها و آیین‌های اصیلِ خاص و حتی بازی‌های سنتی، صنایع دستی بی‌نظیر هر کدام خود به‌تنهایی یک برند محسوب می‌شوند که می‌توان با احداث خانه‌های بومگردی آنها را یکجا به معرض نمایش گذاشت. آثار ثبت شده در جهان در رنکینگ یونسکو ۵۳ مورد است در حالی که در سایت یونسکو برای ایران ۲۳ مورد ثبت شده و این نشان‌دهنده عقب بودن ما از قافله‌ای است که شاید ایران باید سردمدار آن باشد و ضعف دیپلماسی صحیح گردشگری را می‌رساند.

بارها مشاهده شده که توریست‌ها درخواست داشته‌اند که برای آنان تورهای ویژه ژئوتوریسم(گردشگری زمین یا زمین‌شناسی) یا گیاه‌شناسی طراحی کنیم و ما برای این پیشنهاد از راهنمایان محلی کمک گرفته‌ایم، در حالی که شاید کارشناسان زمین یا گیاه‌شناسی بسیاری در غرب کشور باشند اما تعاملی بین آنان و میراث فرهنگی نیست که آنان را بشناسیم و از راهنمایی و تخصصشان برای گردشگران خارجی بهره‌مند شویم.  

کد خبر 442489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha