شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

فاطمه میرزایی-گرگان - خبرنگار: معمولا کسی زالوها و جلبک‌ها را دوست ندارد، اما الان شرایط تغییر کرده است.

زالو

قرار است این گیاهان بد بوی آبزی و کرم‌های کوچک چسبنده برای گلستان پول‌ساز شوند. حتما برای شما هم باورش سخت است که زالوها آنقدر می‌توانند درآمدزایی داشته باشند که قاچاق هم بشوند. این جمله‌ای است که یکی از پرورش‌دهندگان زالو در گلستان می‌گوید. «حمیدرضا بیدمال» بیان می‌کند: برای تامین نیاز داخلی به زالو، آنها قاچاق می‌شوند. ما زالو و جلبک پرورش می‌دهیم تا بتوانیم نیاز داخلی را رفع کنیم. وی ادامه می‌دهد: پرورش زالو و جلبک مصارف زیادی دارد. زالوها در طب سنتی کارایی بالایی دارند. جلبک‌ها هم در ساخت لوازم بهداشتی مانند صابون و لوازم آرایشی پرکاربرد هستند. در حال حاضر قصد داریم گلستان را به پایلوت پرورش زالو و جلبک در استان تبدیل کنیم.

  • اشتغال‌زایی برای ۱۵ نفر با حداقل سرمایه

این پرورش‌دهنده جلبک و زالو میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی یک واحد کوچک پرورش زالو و جلبک را بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: در یک واحد تولیدی کوچک با این میزان سرمایه‌گذاری ۱۵ نفر به شکل مستقیم مشغول کار می‌شوند. البته اشتغال‌زایی غیرمستقیم در بازار فروش بسیار بیشتر است. همین موضوع باعث شده تا رئیس سازمان شیلات کشور در بازدید از کارگاه ما، از این طرح استقبال و اعلام حمایت کند.

  • شیلات از متقاضیان حمایت می‌کند

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات گلستان هم طرح پرورش زالو و جلبک را طرحی با توجیه اقتصادی بالا می‌داند. «محمود سقلی» می‌گوید: این طرح هم سودآوری اقتصادی مقبولی دارد و هم با سرمایه‌گذاری اندک قابل اجراست. از سوی دیگر، شیلات هم مانند سایر طرح‌ها سعی می‌کند از متقاضیان حمایت کند. حتی افرادی که مجتمع‌های آبزی‌پروری دارند هم می‌توانند با رعایت فاصله بهداشتی، این کارگاه‌ها را هم به مجموعه اضافه کنند.

طبق قانون باید ۱۰۰ متر به عنوان فاصله بهداشتی رعایت شود. در این صورت پروانه پرورش زالو و جلبک داده خواهد شد. وی در مورد حمایت‌های تسهیلاتی شیلات از متقاضیان پرورش زالو بیان می‌کند: شیلات این افراد را برای گرفتن تسهیلات به بانک‌هایی مانند سینا و کارآفرین معرفی می‌کند. ۲۰ درصد سرمایه را به عنوان آورده، سرمایه‌گذار تامین می‌کند و بعد از آن می‌تواند از بانک تسهیلات ۴ درصدی دریافت کند.

  • استقبال داروسازها

یک متخصص طب سنتی هم در مورد این صنعت می‌گوید: توسعه این صنعت در طب سنتی ایران بسیار ضروری است. عمده زالوی مورد نیاز در طب سنتی به شکل قاچاق از آذربایجان و روسیه وارد می‌شود. وقتی پرورش این جانوران در کشور انجام شود، نظارت بهداشتی بر آن هم وجود خواهد داشت. شاید بسیاری فکر کنند که چه فرقی می‌کنند اما فراموش نکنیم که زالوها مستقیم بر پوست افراد قرار می‌گیرند و از خون و رگ بیمار تغذیه می‌کنند بنابراین می‌توانند انتقال‌دهنده بیماری‌های زیادی به‌ویژه بیماری‌های خونی باشند.

«کوروش میرزاخانی» ادامه می‌دهد: اگر از برخی مطب‌های غیرمجاز و کاملا سنتی فاکتور بگیریم، تعداد زیادی پزشک با شماره نظام پزشکی و رویکرد سنتی در درمان برخی بیماری‌ها مانند واریس، غلظت خون و کاهش آثار ماندگار سکته‌های مغزی از زالو استفاده می‌کنند. وی می‌گوید: همه دست‌اندرکاران طب سنتی می‌دانند که خرید زالو باید با دقت انجام شود. بنابراین توسعه این صنعت در کشور باعث می‌شود که خرید با استانداردهای بهداشتی همراه باشد.

  • خواص زالو 

یک پزشک داروساز گلستانی می‌گوید: زالو هنگام مکیدن خون، مواد مختلفی از خود ترشح می‌کند که خواص درمانی زیادی دارد. موادی که هم می‌تواند به خودی خود کارکرد داشته باشد و هم در صنعت داروسازی استفاده شود. «یاشار نشاطی» ادامه می‌دهد: معروف‌ترین ماده ترشح شده از زالو، هیرودین است که در داروسازی استفاده بسیاری می‌شود. این ماده همان چیزی است که باعث می‌شود هنگام نیش زدن زالو درد زیادی احساس نکنید، یعنی خاصیت کاهش درد و بی‌حس‌کنندگی دارد.

همچنین به دلیل وجود ماده هیستامین در بزاق زالو، خاصیت گشادکنندگی عروق هم وجود دارد. به دلیل وجود آنزیم آنتی بیوتیکی هیالورونیداز و حل کردن موکوس بسیار قوی، ضد انعقاد بودن یکی دیگر از ویژگی‌های بزاق این جانوار است. وی بیان می‌کند: فکر کردن به این‌که این جانوران کوچک با چهره‌هایی موذی، می‌توانند چگونه در صنعت دارو و درمان تحول ایجاد کنند، سخت است. اما به نظر می‌رسد این واقعیتی است که گلستان قصد دارد آن را برای بخشی از توسعه اقتصادی مد نظر قرار دهد.

کد خبر 442476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha