جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

علی ابراهیمی-روزنامه‌نگار: اطـلاعات دریـافتـی همشهری نشان می‌دهد: ظرف روزهای آینده افزایش تولید و رشد عرضه میوه‌های تابستانه از مناطق مختلف کشور به بازار.

ميوه

زمینه کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت میوه‌هایی را فراهم خواهد کرد که تاکنون به‌دلیل نوبرانه بودن، قیمت نسبتا بالایی داشته است. به ‌گزارش همشهری، بررسی آمارهای تولید و عرضه انواع میوه و سبزی در مراکز خرده‌فروشی و میدان مرکزی میوه و تره‌بار حاکی از آن است که با نزدیک شدن به پایان دوره سیاه ‌بهار میوه (کاهش عرضه میوه‌های زمستانی و قیمت بالای نوبرانه‌های بهاری) و رشد عرضه میوه‌های تابستانی، نرخ انواع میوه، سبزی و صیفی سیر نزولی به‌خود گرفته است. شرایط مساعد و پراکندگی جغرافیایی و اقلیمی انواع میوه و سبزی شرایطی را فراهم کرده که به اعتقاد فعالان بازار امسال شاهد رشد تولید و عرضه و ساماندهی بازار میوه و تره‌بار خواهیم بود.

  • رشد دوبرابری تولید و عرضه میوه 

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه امسال وضعیت تولید میوه و تره‌بار به‌رغم شایعات مطرح شده در مورد سرمازدگی، محصولات کشاورزی بسیار خوب بوده و نسبت به سال‌های قبل دوبرابر است، گفت: وضع تولید و عرضه میوه‌های سردرختی مانند گوجه سبز نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب است و این امر موجب سیر نزولی قیمت‌ها شده است. مصطفی دارایی‌نژاد با تأکید بر اینکه اکنون برای تامین تمام اقلام میوه و سبزی مورد نیاز بازار مشکلی نداریم، افزود:

تا چندی پیش قیمت پیاز به‌دلیل رشد صادرات بالا بود اما اکنون قیمت عمده‌فروشی این محصول در کف میدان مرکزی به کمتر از ۱۵۰۰تومان رسیده و در مورد سیب زمینی نیز با رشد عرضه طی ۱۰ تا ۱۵روز آینده شاهد شکست قیمت‌ آن همانند پیاز خواهیم بود. به گفته او اگرچه اکنون قیمت برخی میوه‌های نوبرانه مانند زردآلو یا گیلاس پیش‌رس(تلخک) به نسبت بالاست اما با توجه به وضع مناسب تولید و وفور میوه و تره‌بار با بارش‌های بهاری در ۱۵روز آینده با رشد عرضه بار تابستانه شامل انواع هلو، شلیل، زردآلو، آلبالو، گیلاس، سیب و...

شاهد شکست قیمت‌های کنونی این اقلام در بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی خواهیم بود و تا چند روز آینده انواع آلوزرد و سیاه و قطره‌طلا نیز به بازار عرضه خواهد شد. دارایی‌نژاد با بیان اینکه بالا بودن قیمت‌ میوه‌های نوبرانه در همه دنیا امری طبیعی است، افزود: با توجه به اینکه عرضه انواع میوه‌های تابستانی از شهریار، کرج، کاشان، سنندج و شمال کشور به‌تدریج در حال افزایش است، افت ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت این اقلام را شاهد خواهیم بود. همانطور که قیمت توت‌فرنگی در چند هفته اخیر با فراوانی عرضه محصولات با کیفیت به‌شدت کاهش یافته است.

  • سیر نزولی نرخ محصولات جالیزی 

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در مورد علت بالا بودن قیمت برخی اقلام صیفی و سبزی مانند هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های سطح شهر گفت: از آنجا که هندوانه تا ۲هفته پیش از طریق مرز باشماق به عراق و از سوی دیگر به ترکیه صادر می‌شد، قیمت آن در بازار داخلی افزایش یافته بود، اما از ۳روز پیش با به‌دست آمدن محصول هندوانه تولیدی ترشکیه، به‌رغم نبود ممنوعیت صادراتی، صادرات آن به این کشور قطع شده است.

دارایی‌نژاد، افزود: اکنون قیمت هندوانه کف میدان به ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰تومان افت کرده درحالی‌که به هنگام صادرات این محصول به نرخ هر کیلوگرم ۳هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شد. همچنین با اتمام فصل عرضه هندوانه جیرفت اکنون هندوانه شیراز در راه بازار است. با این شرایط هر روز صبح تا ۵۰۰کامیون هندوانه به میدان مرکزی وارد می‌شود که حتی تا ۲روز نیز زیر بار می‌مانند. او در مورد قیمت سایر انواع صیفی‌جات، افزود: قیمت ملون به‌دلیل صادرات تا حدودی بالا بود که صادرات ملون نیز قطع شده و امکان صادرات طالبی نیز به‌دلیل ماندگاری کم این محصول خیلی محدود است. در زمینه خربزه نیز اکنون نوبرانه‌ها به بازار عرضه شده و مقدار کمی در داخل کارتن صادر می‌شود اما قیمت همه این اقلام تا چند روز آینده کاهش خواهد یافت.

  • بازگشت آرامش به بازار سبزیجات

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در مورد نوسان قیمت برخی انواع سبزیجات در بازار خرده‌فروشی گفت:  قبلا گرانی برخی اقلام مانند کاهو و گوجه‌فرنگی را شاهد بودیم، اکنون بازگشت آرامش در بازار این اقلام و افت شدید قیمت انواع کاهو، فلفل دلمه، خیار بوته‌ای و درختی و گوجه‌فرنگی را شاهد هستیم. فقط قیمت یکی، دو محصول مانند شلغم به‌دلیل کمتر شدن تولید و عرضه تا حدودی بالا مانده که با افزایش عرضه طی ۱۵روز آینده شاهد افت قیمت‌های این اقلام خواهیم بود. دارایی‌نژاد تأکید کرد،

این را که اعلام می‌شود سرمازدگی به تولید محصولات باغی و سبزی و صیفی آسیب زده است، قبول ندارم زیرا اگرچه سرمازدگی در این زمینه مؤثر بوده و به برخی بوته‌ها و درختان میوه آسیب جزئی زده است اما میزان آن به حدی نبوده که موجب کاهش شدید تولید شود و بازار داخلی را دچار مشکل کند؛ همچنین امسال میزان تولید و برداشت میوه و سبزی افزایش داشته است. او در مورد واردات میوه نیز گفت: واردات میوه نیز اکنون به واردات آناناس، موز و انبه از مبادی قانونی محدود شده و فصل واردات نارگیل نیز به اتمام رسیده است.

کد خبر 442355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha