مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

امیر عفاف- شیراز- خبرنگار: شهرستان نی‌ریز که شاید برای بسیاری از مردم، حتی اهالی فارس ناشناخته باشد در حال تبدیل شدن به قطب صنعتی کشور است.

کارخانه فولاد نی‌ریز

احداث چند کارخانه این مسیر را هموار کرد و با تکمیل و بهره‌برداری از چند کارخانه مهم معدنی دیگر در آینده‌ای نزدیک این شهرستان جایگاه خود را در صنعت کشور تثبیت خواهد کرد. اشتغال‌زایی در نی‌ریز طی سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و طبق پیش‌بینی کارشناسان و مسئولان این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور تعداد جویندگان کار بومی، پاسخگوی نیازهای اشتغال این منطقه نباشند.

  • ظرفیت‌های صنعتی نی‌ریز

نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس که اعتقاد دارد شهرستان نی‌ریز می‌تواند به قطب صنعتی کشور تبدیل شود، می‌گوید: فولاد یکی از ظرفیت‌های صنعتی نی‌ریز است و سابقه تاریخی این شهر نیز بر این موضوع تاکید دارد، اما از ظرفیت‌های بالقوه استفاده نشده است. «اصغر مسعودی» با اشاره به افتتاح کارخانه آهن اسفنجی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته، می‌افزاید: چرخه فولاد نیز باید تکمیلی باشد؛ یعنی باید در ابتدا کنسانتره، سپس گندله و آهن اسفنجی تولید شود و در نهایت به فولادسازی ختم شود که در این راستا با وزارتخانه و سرمایه‌گذاران مختلف مذاکراتی انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه فولاد غدیر برای احداث کارخانه گندله اعلام آمادگی کرده و توافقات اولیه به پایان رسیده است. مسعودی با بیان این‌که فاصله ذخیره بهرام‌گور تا سایت فولاد غدیر ۶۰ کیلومتر است، اضافه می‌کند: این اقدامات هزینه حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود هزینه تولید زنجیره ۵/۱۳ درصد کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که احداث یک کارخانه ۵/۲ میلیون تنی در حدود یک هزار میلیارد تومان درآمد سالیانه دارد، می‌گوید: این مهم به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، دوره بازگشت سرمایه آن حدود ۵/۳ سال است و برای ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند. مسعودی ادامه می‌دهد: حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر نیز در کارخانه فولاد نی‌ریز که حدود ۲ سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند و بدون تردید ۳ برابر این عدد شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

  • پهنه‌های معدنی بهرام‌گور

دبیر هیات تحقیق و تفحص مجلس در واگذاری معادن، به پهنه‌های معدنی بهرام گور و واگذاری آن به شرکت‌هایی غیر از فولاد غدیر نی‌ریز می‌پردازد و می‌گوید: از همان ابتدا معلوم بود برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا قسمتی از منطقه که هم آب دارد و هم از منابع غنی برخوردار است، از نی‌ریز جدا شود.

مسعودی با ابراز تاسف از بی‌توجهی برخی مسئولان، اضافه می‌کند: از آنجا که این پهنه‌ها در اختیار محیط‌زیست قرار دارد، باید بررسی و اکتشاف آن توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام شود و بحث واگذاری منتفی است.  وی می‌افزاید: اخیرا پهنه‌ها جهت اکتشاف واگذار می‌شوند و افرادی می‌توانند کار اکتشاف را انجام دهند که ظرفیت و توانایی این کار را داشته باشند.  

مسعودی با تاکید بر این‌که شرکت‌های بومی توانایی اکتشافات در این منطقه را ندارند، ادامه می‌دهد: شرکتی که قرار است کار اکتشاف انجام دهد باید بتواند میلیون‌ها تن باطله‌برداری کند، البته وقتی که اولویت اکتشاف به شرکتی داده می‌شود احتمال این‌که اولویت بهره‌برداری نیز به آن داده شود وجود دارد. وی که با استفاده از پهنه‌های معدنی مخالفتی ندارد، می‌گوید: معتقدیم در بهرام‌گور با توجه به ظرفیت‌های گردشگری باید اقدامات مناسبی انجام داد تا به محیط‌زیست آسیب وارد نشود که خوشبختانه این اصل مورد موافقت تمام مسئولان استانی است.

  • کارخانه سیمان خاکستری

نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که کارخانه سیمان خاکستری از حدود ۱۴ هزار سهامدار برخوردار است، می‌گوید: تلاش‌های بسیار زیادی برای راه‌اندازی این کارخانه انجام شده و حدود ۱۱ میلیارد تومان ارزش افزوده آن بوده که به شرکت بازگشت داده شده 
است. مسعودی از اعطای ۱۵ میلیارد تومان وام و تسهیلات به این کارخانه خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعدادی از جوانان بومی این منطقه که در حوزه سیمان تجربه‌ای نداشتند فعالیت خود را در کارخانه سیمان شروع کردند و بدون تردید اگر با تجربه فعلی کار را انجام داده بودند این کارخانه زودتر به بهره‌برداری می‌رسید.

وی از بهره‌برداری این کارخانه تا پایان سال با تولید کلینکر خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان فاینانس چین به کارخانه سیمان خاکستری اختصاص یافته است و برای ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. مسعودی ادامه می‌دهد: فعالیت کارخانه‌های فولاد و سیمان خاکستری در نی‌ریز موجب شده که کامیون‌داران این شهر بیکار نمانند.

  • توسعه کارخانه‌های رینگ اسپرت و کربنات کلسیم

نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی از توسعه کارخانه رینگ اسپرت به عنوان زمینه‌ساز اشتغال‌زایی در نی ریز یاد می‌کند و می‌گوید: ۸۰ درصد رینگ ایران‌خودرو در شهر نی‌ریز تولید می‌شود و این در حالی است که مدیر عامل شرکت بدون دریافت تسهیلات این زمینه را فراهم کرده است، اما نوسانات ارزی موجب شد تهیه مواد اولیه رینگ اسپرت با مشکل روبه‌رو شود.  

مسعودی که اعتقاد دارد ظرفیت‌های تولید کربنات کلسیم نیز در نی‌ریز بسیار مناسب است، می‌افزاید: شرکت امیای پارس به دنبال احداث کارخانه پودر کربنات کلسیم است که با احداث این کارخانه حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد و با توجه به این‌که مواد اولیه کارخانه در نی‌ریز وجود دارد با کاهش هزینه حمل‌ونقل همراه خواهد بود.

وی با بیان این‌که پودر کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین فراورده‌های معدنی است که در تولید پلاستیک پلیمر، لاستیک‌سازی، سیم، کابل، کاشی سرامیک و انواع رنگ‌های حفاری چاه نفت، الکتروجوش و صنایع کاغذی استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: این شرکت تقاضای خود را در سال ۱۳۹۵ ارائه داده اما در اواخر سال ۱۳۹۶ زمین مورد نیاز واگذار شده که دلیل آن کاغذ بازی‌های اداری و روند طولانی اعطای مجوزها بوده است.  

مسعودی با اشاره به این‌که کارخانه تولید کربنات کلسیم در ۲ فاز به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه می‌دهد: فاز اول احداث خط کراشینگ سنگ با ظرفیت تولید بیش از ۳۰۰ تن در ساعت است که حدود یک سال به طول می‌انجامد و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. وی می‌افزاید: فاز دوم نیز تولید پودر میکرونیزه کربنات کلسیم است که با ظرفیت ۶ هزار تن در سال، پس از فاز اول به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 442114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha